Asiallisuutta keskusteluun

Monta nuo “jauhamisesi” ja kommenttisi vastoin parempaa tietoa eivät kuulu tänne. Jos haluat olla tällä keskustelupalstalla niin pysy  asiassa ja asialinjalla. Tämä on nimenomaan tarkoitettu keskustelu- ja kyselyfoorumiksi eikä tollaisille asiattomuuksille, piikittelyille ja provosoinneille, mitä sinä harrastat. Tuonlaisten kommentien paikka on aivan muualla kuin täällä. Tästä asiasta on on yks’sun toinen ilmaisut saman suuntaisen kantansa. Toivon asiallisuutta yms.  myöskin muilta tällä palstalla “liikuvilta”. Hyvin useat kysymykset ovat jo muutamien “hyväkkäiden” toimesta menneet aivan “häneksi”; Jätetääpä "paskan jauhamiset muille palstoille

On se surullista, kun jollain toisaalta tuntuu olevan jostain asiasta vähän tietoakin, mutta on täydellisen kyvytön tasavertaiseen keskusteluun, niin onko keskustelupalsta silloin oikea paikka? Kun joku kysyy huonosti, niin sitten kiukutellaan kun ei ymmärretä. Kun ymmärretään, niin vastataan johonkin muuhun. Kun joku kysyy kysyjältä lisää, niin syytetään arvuuttelusta. Jos joku lukee pykäliä, niin on vastuuton herhaanjohtaja. Monta on parhaimmillaan, kun keskustelukumppanit tekevät mokia. Jos joku pärjää hänelle, tai osoittaa tuntevansa alan, niin sekoaa muutakin kuin kielioppi.

Olen aikaisemminkin viitannut keskusteluketjujen tason muuttumiseen joulunpyhien välipäivien jälkeen. Ennenkin täällä tuli kommentteja arvauspohjalta, mutta yleensä ketju noudatti kysyjän aihetta. Nyt suuri osa ketjuista on juupaseipää, ja kysyjä poistuu takavasemmalle anteeksipyytäen. Kaiken lisäksi täällä “vanhat parrat” provosoituvat asiattomuuksiin (saatte muut arvioida minun osuuteni).
Kai se on niin, että keskustelupalstat ovat keskustelijoille ja sihteerit sanelijoille. Täällä tämä nykyasetelma ei palvele ketään.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa…

Narsistisilla ihmisillä on ylipääsemätön tarve saada huomiota. Elleivät he saa positiivista, negatiivinenkin sellainen kelpaa. Jos me provosoidumme. on hänen tavoitteensa siis saavutettu. Ehdotankin, että käytämme vanhaa intiaanimenetelmää, eli vaiennamme kuoliaaksi: Heimon jäsen suljettiin täysin yhteisön ulkopuolelle, eli hän sai olla ja asua yhteisössä, mutta kukaan ei ollut missään tekemisissä hänen kanssaan. Rangaistus oli niin tehokas, että yksilö usein päätti itse päivänsä.

Antakamme siis näiden asiattomuuksien jatkua, mutta älkäämme myöskään vastatko niihin, vaikka kommenteissa olisi järkeäkin tai sitten suoranaista väärää tietoa. Väärä tieto voidaan oikaista omassa kirjoituksessa, mutta ilman viittausta ao. nimimerkkiin.

Jos nimimerkin kirjoitusten taso muuttuu, niin silloin tietysti voidaan palata normaaliin päiväjärjestykseen. Tämä olisikin toivottavaa, sillä parhaimmillaan vastauksista löytyy ihan kelvollista verbaaliakrobatiaa.

Vähän aikaa tätä palstaa seuranneena tein saman huomion, että joillakin ihmisillä näyttää olevan aikaa epäasiallisuuksiin. Palstan hyödyllisyys on varsin kyseenalainen tai ainakin pitää olla hyvin kriittinen sitä luettaessa. Esim. keskustelu kuntotarkastajista.

Ymmärrän terveen kiistelyn mielipiteistä, mutta esim. Montalla asia on toisin, koska hänhän vaan pienessä onnettomassa egossaan haluaa aikuisten ihmisten huomiota. Jatkakaamme asiallista keskustelua, mutta sallikaamme pienet " hauskat "ettei mene liian vakavaksi.

Toivokaamme aloittaville rakentajille armollisia rakennusilmoja.

Meillä muutto uuteen kotiimme 3 viikon päästä.

Tuo intiaanien menetelmä kuulostaa aika julmalta kohtalolta varsinkin niille, joille tämäkin ryhmä on vain yksi niistä ryhmäterapioista! Ihmisillähän on valtavan erilaisia tapoja tuoda itseään esille, hyökkäys, puolustus, myötäily jne. Koska me olemme erilaisia emmekä voi täällä virtuaali keskustelussa konkreettisesti vahingoittaa toisiamme, suosittelisin kuitenkin keskitietä eli ei provosoiduta toisten persoonasta vaan pitäydytään omassa sanomassa omalla tavalla ja annetaan kaikille mahdollisuus oppia esiintymään myös "vain" kirjallisesti. Sana on kirjoitettuna aina julmempi, koska henkilö ei voi loiventaa tai perustella sanomaansa eleillä ilmeillä tai äänensävyillä.

Kohteliaisuus toki olisi aina ystävällinen ele nimimerkkejäkin kohtaan, koska niiden takana on aina ajatteleva ja tunteva  i h m i n e n!

Minä olen tällä palstalla vähentänyt kommentointejani (lopettanut lähes kokonaan) osittain juurikin tässä mainitun nimimerkin "Monta" vuoksi.

...on tässä aikuisella, perheellisellä OKT:n omistajalla muutakin puuhaa, kuin nyt nähdyn kaltaisten paskan jauhamisien ja juupas-eipästelyjen lukeminen.

-Ei minua  paskaakaan kiinnosta, miten kukakin taloansa ryhtyy rakentamaan ja pahimmassa tapauksessa vielä "ryssii" koko projektinsa (ei oo penniikään kii) ja jos auttaminen/opastaminen/neuvojen auliisti jakaminen tehdään v*tun vaikeaksi ja keskusteluista kaikista tulee paskanjauhanta-juupas-eipästelyjä; niin olkoon minun puolestani sitten niin. EVVK-

Heihei ja pärjäilkää.

EVVK- Ei voisi vähempää kiinnostaa, En viitsi väitellä kanssanne, Elän vain vuoden kerrallaan, Enhän vähättele vain ketään, En villoittanut vinttiäni kunnolla, Elintenluovuttaminen voi vielä kostautua, Ennen vehtasin villinä kylillä, Eroan vielä vaimostani keskustelijat…Että siitä sitten keksimään uusia jos on tekemisen puutetta :slight_smile:

Hmm… Minä olen vajaan kuukauden täällä innokkaasti lueskellut ja kommentoinut. Luultavasti lukijoiden joukosta löytyy niitäkin jotka provosoituvat teksteistäni vaikka ne oman käsitykseni mukaan ovatkin asiallisia. Siihen en ota enempää kantaa muuten kuin sanomalla että eiköhän täällä päde ohjeiden tai opasteiden suhteen lukijallakin sama kriittisyyden näkökulma kuin missä tahansa muuallakin nettikeskusteluissa? Itse ainakin punnitsen lukemaani mutten silti usko kaikkea sokeasti. Toivottavasti täällä voi jutustella edelleenkin omista kokemuksistaan ilman että nousee muille hiki :slight_smile: Kaikkihan me jollain tasolla ollaan remonttireiskoja, eiks juu?

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta näiltä sivuilta löytyy suht asiallista. Lopetin lähes kokonaan Suomipuhuu24:lla koska siellä keskustelu oli paljon pahempaa.   -kivitalokundit haukku puupäitä ja päinvastoin, joskin lievemmin. 

Tuntuu, että oman auton ihannoinnista ollaan siirrytty oman ja nimenomaan omin opein rakennetun tai korjatun talon ihannointiin ja sitä ei sovi loukata, tahtomattaankaan. 

Mitä odotan täältä ? Epäselviin asioihin neuvoja perusteluineen eli tieteellistäkin näyttöä, mutta ennenkaikkea pidempiaikaista omaa kokemusta niin hyvistä ratkaisuista kuin myös susista.

Kuten jokainen meistä tietää, viimeisen 40 vuoden aikana on erilaisilla säädöksillä, asetuksilla ja virheellisten tai epäterveiden materiaalien myynnillä aiheutettu paljon pahaa suomalaisessa rakennuskannassa.

Näitä me remonttireiskat nyt korjaamme, kuin myös teemme uutta.

Koitetaan auttaa toisiamme välttämään virheitä ja korjaamaan sattuneita. HYVÄT NEUVOT OVAT KULTAAKIN KALLIIMPIA.

Minä ainakin annan hyviä neuvoja ja halavalla !!!

Sormet verillä: Aamen kirjoituksellesi :slight_smile: Kyllä se näin on että vaikka joukossamme täällä onkin varmasti myös ammattimiehiä niin en katso kieroon minäkään toisen kokemuksella saatua oppia. On se sitten nimenomaan sitä huonoa tai hyvää oppia. Avarakatseisuus kunniaan niin täällä on kaikilla kivaa lukea toisten / omien mokien opeista tai hyvistä pikku arkipäivän nikseistä.

Mulla ainakin on aika paljon kokemusta virheistä, mokista ja ryssimisistä rakennusalalla. Jos virheistä oppii niin kohta mä alan olla täysinoppinut :slight_smile: Tätä taustaa vastaan mä annan neuvoja ja latelen mielipiteitä vain asioista, joista mulla on omakohtaista kokemusta. Lisäksi niin tyhmää kysymystä ei olekkaan, etteikö siihen voisi vastata asiallisesti ilman irvistelyjä. Jatketaan asialinjalla.

Mullakin on jäänyt pari kysymystä laittamatta, otin selvää muuta kautta. Noh, toivottavasti tää meininki loppuu mikä alkoi pari päivää ennen vuodenvaihdetta.

Ompulle ja muillekkin onnea uuteen kotiin ja rakentamiseen tietysti myös

Meidän projekti alkaa vasta keväällä.

Ollaan ihania eikä riidellä.

IHANAA kun kerrankin on asiallinen kekustelua ilman vääntöä!!! Näin se pitäisä olla (ja näinhän se olikin aikasemmin)…
Yhdyn Unelmasäleikön kanssa että ollaan ihania ja yritetään olla asiallisia ja samalla saada rakennettua…

Itse olen notkunut näillä linjoilla pari kuukautta ja sen verran on tullut elämänkokemusta etten jaksa provosoitua ihan kaikista “piikeistä”. Vältäkää provosoitumista niin verenpaineet pysyy kohdallaan…

Annetaan ihmisten kertoa mielipiteitään, koska kylmää faktaa ei ole olemassa. Monta antaa kommenttejaan ja on niissä joskus ihan asiaa kunhan vain lukee ne faktat siltä rivien välistä.

Hyvä "TKT", että otit selvän kannan näihin vastauksiin. Se on kyllä sanottava, että kyllä "monta" :lla on paljon asioista tietoa ja asiantuntemusta mutta ehkä neutraalimmalla tavalla kirjoitettuna olisi parempi.

Minä ainakin otan vastaan mielelläni kritiikkiä ja neuvoja, jos muistan/luulen/arvaan väärin jonkun asian. Itsekin löysin tien tänne, kun minulla oli kysyttävää. Ja täällä kyllä pääasiassa on mielenkiintoisia kirjoituksia, ja tekijöitäkin on laidasta laitaan. Joutavat suunsoitot ovat ikävää käytöstä aikuisilta, onneksi tosielämässä ei ole piirissäni sellaisia.

Uskoisin, että me kaikki (tai ainaski melkein) kestämme kritiikin ja otamme sen jopa mielellämme vastaan, mutta sitä en usko monenkaan haluavan, että kritiikki esitetään halventavaan tai vähättelevään sävyyn, ei edes jollekulle toiselle. Parhaimmillaan keskustelu tuo esiin näkökulmia, mitä itselle ei ollut ollenkaan tullut mieleen. Vain yhtä totuutta on harvoin olemassa. Yhden muuttujan vaihtaminen saattaa heittää koko pakan sekaisin, niinkuin keskusteluissa on usein käynytkin, jos ensimmäisen kirjoittajan antamat lähtötiedot ovat olleet vajavaiset. Tämä ei mielestäni ole mikään ongelma, vaan paremminkin rikkaus, tuleehan näin paljon erilaisia näköaloja kehiin. Huumori on tottakai suotavaa. Provosoidakin saa, mutta vain väitteillä ja mielipiteillä, mutta ei missään tapauksessa henkilöön käyvillä -ei edes rivien välissä tapahtuen.

tohtori ja monta puhuvat itsekseen.

Noista asiattomista kommenteista ei kannata liikaaa masentua, Täydellisyyden vuoksi niitäkin pitää olla. Meidän suomalaisten kulttuuriin kuuluu taipumus repiä kaikki alas mitä emme ymmärrä tai mikä on meidän omaa suoritustamme parempi.

Me emme kirjoittele tällä palstalla ollaksemme asiantuntijoita, vaan jaamme niitä kokemuksia joita meillä on. Ihminen ei opi muusta kuin tekemistään virheistä. Jos näistä ei opi niin ei sitten mistään. Toisin sanoen ne jotka eivät koskaan tee virheitä eivät ole voineet mitään oppiakaan, minkäänlaiseen ylimielisyyteen ei kenelläkään ole ole aihetta.

Kysymykset ovat usein epätäydellisiä, mutta epätäydelliseenkin kysymykseen voi antaa täsmällisen vastauksen, joka pitää paikkansa vastaajan rajaamissa olosuhteissa. Kysyjä täsmentää kysymystään heti kun huomaa kysyneensä liian vähillä taustatiedoilla, siitähän meillä on runsaasti esimerkkejä tällä palstalla.