G: Kauanko meni, että talonne valmistui?

Eli galluppia:

Kauanko teidän omakotitalon rakentamisen aloittamisesta meni siihen, että talo oli muuttovalmis?

Oliko kyseessä talopaketti vai kappaletavarasta tehty talo? Minkä kokoinen?

Teittekö itse vai rakennutitteko?

Syksyllä aletaan rakentaan, eikä hajuakaan kauanko suunnilleen ruukkaa mennä…:slight_smile:

136 neliöinen jämerä, aloituksesta muuttokatselmukseen 13kk, 80% omantyön osuudella

130 neliöinen omatalo, lvi työt teki lvi alan ihminen, muuttovalmiina vähän alle 5kk.Itse tein kaiken muun paitsi lvi, ja sähkömies kävi kytkemässä sähköt.

Kojootti ja rakentaja myös!

Te siis maksatte taloanne 15-20 vuotta vähemmän aikaa kuin muut eli talonne valmistui sen verran aikaisemmin. Se ei ole ollenkaan oikein, ettäkä saa käydä extreme-matkoilla viemäreiden ("tuomareiden") kanssa rosiksissa. Se ei ole ollenkaan järkevää toimintaa, sillä mitä te olette menettänytkään. Olisitte edes ajatellut, että olisitte saanut vielä menettää hermonnekin, mutta täysin järjet..eikun huolimatonta toimintaanne. Olisitte ajatellut edes niitä järkeviä talopakettirakentajia. Hyihyi!

Huhtikuu 2004 aloin kaatamaan metsää, syyskuu 2005 muutettiin sisään, sauna/wc ja listat jäi laittamatta, eikä niitä ole vieläkään laitettu ;). Kaikki aika mennyt tämän palstan lukemiseen…:wink:
Kastellilta suppea (itse laadittu) paketti, kastelli pystytti runkotolpat, kattotuolit, aluskatteen ja ikkunat. Alakerta 124m2. Melkein kaikki itse paitsi viralliset suunnitelmat, kaivinkone, vast.mest, putkari (suurin osa ite), sähkäri (olin mukana myös), lattian valu ja piipunpellitys ja iv:n säätö. Nuo siis ulkopuolisella. Olin yötöissä nukuin päivät, tontille matkaa 72km, 3-4 tuntia iltasin yleensä hommissa yksin. Muutaman kerran oli joku kaveri tai faija apuna…Burnoutkin iski (ehkä) koska en ole vieläkään jaksanut tehdä mökkiä loppuun. Tai sitten on vaan nauttinut tästä vapaudesta (vrt. Espoon Keskus kerrostalokolmio Suvelassa). Alun perin luulin puolessa vuodessa tekeväni, mutta tahti hiipui pahasti…Ps. vinkkinä annan, että meillä ainakin hermot säilyi jotenkin kun ei ollut mitään aikataulua eikä omantyön takia liian tiukkaa budjettia…nyt menny noin 110-115t€ tontteineen, työkaluineen päivineen…

Talopaketin ostosta (Lappli) lokakuussa 2004
sisäänmuuttoon huhtikuun lopulla 2006.

Tehtiin koko ajan itse, ja kymmeniä pikku-urakoita raakaan työhön (siis "urakka" tarkoitti useimmiten tuntityötä.)

Meni tasan 4 kk 3 vko elemettien tulosta - muuttovalmiiseen taloon. Itse tein lähes kaiken lvi teki ammattimies(tosin olin mukana). Menikä hermot …meni mutta kun ei hokannut heti et miten olis pitänyt tehdä. Lisää näen www.teeomatalo.com tai www.roskapontto.com tai www.vormula.com

Viime vuonna perustusten aloitus oli 19.5. (tontin räjäytykset + muut maatyöt n. 1kk ennen) ja 9.12. talo muuttovalmiina listoineen. 180m2 + 42m2 talousrak. pitkästä tavarasta. Ulkopuoliset tekijät, itse kaikki hankinnat + aputöitä joka ilta töiden jälkeen (siivous, tavaroiden haku, eristyshommia, tavaroiden kantamista paikasta toiseen ja takaisin).

Työantajan aikaa myös paloi omien asioiden junailussa kiitettävästi. Todella raskasta aikaa oli loman jälkeen elokuun alusta loppuun saakka, kun joutui yksin junailemaan koko homman vaimon hoitaessa lapset. Jälkikäteen ajatellen oli liian tiukka aikataulu, mutta ajatuksena oli se, että projektien pidentyessä myös kustannukset kasvaa (silloin kun on ulkopuolinen työvoima).

niin MAC ja tuohon projektin junailuun, materiali hankintoihin  yms. kun lisäät vielä sen rakentamisen, niin osaat varmaan kuvitella että väliin saattaa tukkaa pakottaa. Tosin meillä aikataulu oli takoituksella aika vä'ljä juuri tästä syystä. Eikä sillä vaimollakaan helppoa ole ollut yksinään kahden alle 5 vee muksun kanssa  

Talon rakentaminen aloitettu vuonna 1952 eikä se ole vieläkään valmis. Pitäähän ihmisellä harrastus olla.

Meillä 212 krs-m2 Jämerä valmistui muuttokuntoon aloituksesta 13 kuukaudessa. Oman- (ja talkoo)työn osuus oli n. 98 %. Rakennusluvasta nykyhetkeen on kulunut 4 v 11 kk joten lopputarkastusta varten on loppukiri meneillään. 

Itse tekemällä kaikki valmistuu hitaammin, rahaa menee vähemmän ja - tästä voi joku olla eri mieltä - hermot säästyvät.

Kun puhutte oman työn osuudesta - onko tämä työ tehty oman “päätyön” ohella vai onko ollut päätoimista rakentamista?

Omasta puolesta niin työn ohessa , kesäloman käytin tontilla joten 1kk oli ns täyspäiväistä työtä.

Minulla oli siviilityön ohella ilta/viikonloppurakentamista. Lisäksi tietysti vuosilomat ja juhlapyhät.

Tässä sitä naputellaan oman päätyön ohessa, aloitettiin elokuussa 2005 perustuksilla sitten n. 1,5 kk:n tauko kunnes talopaketti tuli, lattiavalun jälkeen pidin kuukauden "hermoloman". Nyt talo on "hyvässä vaiheessa", tarkoitus olisi päästä syyskuussa muuttamaan, viimeistään jouluna. Oikeastaan vain sähkötyöt on tehnyt ulkopuolinen ja timpuri oli viikon hommissa. Varaa ainakin vuosi aikaa, menetät vain omat ja muiden hermot liian tiukalla aikataululla.

Käytin kesälomasta melkein kaiken rakentamiseen ja kaikki viikonloput olin tontilla. Eli työn ohessa tuli tehtyä, aikataulu oli liian tiukka kun teki ensimmäistä se myönnettäköön mutta jälkeenpäin on mukava olla jälkiviisas, tosin me asuttiin rakennusajan kaksiossa jossa oli neliöitä 57 ja meitä oli kuusi ja koira, joten kun siihen koiran koppiin tuli niin sitä sai uutta puhtia ja takas tontille.

mulla sama meininki ku jiii:n raksalla, illat, viikonloput ja kaikki lomat rakentaen, tosin tahti ei ollut yhtä kova kuin jiii:llä. Duunasit Jiii rungon itse pystyyn, eikö ollutkin helppo homma

Rungon pystytys taitaa olla ainut mikä on mennyt oman aikataulun puitteissa, eli kuudessa viikossa alapohjasta yläpohjaan. Apuna oli keskimäärin n. 1,5 talkoomiestä. Kaikissa muissa toissä on aikataulu toteutunut n. 2 x (oma arvio) kaavalla. Tai vielä isommalla kertoimella. Rappaus oli toinen mikä pysyi aikataulussa, mutta sen työmäärän laskinkin ratu-kortiston työmenekeillä. 

Mutta itse tehtynä aikataulut onkin vain viitteellisiä. Myöhästymisistä ei tule sakkoja eikä ole pelkoa että seuraavan vaiheen urakkaporukka lähtee toiselle työmaalle. Hankinnoistakaan ei tarvitse stressata. Jos joku toimitus on myöhässä niin itselle keksii kyllä helposti jonkin muun mestan.

Vanha totuushan on se, että viisi vuotta (5 v) menee valmiusasteeseen 85 %, ns. pitkästä tehtynä. Muutto voinee tapahtua em. rakentamismallilla n. 1-2 vuoden kuluttua aloituksesta.