Moi
Aletaan rakentamaan ja suunnitteilla olisi 110m2 talopaketti hintaluokaltaan 35-45 tonnia. Toivotaan ettei tarvisi paaluttaa, Talon on tarkoitus olla yksikertaisella pohjalla yhteen tasoon. Otetaan talo; sateelta suojaan ratkaisuna, pohjat hoidetaan itse ja sisältä kaikki talkoilla paitsi esim. putket,sähköt. Materiaalit tavallisia, ei mitään luxusta. A-katos ja varasto tulee talon yhteyteen. Meillä on vuokratontti. Budjetti 130.000-150.000€. Mitä mieltä olette jo rakentaneet, riittääkö? Asumme Satakunnassa. Lisäksi haluaisin kuulla millaisilla neliöhinnoilla teille on projektit toteutuneet?
No voi olla ihan realistinen budjetti, jos oman työn osuus on suuri.
Meille valmistui talo keskisuomeen viime vuonna. Kerrosala 132 m2, huoneistoala 118m2. Talopaketti makso 29500 e. Talo valmistui 120000e, mut tehtiin tosi paljon itse. Rakennusvalvonta sukulaiselta, sähkötyöt teki hyvä ystävä, lvi jutut oma mies ku on putkiasentaja, kvv-valvonta oma mies. Ja suurin osa sisätöistä itse tehden. Talon pystytys otettiin ulkopuolelta ja kosteitten tilojen vedeneristystyöt ja laatoitus hommat vieraalta. Ja lisäksi paneloinnissa ja saunan teossa oli vieras työntekijä miehen kaverina. Ensi kesänä pihan laitto ja autokatos-varaston teko…
Kiitos tiedosta. Itse pystytään myös tekemään aika paljon, joten jos te olette tuon kokoisen saaneet tuohon hintaan niin luulisi meidänkin pystyvän tekemään hieman suuremmalla budjetilla. Kuinkahan paljon a-katokseen ja varastoon mahtaa mennä rahaa jos ne rakentaa talon yhteyteen? Kuultaisiin mielellään lisääkin muiden projekteista.
Karkea arvio taitaa olla vieläkin 3xtalopaketin hinta + tontti. Omalla työllä saa hinnat kohdalleen ja taitaa nykypäivänä kannattaa vieläkin paremmin. Neliöhinta on 1248 €/neliö ja tässä on mukana tontti Keski-Suomessa. Piha on tekemättä ja sinne uponee 15-20 tuhatta euroa. Jos autotallin vielä saisi rakennettua 10000 euron, niin se olis siinä.
Aikaa kuluu 2000-2500 tuntia, riipuen talomallista. Toisin sanoen jos nyt aloitat niin sitä seuraavana äitienpäivänä talo on valmis.
Kiitos jälleen valaisevasta vastauksesta. Ollaan sitä kovasti mietitty että pystyykö talon rakentamaan kovalla työllä noin 1300€/m2. Kiva kuulla että joillakin se ainakin on onnistunut.
Oikeen kovalla työllä pääsee sinne 1100€ neliöltä mutta suomeksi sanottuna se on sitten niin että teet kaiken itse eli pitkästä tavarasta ja ainoastaan sähkömies on niitä harvoja joille palkkaa maksetaan.
Mutta kyllä toi 1300€ neliöltä on ihan realistinen vielä jos tosiaan on valmis tekemään kaikki rungon pystytyksen jälkeiset hommat itse. Esim. ilmastoinnissa säästää paljon kun tekee itse. Ei ole ollenkaan vaikeeta kunhan on selvillä määräyksistä eli mitkä putket eristetään ja mitkä paloeristetään. Tässä oli vaan yks esimerkki.
En silti malta olla lisäämättä että onhan se sitten päivän selvää että toi 1300€ neliö tarkoittaa puuverhoiltua taloa eli ihan turha haikailla tiilivuoratun saatikka kivitalon perään tuolla hinnalla.
Entäs jos muurari löytyy omasta takaa ja käyttää halpaa tiiltä ja tiiliverhous on vain osittainen?
Ihan omana kommenttina voisin kertoa sen että pidemmän päälle puutalon voi aina maalata noin 7-10 vuoden kuluttua ja talo on “uudenveroinen” päältä. Tiilitalo on koko loppuelämäsi saman värinen ja yleensä tiilen “muoti” vaihtuu. Jos jostain vielä saisit vanhaa käsinpoltettua purkutiiltä niin silloin asia on ihan eri. Sellaisessa tiiliseinässä silmä lepää.
kok ala 190m2 talo pihatöidenkanssa 1100€ m2, vaajasuurelementti puu 1,5 ker., ite tehnyt paaljon! tontilla ollut ammattimiehiä kaivuri, muurari, laattamies, putkari, (ei sis tonttia eikä autokatos/varastoa)
saa unohtaa muun elämän vuodeksi ja vähän yli.....
onko neliö hinnat samoja talvi asuttavilla mökellä kuin oma kotitaloilla.hirsi/en tiedä nimeä mutta paneli ulos ja eriste väliin ja paneli.kysyy epätietoinen…
Neliöhinta rakennuksille on suoraan verrannollinen mitä rakenteisiin ja varusteisiin laitetaan. Sillä ei ole väliä miten taloja käytetään.