Ikkunasmyygien teko-ohjeita?

Jaksaisiko joku antaa hyvät ohjeet kevytsoraharkkotalon ikkunasmyygien (tätä nimitystä täällä kai on käytetty?) tekoon. Millä laastilla olette tehneet ja kuinka ne saa helpoiten tehtyä siististi ja niin, että laasti pysy myös ylitysteräksessä kiinni? Muotitko on väsättävä joka karmiin vai onko jotain helpompia kikkoja? Kova halu olisi itse yrittää nyt näitäkin tehdä, vaikka osaamista ei olekaan...

Moro, itse etsiskelin kanssa samaa tietoa noin vuosi sitten. En oikein mitään hyvää infoa asiasta löytänyt. En itsekkään ollut ennen tehnyt mitään vastaavaa. Aluksi tein yläkerran smyygit ihan lauta ohjureilla smyygeissä, passilla vaateriin oikeaan kohtaa ja rappaushakoilla seinään kiinni, naula tai kipsilevyruuvi ajaa kyllä saman asian.

Tuo kipsilevyruuvi on hyvä kiinnitystapa väliaikaisille ohjureille harkkoon, pysyy kohtuu hyvin tuon vaaditun ajan siinä.

Sitten nuo yläkerran smyygit tein tosiaan sokkelin oikaisukuitulaastilla, aikaa meni jonkun verran tuossa nysvätessä. Oikeanlaisen laastikoostumuksen hakemisessa meni kanssa aikaa, että se tosiaan pysyi tuolla yläsmyygissä tippumatta sieltä alas samantien.

Sitten kuulin jostain että STO myy sellaista muovista rappauskulmaa josssa on siis reilu 10cm verkkoa suuntaansa. Tuolla ja kipsilaastilla tein sitten alakerran smyygit ja oli muuten paljon helpompaa tehdä tuolla, en tarvinnut lautoja vaan tuolla muovikulmalla, nauloilla ja passilla laitoin ne suoraan. Naulat toimivat siis täyttömerkkeinä tuolle laastille. Ja tuo kipsilaasti oli aivan loistavaa tavaraa tuohon koska sillä pystyi kerralla täyttämään isompiakin täyttöjä. Samalla nuo kulmat tulee kestävimmiksi kun siellä on tuo muovituki sisällä.

Tuo kipsilaasti + muovikulma systeemi oli ainakin 2 kertaa nopeampaa kuin tuo kuitulaasti pelleily, ainakin omalta osalta.

Tietysti tuossa vieläkin meni kohtuu paljon aikaa kun ja jos haluaa hyvännäköiset smyygit.

Tuo STO:n kulma verkko maksoi jotain 2,5 eur/jm, noin vuosi sitten. Eli siitä tulee hieman lisäkustannuksia tuohon, mutta jälki oli kyllä huomattavasti parempaa kuin tuolla pelkällä laasti systeemillä.

Tässä minun ohjeet noihin smyygeihin, tein siis 38 ikkuna-aukkoa joista 10 laasti systeemillä ja loput tuolla kulma systeemillä. Kumpikaan ei ole lähtenyt halkeilemaan eli siinä mielessä eroa ei ole.