Avoimmuutta Rakentaja.fi

Täällä ilmoitetaan että sähköä on ostettu yhteisostona aina vuosittain. Outo juttu ettei esimerkiksi viime vuoden hintoja voida esittää. Avoimuus olisi mielestäni tässä asiassa rehellisyyden merkki. Kun antaisitte hinnat esiin voisivat lukijat niitä ihan itse katsoa että ovatko halpoja. Nyt joutuu vähän niinkuin ostamaan sikaa säkissä.

Ikävä kyllä tarjouksen antaneilla energiayhtiöillä on oikeus kieltää tarjouksen julkinen esittäminen, joten en tässäkään vaiheessa voi julkaista viime vuoden kilpailutuksessa saatuja hintoja. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että sopimus on sen tehneille ollut todella edullinen.
Sikaa säkissä tässä ei ketään joudu ostamaan, sillä ensimmäisessä vaiheessa nyt helmikuussa keräämme "voimaa" eli kulutusmäärää taaksemme. Tämän jälkeen lähetämme tarjouspyynnöt eri toimittajille. Kun tarjous on saatu sen hinnat kerrotaan mukaanliittyjille ja vasta tämän jälkeen jokainen itse päättää onko tarjous niin hyvä että kannattaa yhtiötä vaihtaa. Mukana oleminen jo alusta asti siis on aina kannattavaa, myöhemmin siihen ei ehkä ole mahdollisuutta sillä viimevuotiseen tapaan tarjoaja voi sitoa määrän tarjouspyynnössä esitettyyn määrään.

Rakentaja.fi
Pentti Teponoja
Kehitysjohtaja

Mutta sehän on teistä kiinni. Laittakaa siihen tarjouspyyntöön, että teillä on oikeus julkistaa tarjouksessa esitetty hinta. Kyllä ne lähtee mukaan, jos ilmoittaa sen olevan teidän käytäntö ja muutkin sähköyhtiöt ovat sen hyväksyneet eli taktikoi vähän asian suhteen

Ymmärrettäväähän tuo on etteivät halua antaa tietoa julkisesti esiin. Muuten kaikki entisetkin asiakkaat haluavat sähkönsä samaan hintaan. Tosin nuo viime vuotiset hinnat on taidettu jo repiä auki keskustelussa jonka linkki on:
http://www.rakentaja.fi/Suorakanava/keskustelukanava/keskusteludetail.asp?id=3942
Itse olin yksi tyytyväisistä julkituojista, mutta eipähän kukaan minulle ole kieltoa hinnan julkistamisesta antanutkaan.

Kuis yhteisostossa suhtaudutaan vasta alkaviin rakentajiin joilla liittymäkin vielä kytkemättä ja kulutusmääristä ei mitään käsitystä?

Kyllähän tuota Frankin ehdottamaa julkistamis"pakkoakin" voisi kokeilla, mutta silloin osa tarjoajista voisi jättäytyä pois kisasta. Ja tärkeintähän kuitenkin on saada mahdollisimman halpa hinta mukana oleville jäsenille, heille myös tuo hinta selviää heti tarjousten saamisen jälkeen. Toisaalta taas asialla ei edes pitäisi olla merkitystä niille jotka eivät yhteisostoon halua liittyä.
RVP:n kysymykseen: Kulutusmäärän voi arvioida, ilmoituksessa mainittu määrä ei sido liittyjää kuluttamaan kyseistä määrää. Liittymän kytkemiseen tulee jokin takaraja, todennäköisesti se pitää tehdä viimeistään toukokuun aikana.

Rakentaja.fi
Pentti Teponoja