Onko se käsitelty leca-sora 420KAP tai vastaava (mikä?) ainoa aines mitä kannattaa panna rossipohjaan maan päälle?
Ilman muuta sitä, jos Lecasorasta puhutaan. Reseptihän on tietysti hirveen salainen; mutta "erikoiskäsittelyn" ansiosta kosteuden nousu on erittäin pieni. Tavallinen Lecasorahan kyllä imeksii itseensä; voi jopa joissakin tapauksissa olla "riskirakenne" kalkkipitoisuutensa ansiosta ! Tämä on arvaus; mutta liekkö tuo käsittely muuta kuin että on pesty ja peitattu jollakin silikaattiliuoksella ?
Onhan siihen sitten muitakin ratkaisuja. " Tältä puolen" löytyy jopa erikoista "mattoa" tuohon tarkoitukseen. En tiedä onko sitä jo Suomessa. Joku vuosi sitten tuli puheeksi ja silloin ei ainakaan vielä ollut. En uskalla tässä ruveta enemmälti mainostamaan...!
Onhan se “matto” täälläkin. Ryömintätilaeriste.
Tällä kertaa taidetaan kumminkin puhua asiasta, jossa mun puolestani ruottalaiset saisivat olla ja pysyä edellä. Siellä kun on jo pitkältä aikaväliltä kokemuksia tuulettuvien alapohjien suunnitteluvirheiden korjaamisesta tekemällä lisää virheitä. En kaipaa sitä kulttuuria tänne, vaikka se on jo hyvän aikaa ollutkin meille rantautumassa.
Minäkin tähän hommaan sekaannun…ja puhun omasta kokemuksesta ja pitkästäs työhistoriasta.
Ensinnäki mikä hinku tuota maata on eristää. Sinne kun laitta kunnollisen kapilaarikatkon ja määrysten mukaisen ryömintä tila korkeuden niin ei mitää sen kummempia eristeitä kaipaa kuin muutkaan. Ja huolehtii riittävästä alapohjan tuuletuksesta niin homma pelaa. Jos rossissa on riitävästi eristettä niin se on samassa tilanteessa kuin yläpohja ei sitä varsinaista vessikatetta aleta eristämään lisää. Eristeen pitää riittää satoi tai paistoi niin myös alapohjassa. Jos taas on kyseessä ontelopohja ja perustukset on tehty kallion päälle niin silloin olen tehnyt niin, että olen ensin tasannut esim. 8 kamalla pohja (pieni kerros) ja asentanut sen päälle telttapatjaa (sellaista harmaata eristettä 8-10 vahvuista) ja sen päälle olen laittanut samaa tavaraa n. 100 jotta pääsee kulkemaan siellä. Tämä estää ontelolon alapinnan kondession kesä aikaa. Kaskun kallio on kylmempi kuin tuuletusaukoista tuleva lämmin ilmaa ja siinä syntyy tuo kondessio ontelon alapintaa. Ja on pirun hyvin toiminut.