Keittiökaappeihin ja kodinkoneisiin voi laskea heti noin 10k€, vai kuuluiko pakettiin?
Meillä kaikkiin lupapapereihin on uponnut jo useita tonneja. Esim. rakennuslupa 1500,lvi-suunnitelma 700,sähkösuunnitelma 400 jne.
tämä
jukan sivuilta
Talopaketti kokonaiskustannuksista
Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että JättiJukka-talopaketti muodostaa kokonaisrakentamiskustannuksista noin 40 prosentin osuuden ilman tonttikustannuksia toteutettaessa hanke omajohteisena ratkaisuna.
Todellisen kustannusarvion selvittämiseksi rakentajan kannattaa kääntyä rakentamisen ammattilaisten puoleen.
elikkä hintaa sen mukaan tulisi 265000 tontinkaa jos mun laskupää laski oikein
mut arvioita nui.
heittelen osaalueita meidän projektista, suurel.1,5krs 170m2, paketti samanhint. luokkaa,
pelkkä talo osuus tuli maksamaan <1200€ m2, pääosin omalla työvoimalla paketin jälkeen...
takka, piippu 5000€ pääosin itse kasattuna
ruuvit naulat työkalut yms pikku ostettavat rakentamisen takia n. 2000€
lukot pintahelat 1000€
terassit 2600€ yht 45m2
konevuokrat 600€
koko kämpän kalusteet ja koneet 25000€
turvatuotteet ja rännit 3500€, kovin kuulosti pieneltä tämä kohta budjetistasi
seinätasoitukset 1800€ (läpitasoitus)
kaatopaikka maksut 250€
kiuas 1000€
kiviseinät +muuraus 1200€
pelkkiin sähkötarv. +valot, tosin sähköläm. (ei töitä) menny 16000
varaa nyt uusille kalusteille ja isommalle telkkarillekkin jotain ja tietty kotiteatteri vehkeet, meillä meni n. 10000€ näihin
Tuossa viimeisenä tulikin asia mikä jää oikeastaan aina huomioimatta. Eli kaikenmaailman soffat ja jakkarat ja elektroniset vehkeet.Uuteen taloon tulee helposti panostettua muutakin kun seinät,lattia ja katto.Alussa voi tietysti ajatella,että näillä vanhoilla tässä mennään,mutta mieli muuttuu kyllä matkalla!!
Useimmiten kun lainarahalla touhutaan, niin tuollaisetkin asiat lienee järkevää ottaa huomioon.
Kaikenkaikkiaan rojekti kannattaa suunnitella äärimmäisen hyvin, ja myös pitää siitä suunnitelmasta kiinni.
Yleisin rakentamiskuvio on tällainen: Päätetään hankkia valmistalo, kun ei kiinnosta itse tehdä…no se osoittautuu kalliiksi.Aletaan miettimään puolivalmista, ja sitten itse siitä loput…Budjetti tehdään tämän vaihtoehdon mukaan laskien iso osa omalle työlle…noh,aina se osaaminen ja energia ei riittäkkään, ja pitää kuitenkin ottaa joku tekemään se loppuun.Hyviä tekijöitä ei tahdo äkkiä saada,joten otetaan joku ylikallis huithapeli roiskasemaan talo kuosiin. Rahaa paloi ja pankissa piti juosta useampi kerta, ja lopputulos on mikä on.
Sama suomeksi: Kannattaa olla tarkkana sen oman työn osuuden kanssa siinä vaiheessa kun laskee kustannuksia.Itselläni on joku rojekti takana, ja omantyön osuus on vähän kerrallaan laskenut.Rakentaminen on nimittäin aika haastavaa puuhaa!!!
Meillä kustannukset menivät näin suurinpiirtein VANTAALLE rakennetussa noin 100m2 puupintaisessa jukkatalossa jossa itse teimme aika paljon sisähommia.
Tontti 56000
Purkaminen -
Paalutus -
Perustukset 25000
Salaojat - (kuuluivat perustuksiin)
Talopaketti 62000
Talonmaalaus 400 (itse maalasimme)
Sähkötyöt 16000
LVI tyät 16000
Sisäpinnat 11300 (teimme osan itse eli väliseinät, ovet, seinien tasoitus ja maalaus)
- Maalit 300
- Laminaatit 1500 (ansensimme itse)
- Kattopanelit 1500 (ansensimme itse)
- Laatat 5000
- Laatoittajan palkka 3000
Kalusteet - (kuuluivat talopakettiin)
Keittiö, wc ja khh kalusteiden asennus - (teimme itse)
Ja listasi ulkopuolelta.
Maaperätutkimus 750
Vastaavarakennusmestari 5000
Rakennesuunnittelija 1500
Sähkösuunnittelu 700
LVI suunnittelu 700 (en muista yhtään)
Kallionräjäytys 2300
Lattialämmitys putket ja niiden asennus 4000 (talo 100m2 + talli 27m2)
Liittymämaksut 3000 (en muista yhtään)
Vesi ja viemäri putken esiin kaivuu 1200
Joitain duunareitten palkkoja 4000
Eli yhteensä reilu 200ke + kaikenlaisia pikku kuluja ihan perkeleesti
Ja noita pikkukuluja oli vissiin sitten aika paljon koska tuosta nyt 200ke summasta maksettiin tontin oston yhteydestä 30ke pois eli yhteensä 170ke ja nyt lainaa on nostettu pikkasen vajaa 200ke sisältäen tosin noin 6000e joka otettiin autotallin rakentamista varten. Eli suomeksi kaikenlaiseen ns. muuhun meni näköjään noin 20ke. Rupes itsekkin kiinnostamaan mihin se on mennyt. Varmaankin perustuksiin meni jonkun verran tuota 25ke enemmän.
Pihan laittaminen puuttu tuosta vielä kokonaan mutta siihen menee varmaan jokunen tonni kuin itse tekee ja koska pihalle ei haluta mitään hömpötyksiä.