Olen rakentamassa Lappiin hirsitaloa (paritalo 60m2+60 m2). Tuohon pitäisi kehittää muukin kuin sähkölämmitysjärjestelmä. Mikä olisi tuon kokoiseen järkevä valinta? Tontin koko 1300m2 eikä vesistöä lähellä. Tuntuu, että maalämpöjärjestelmä on hiukan liian kallis tuonkokoiseen, varsinkin, kun tavoite on laittaa erilliset pumput kumpaankin puoliskoon. Onko vesi-ilp:stä mihinkään, siis varsinaiseksi lämmönlähteeksi, lämmitys+käyttövesi? Tarviiko rinnalle jotakin muuta (suoran sähkön lisäksi)? Millaisen tilan järjestelmä vaatii (m2)? Lämmitysjärjestelmästä kaikesta päätellen vesikiertoinen kuitenkin (lattiaan).
Kerrotko hiukan millaisia rakenteita taloon on tulossa.Seinän paksuus,tuleeko villaa seiniin…yläpohja/alapohja…?
Toki. Seinät tasakertaan saakka keloa, siitä ylöspäin 200mm eriste. Yläpohjaan n. 500 mm puhallusvilla ja alpohja 200mm eriste. Ikkunat lämmönläpäisykerroin luokkaa 1.0. Kelon takia tällainen energianlähde ajatus, kun vuotaa kuulemma kuin seula
Miksi tuon kokoisessa tarvitsisi kaksi erillistä lämpöpumppua? Lapissa on kylmempää, joten joudut kuitenkin mitoittamaan pelkän sähkön mukaan, jos käytössä vain ILP, ennemmin porakaivo ja kumpaankin tönöön sama lämpökone, joka lämmittää lattialämmityksellä.
ILP ja kunnon takka
ei kannattas lapissa sähkön varaan mökkiään rakentaa, taitaa olla sielläpäin talvisin sähkön saanti ongelmia.
laittele vaan sähkölämmittimet mökkiin ja pellettitakka, sen saa pyörimään vaikka akkusähkölla ja inventterillä
Laita 1 tekninen tila ja sinne 1 maalämpöpumppu palvelemaan molempia puoliskoja. Yhtiöitä ja hoidata kulut vastikkeilla. Voinet laittaa myös käyttöveden puolelle sekä KV että LV mittarit, joiden perusteella puoliskot maksaa laskunsa. Lapissa kun nuo ilmasta energiaa sitovat eivät oikein pelaa, suotuisissa keleissä kyllä, mutta sähköä kuluu…
Kiitos kommenteista!
Itse olen jo ennakkoon epäillyt tuon ILP:n toimivuutta (nimenomaan kylmässä ilmastossa), jonka takia haluaisin mielummin maalämmön. Huoneistoihin tulee kumpaankin hyvä varaava takka, joten se olisi hyvänä apuna, jos sitä käytettäisiin… Tuo 1 tekninen tila, jaettu kaivo ja systeemit kuulostaa rahallisesti järkevältä, vaikka haluaisinkin huoneistoista mhdollisimman itsenäisiä. Nuo erilliset vesimittaritkin maksavat toki jotakin ja esim. edellisessä rivitalossa, jossa olin osakkaana oli nuo mittarit pudotettu pois käytöstä niiden epäluotettavuuden takia eikä haluttu uusiin/korjaukseen silloin investoida. Ehdottomasti pitäisi laskut saada jaettua oikeuudenmukaisesti kulutuksen mukaan.
Hela ja Roiskeläppä tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä että yhteinen pumppu. Myönnetään, huoneistot ovat melkoisen pieniä erillisille pumpuille. Käytännössä tuo (tekninen tila) olisi helppo järjestää erilliseen talousrakennukseen ja säästyisi varsinaisen huoneiston tilaa muuhun käyttöön. Huonona puolena on se, että sitten varasto pitäisi rakentaa heti samaan aikaan päärakennuksen kanssa.
Tarjouksen olen pyytänyt jo Lämpö-Ässästä, mutta aika kallista tuntuu olevan ainakin erillisinä järjestelminä, varsinkin kun kyseessä on kuitenkin malliston halvin laite (C5). Tarjouksessa hinta ei ainakaan ole yhtään pienempi kuin viime vuoden listahinta.
Lapissa on sairaan kylmää. Yhteinen maalämpö…