Kastellin moderni 145 / Jukkatalon city 125

Hei, Onko kukaan rakentanut joko kastellin modernia (145) tai Jukkatalon cityä (125)? Jos on rakennettu tai rakennushommat on meneillään kuulisin mielelläni kommentteja taloista / paketeista ja toimituksen toimivuudesta. Itsellämme suunnitelmissa rakentaa joko kastellin talo tai jukkatalo. Suurelementti rakennus houkuttaa enemmän kyllä tällähetkellä..

Kastellin moderni 145 muutoksin aloitettiin toukokuun alussa. Nyt runko pystyssä, aluskate päällä ja levyt+villat seinissä. Odotellaan lattian valua ensviikolla. Tähän asti homma on toiminut hyvin. Tosin pientä säätöä on ollut, mutta siihen ei varmaan pääse missään projektissa? Itselläni on pari timpuria kaverina ja teen itse sen minkä osaan/pystyn (en ole ammatilainen). Varmaan sen on ratkaisevaa miten homma timpureiden kanssa luistaa. Tällä hetkellä olen tyytyväinen valintaani mutta täytyy muistaa että homma on vasta alussa.

Meile tuli Jukka-talo, ei tosin mainitsemasi vaan toinen malli. Jukka-talon toiminta on ollut ensiluokkaista. Henkilöt ovat tavoitettavissa ja kaikkiin kysymyksiin on saanut vastauksen. Jos toimituksessa on ollut pieniä puutteita ne on korvattu mukisematta.

Mielestäni tärkeä seikka on ollut myös se, että kaikkia tavaroita ei ole tarvinnut ottaa paikalle kerralla vaan esim. yläkerran villat, kipsilevyt, ikkunat, ovet, ilmanvaihto, keskuspölynimuri jne tulivat tontille kutsusta sitä mukaa kun tarvittiin.

Edullisemmaksi olisi tullut tilata itse suoraan esim yläkerran villat,kipsilevyt,ikkunat ovet,ilmanvaihto,keskuspölyimuri yms .Esim Kastellihan mielellään ne toimittaa ja ottaa katteet välistä, samoin luonnollisesti tekevät kaikki talotoimittajat. Helppoushan siinä on hyvänä houkuttimena.

Voihan se olla niinkin, mutta talopakettitoimitushan on juuri paketti, johon määrätyt asiat sisältyvät. En nyt sitten tiedä, ovatko ne paketin mukana kallimpia vai halvempia kuin itse erikseen tilaamalla. Talopakettitehtaan neuvotteluasema on vähän toinen kuin yksityisen rakentajan ja vaikka he katteen välistä ottavatkin voi olla, ettei tarvikkeita itse tilaamalla saa sen halvemmalla.

Toisaalta nyt yhtä kokemusta rikkaampana kyseenalaistan koko elementtiratkaisun. Jos tekisin vielä toisen talon, rakentaisin todennäköisesti pitkästä tavarasta.

Talopakettitoimitukseen kuuluu juuri ne tarvikkeet,mitkä asiakas tilaa,ei enempää eikä vähempää. Paketti on aina neuvoteltavissa!Tietenkin paketin myyjä pyrkii laskemaan hyvityksekin itselleen edullisesti.Paketin toimittajahan hoitaa erikoishankinnat alihankkijoiltaan.Tarvikkeet saa varmasti halvemmalla,mutta se vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Mitä useampi välikäsi sitä “parempi” hinta.

Oli miten oli, en nyt viitsi tästä enempää kinata kun tämä on vertailevan tutkimuksen puuttuessa pelkkää mutua. Toteampa vain, että pienrakentaja maksaa aina jonkun välikäden katteet. Jos välikäsi ei ole talotehdas, se on rautakauppa tai jokin muu jälleenmyyjä.

Talotehtaan kautta ostaminen ei lisää välikäsien määrää. Vai oletko sitä mieltä, että talotehdas hankkii tarvikkeet rautakaupasta?

Ei kinata kirjoitellaan vaan. talotehdas hankki tietenkin tavaransa sieltä mihin on tehnyt vuosisopimuksensa.Harvalta talotehtaalta tulee itseltä esimerkiksi puutavara,rautakaupan tavaroista puhumattakaan.Samoista kaupoista ne hankkii kodinkoneet kuin muutkin ostajat, ja vetoavat hyviin hankintasopimuksiinsa. Tämä nyt ei ole mutua,olen “kätilönä” juuri yhdessä taloprojektissa ja hankinnat otettiin itselle pelkästään hinnan takia.Tietenkin asia on niin,että jokaisessa hankkeessa ja tavassa on hyvät ja huonot puolensa jne…

Jos talotehdas ostaa esim lautatavaran alan liikkeestä lisääntyy siinä mielestäni välikäsien määrä suoraan ostoon verrattuna…