Hyvä kattopaneeli

Onko jollakin tietoa, missä pääkaupunkiseudulla on hyvät valikoimat kattopaneeleita? Olemme kierrelleet muutamissa puukeskuksissa ja rautakaupoissa, mutta valikoima tuntuu olevan aika suppea. Emme ole vielä päättäneet laitammeko aitoa puuta kattoon vai mdf-paneelia. Haussa olisi noin 10cm paneeli, joka olisi valkoinen, mutta puunsyyt kuitenkin näkyisivät. Paljon on noita valkolakattuja paneeleita, mutta ne ovat meidän makuumme liian keltaisia.

Itse pintakäsittelemällä saatte sellaisen paneelin kuin haluatte. Samalla värivaihtoehtojakin löytyy huomattavasti enemmän. Maksaa vähemmän, mutta omaa vaivaa ja työtä on jonkin verran. Itse lakkasimme valkolakalla n. 1200 metriä 120 mm leveää vähäoksaista kuusipaneelia ja hyvä tuli vaikka itse sanonkin. Maalarillekin voi työn antaa, mutta itse saa huolellisella työllä kelpo jälkeä aikaan. Makuasia tai ei, mutta itse en mdf-paneelia laittaisi kattoon. Syynä mm. kosteuden sitoutuminen kyseiseen materiaaliin ja sitä kautta paneelin eläminen. Myöskään mdf listoja en kattoon laittaisi mistään hinnasta. Jalkalistana ne vielä jotenkin menee. Lisäksi mdf on luonnottaman näköinen, mm. “valkolakattu” on aina samanlainen ja katsoessa kattoa sen huomaa oksien säännöllisyydessä. Mutta kuten sanoin, makuasia mitä kattoonsa laittaa. Paneelit kun eivät ole mitään verhoja joita voi vaihtaa halutessaan helposti, niin kyllä niihin kannattaa satsata oikeasti.

Makuasioitahan nämä on, mutta sanonpahan oman mielipiteeni. Me päädyttiin mdf-paneeliin sen takia, koska se pysyy oikeasti valkoisena eikä ala tummua kuten kuusipaneeli, vaikka sen käsittelisi millä kuultolakalla. Hinnasahan noissa ei loppujen lopuksi suuria eroja ei ole. Tässä yksi näkökanta asiaan.

“Syynä mm. kosteuden sitoutuminen kyseiseen materiaaliin ja sitä kautta paneelin eläminen.”

Siis tuota tarkoitatko että MDF- elää enemmän kuin puupaneli?

Itsekin haluaisin lisätietoja MDF-paneelin elämisestä. Riittävän kosteuskuorman alla tuo toki turpoaa kuin pullataikina mutta silloin ongelmia jo vähän muuallakin…

Kosteisiin eikä etenkään märkätiloihin (KH, KHH, S jne…) ei MDF-paneelia suositella asennettavaksi. Muissa asuinhuoneissa MDF huoletta käytökelpoinen, mitä “eläämiseen” yms. tulee.

Yhdyn edelliseen. Jos kosteutta on muissa sisätiolissa niin paljon, että mdf-paneeli menee “pilalle”, niin kyllä se vika on jo jossain paljon pahemmassa paikassa kuin katossa.

kosteuden sitoutumisella tarkoitin paneelin mukautumista talon kosteuteen, eli sitä miten kauan menee, että paneeli on yhtä kuivaa kuin sisäilma. Lähinnä ongelma ilmenee isoissa kattolistoissa joissa jiirit tuppaa alkaa irvistää kun paneeli kuivuu. Mutta niinkuin tavallinenkin puu, kyllä se puristemassakin sopeutuu kunhan malttaa varastoida tarpeeksi kauan tulevassa asennuspaikassa.

Makuasioita, kuten sanoin.

siis lista alkaa irvistämään, ei paneeli kun se kuivuu asennuksen jälkeen katossa…