Tarkoitus olisi ruveta keväällä 27m2 lämmintä tallia pitkästä tavarasta kasaamaan mutta tallin sisäseinien vesieristys mietityttää. Tallin seinärakenne on piirustusten mukaan ihan perus settiä eli pystylaudoitus-rimat-tuulensuoja-50x150 runko-höyrysulku-13gyproc. Tallin sisäpinnat olisi kuitenkin tarkoitus tehdä suoraan semmoisiksi, että siellä voi huoletta vaikka auton pestä tarvittaessa. Eli mitä vaihtoehtoja on tuon 13gyprocin tilalle? Joku jostain filmivanerista on puhunut mutta sen tiedän, että kallista se ainakin on. Mitä muita vaihtoehtoja olisi?
Kyllä se gyproc siinä seinässä kestää! Hyvä maali vaan päälle ja huolellinen ylä ja alareunojen saumaus jollain massalla.
Meillä tuollainen rakenne kestää painepesun puolesta metristä.
Tai on kestänyt n. 15v. Pesukertoja n. 10-20 vuodessa.
Vähän vanha linkki kyseessä, mutta minulle ajankohtainen. Itsellänikin on Gyproc seinäinen talli, jossa pitäisi pystyä auto pesemään. Siinä on jo Gyproc:in pinnalla pesuhuone tasoinen maali, mutta saumoissa kitit ovat halkeilleet, joten ajattelin laittaa lasikuitutapetin vielä pintaan ja maalata sen pesunkestävällä maalilla, joten luulen, että seinistä tulee tällöin jo riittävän pitävät. Ongelmana on kuitenkin, että kuinka olisi parasta tiivistää seinän ja lattian välinen sauma?
Ongelmana kipsilevyn maalaamisessa on, että itse kipsilevy jää kahden tiiviin pinnan väliin eikä kastuessaan helposti, jos ollenkaan, kuivu. Itse ajattelin laittaa kipsilevyn pintaan rimoituksen ja niihin kiinnittää pellin. Pellitys tulee n. 5 cm lattiasta irti ja loppuu ikkunoiden alalaitaan n. 1,8 metrin korkeuteen.
Minä tiivistin akryylimassalla seinän ja lattian välisen sauman. Monta tuubia sinne sitä töhnää menikin mutta se oli onneksi halpaa.
Että oikeen akryylimassaa…Ja eikun vedellä läträämään?? huhhuh… Varmasti alkaa rihmastoa pukkaamaan…
seinän puoliväliin nostettu pellitys toimii ainakin kaverini tallissa käytännössä varsin hyvin, pelti taitettu pari cm lattian päälle ja tiivistetty jonkinsortin kiinnitysmassalla lattiaepoksipinnoitteeseen.
Märkätilalle asetettuja rakennusmääräyksiä sekään ei tosin taitane virallisesti täyttää.
Jos rahasta ei satu olemaan puutetta, niin lujalevy(etenkin kaakeliluja) on itsessään paremmin kosteutta kestävä levyvaihtoehto.
Akryylimassa sauman tiivistyksessä ei ole kovinkaan järkevä vaihtoehto. Se ei kestä rakennuksen elämistä juuri lainkaan, eikä ole muutenkaan kosteassa paikassa pitkäikäistä tavaraa. Tämän sijasta käyttäisin jotain elastista liima/tiivistemassaa.
Jos talliin sattuu tulemaan laattalattia, niin laittaisin laatasta myös “jalkalistan”, jolloin lattialla liikkuva vesi ei ajautuisi suoraan seinälevyn ja lattian liitoskohtaan. Laatan alle tietenkin asianmukainen vesieristys.
Kommentti…
Kosteiden tilojen rakenteiden ja yleensä eristeiden kanssa ei kannata katsoa kukkaroa. Jos ei ole varaa rakentaa kunnolla olisi parempi jättää rakentamatta.