Kattolämmityksen toimimattomuus ja taloyhtiön vastuu

Asumme rivitalohuoneistossa vuosimallia 1982. Taloyhtiössä on kattolämmitys, joka tuntuu kuitenkin toimimattomalta ainakin meidän huoneistossamme ja tietääkseni myös muidenkin...

Mikä on taloyhtiön vastuu tällaisessa asiassa? Tehdäkö esim. patteriremontti huoneistoihin yhdellä kertaa (edullisempi vaihtoehto) vai repiä irti/ vaihtaa panelit katossa (kalliimpi vaihtoehto?)??

Eikö kuitenkin ole niin, että tuo kattolämmitys ei voi mitenkään kestää kolmeakymmentä vuotta?

Miten siis edetä asian kanssa.

Eipä tietenkään kestä.Ei kestä muukaan lämmitystapa ajattomia aikoja, mutta tämä sähköinen kattolämmitystapa on kaikkein hulluimpia keksintöjä.

Jos jotain mene pieleen revi puoli taloa auki. tai perusta kokonaan uusi lämmitystapa.

Ota yhteys isännöitsijään kirjallisesti ja mieluummin kirjattuna kirjeenä, samateksti hallituksen puheenjohtajalle. Jos ei mitään tapahdu niin eikun lakimiehen juttusille. Olen tullut erittäin allergiseksi näille kaikenmaailman isännöitsijöille, jotka eivät hoida hommiaan.

kannattaisi ensin mitata kelmut ja termostaatit, ennenkuin alkaa reklamoida asiasta isännöitsijälle.luulempa että, kattolämmitys kuuluu taloyhtiössänne huoneiston omistajan vastuulle.

kattolämmitys oli aikoinaan yksi höyrähdys nuiden lämmitysmuotojen joukossa, samanlaisia höyrypää lämmitysmuotoja tulee ja menee.

täytyy muistaa että taloja ei lämmitetä ilmaiseksi millään konstilla.

jos etsitään helppohoitoista ja suhteellisen varmaa lämmitysmuotoa, niin se on sähköpatterit, jos menee rikki, niin tilalle vaan uusi lämmitin, ei tartte rikkoa rakentaita. lattialämmityskaapelin korjaaminen on kallista puuhaa, ensin paikallistat vian kaapelista tutkamiehellä, piikkaat lattian auki,korjaat lattian, odotat kuivumista, sitten pinnoitat lattian, hinnaksi taitaa tulla tonni.

ilmalämpöpumppu ratkaisut vaativat rinnalleen kuitenkin jonkinlaisen lisälämmityksen, mikä toimii sähköllä, tai puulla. puuta taas ei ole saatavilla kohtuu hintaan kuin maaseudulla, omasta metsästä sivutuotteena saatuna.

Kysymys kiinteästä sähkö-/lämmitysjärjestelmästä, joten mitä todennäköisimmin taloyhtiön vastuualuetta. Yhtiöjärjestyksestä ja yhtiön vastuualuetaulukosta selvitetävissä.

“BT” antoikin ohjeet seuraavalle “siirrolle”.

“BT” kanssa samaa mieltä noista isännöitsijöistä, mikä asia on pulpahtanut useasti näilläkin sivustoilla esille.

Lämmityselementtien tarkistusmittaus on todella ensimmäinen vaihe. Naapurillani on n. -80 valmistuneessa talossa täysin toimiva kattolämmitys.

Itse rakensin -93 myös kattolämmitteisen talon, joka on erittäin lämmin ja energiataloudellinen yhdessä takkauunin kanssa lämmitettynä.

Kattolämmitystä haukutaan yleensä siksi koska se ei lämmitä esim. pöytien sohvien ja sänkyjen alustoja ja jos lattia peitetään matoilla ei myöskään niiden alta itse lattia lämpene, ainoastaan matto. Termareissa voisi olla pienempi toleranssi, mutta sellaisiakin taitaa nykyään jo olla.

Täytyy nyt muistaa, kuka asuntoosakeyhtiössä omistaa ja mitä, yleensähän omistaja korjaa jos joku menee rikki tai ei pelaa. Se asukashan ei omista muuta kuin paperin joka oikeuttaa asumaan siinä huoneistossa ja sen lisäksi omistukseen kuuluu vielä WC pytynkansi ! Niin ihmeeliseltä kuin se kuulostaakin, jos se pönttö halkeaa yön aikana, talo ostaa uuden pöntön, ei kantta. Eli asiaan, Betontohtorin 3 viimeistä lausetta on ensimmäinen toiminpide, toivotaan vain että se on koko taloa koskeva haitta, sillä on tultu huomaan, jos yhden asunnon korjaaminen tulee kaikkien maksettavaksi, se alkaa ainainen vihanpito. Sen yhden suosiminen, esim. uusitaan joku joka ei olisi vaatinut välttämätöntä korjausta, sen kieltää asuntoyhtiölaki.