Asfalttitien alitus ypäjällä

Käyttöveden ja sähkön vieminen asfalttitien alitse. Tarvitsisin tietoakuka tekee kanta-hämeessä. Tarkemmin ypäjällä.

Eikö kukaan osaa neuvoa. Millä nimellä etsisin edes?

Isompien teiden alitus tapahtuu usein tunkkaamalla. (Kallista lystiä) Mutta joskus ainut vaihtoehto, jos ei esim junarataa haluta katkaista. Eli saattaa saada isonkin määrän uutta asfalttia tuon tunkkauksen hinnalla. Mutta "alitus tunkkaus" tai "suuntaporaus" voisi toimia hakusanana, joita kannattaa kokeilla.

Jos mahdollista, niin yleensä asfalttiin leikataan poikitus kaivuuojalle ja oja peitetään asennusten ja varaputkitusten jälkeen oikeaoppisesti ja hyvin tiivistäen. Päälle uusi asfaltti samalla vahvuudella kuin vanha.

Ei selvinnyt kenen mailla olet tuota tekemässä. Kunnan, Kaupungin ja muiden kuin omalla maalla pitää luvat olla kunnossa.

Olen ollut rakennustarkastajaan yhteydessä muista tarvitsemistani luvista. Hän on tietoinen, että ajatukseni on viedä sähkö ja vesi tien alitse. Ei kuitenkaan ole maininnut, että tarvitsisin lupaa. Maat tien molemmin puolin ovat omia. Tie kulkee siis minun tontillani.

Jos omaa tietäsi alitat tontillasi, niin silloin, et tosiaan erillisiä lupia tarvitse tuohon.

Kuten sanoin, niin yleensä tuollaiset poikitukset kaivetaan helppouden ja kustannus syistä, mutta, jos ne 2 saumaa siinä asfaltissa silmää liikaa häiritsee, niin rahalla vaan alituspalvelua tilaamaan. Ja hinta arvion kyseleminenhän ei vielä paljoa maksa.

Itselläni ei valitettavasti ole kokemusta, kuin semmoisista 6m x 8m ja 3-4 metriä syvistä tunkkausmontuista molemmin puolin tietä. Eiköhän alituksia hieman pienemmilläkin montuilla saa aikaiseksi. Kannattaa tosiaan tiedustella alan firmoista.

Kysy neuvoa kunnan tekniseltä toimialalta. Samalla voit tiedustella työssä tarvittavia liikennemerkkejä, puomeja ym. jos vaikka lainaisivat. Toiseksi ota yhteyttä tienpitäjään eli jos on yksityistie niin tiekuntaan, jos on kunnan tie niin aikaisemmin mainitsemaani paikkaan. Jos taas on tiehallituksen tie niin sitten on monimutkaisempaa.

Kaksi kysymystä: Oma, yksityis- vai valtiontie? Ja maaperä, onko savea vai kovempaa?



Tienalitus kaivukoneella ei ole suurikaan työ, jos maa on kivetöntä. Saumatonta teräsputkea tulee painettua tien alta välillä parikymmentä metriäkin. Kolmen metrin pätkissä painettuna tunkkausmonttu ei ole ratkaisevasti muuta putkikaivantoa isompi, vastapuolella eroa vielä vähemmän. Putken päässä oltava pyöreäpäinen tulppa. Putkikokona yleensä 76mm, jos ei suurempia putkia tarvitse läpi vetää.



Kun etukäteen vaaitsee pinnanmuodot ja vaaditun syvyyden mukaan tekee suuntauksen puupediltä, on onnistuminen aika varmaa. Yleensä 30 sentin sisään tähdätystä ulostulosta.



Kivinen maaperä aiheuttaa sitten aivan erilaiset vaatimukset. Silloin tarvitaan erikoisempaa kalustoa ja hinta muuttuu. Viime kuussa tehtiin valtiontien alitus hintaan 220.- metriltä ALV 0. Ja tämä oli kunnan saama tarjous kolmesta alituksesta samalla reissulla. Siihen hintaan tuli kyllä 323 millinen teräsputki, josta mahtui viemärit ja vesijohdot päällisin.