Hirsimökin tiivistysmassa?

Omistan kevythirsirakenteiset saunatuvan ja aittan. Molemmat on rakennettu ponttilautatyyppisesti ja nurkkiin on jäänyt/syntynyt rakoja, jopa aittaan pääsee vesi ja itikoita pahimmista raoista. Olen uusimassa nurkkalistoja, mutta mikä olisi paras tiivistysmassa listojen ja nurkan väliin. Toivoisin pikaista vastausta

Eikös ne raot mene piiloon, kun nurkkalista tulee päälle?

Kyllä peittyy, mutta pelkää peittyminen ei riitä, olen lukenut joitakin oppaita aiemmin ja myös itse pidän erittäin hyvänä ajatuksena, että nurkkiin ja katon rajaan laitetaan jotakin tiivistemassaa nurkkalaudan ja seinän väliin. Massa estää juuri myös kosteuden tulemasta sisälle ja homehtumisen. Jos rakojen päälle laitetaan ainoastaan listat, jotka siellä useimmissa nurkissa jo olivatkin, listat tummuvat ja myös joistakin kohdista homehtuvat ja kosteus pääsee siis listan ja seinän väliin. Joskus käyetetiin uretaanivaahtoa, myöhemmin ilmeisesti jotakin akryylimassaa.Kysyisin nyt parasta ja järkevintä niistä useista mahdollisuuksista.

Kävin ostamassa jotakin tököttiä rautakaupasta ja katselin samalla myytävänä olevia valmiita kevythirsirakennuksia kaupan pihassa. Sisänurkkia ei oltu vahvistettu eikä listattu ja niissä kaikissa valmiissa paikallaan seisseissä rakennuksissa näkyi melko pahoja ainakin selviä vesivaurioita ja tummumista , kirjavuutta ja pilkkuhometta nurkissa, eli ei osaa asinatuntijatkaan, vaikka hyllyt notkuvat alan tuotteita "pelastaa" ja suojata omia myynnissä ja esittelyssä olevia piharakennuksiaan kosteusvaurioilta. Ihmettelen, että asia kiinostaa niin vähän. Kittaamallahan saa rakennuksen myös lämpimämmäksi.