Naapurissamme on ollut pientalorakennustyömaa noin vuoden. Tuloksena on sarja meille kuisallisia ongelmia. En tunne rakennusalaa, mutta onko tällainen piittaamattomuus tyypillistä?
Siinä jossa vuosi sitten OK-talomme kallio kaartui kauniisti avaten hienot näkymät olohuonemme ikkunasta on nyt aukirevitty kuilu. Kuusi metriä kohtisuoraan alas ja vain neljä metriä talostamme. Suuren osan vuotta tuo kuilu on ollut täysin ilman suojausta ja loput ajasta siinä on ollut huonosti pystytetty muovinen suoja verkko, josta esim. lapsi pääsisi helposti yli. Ilmoitin asiasta urakoitsijalle useasti. Turvallisuuden vuoksi talomme toisen puolen piha on ollut käytännössä käyttökelvoton lähes vuoden. Kuuluuko rakentajan suojata tämänkaltainen louhos?
Räjäytyksiä ennen tehtiin alkukatselmus joka taltioitiin videolle. Jälkikatselmuksessa katselmusmies ei huomannut vaurioita ja yritti viedä tarkastuksen läpi vauhdilla. Itse huomasin yhden varsin näkyvän ja pitkän halkeaman (0,5-1mm x 1m pitkä ja läpi seinän). Tämä kirjattiin loppukatselmukseen. Ymmärrän nyt jälkeenpäin että olisi pitänyt hankkia oma tarkastaja, rakennuttajan hankkimahan oli puolueellinen. Nyt kun on kulunut 9 kk lopputarkastuksesta löysin lisää vastaavankokoisia halkeamia. Katsoin itseotetut alkukatselmuskuvat läpi ja huomasin ettei halkeamia niissä näkynyt, eli ne olivat ilmestyneet alkukatselmuksen jälkeen. Jostakin luin että esim. VTT voisi todeta halkeaman syntymisajankohdan. Talomme on 60-luvulla kallion päälle rakennettu tiilitalo. Tiilen päällä on rappaus.
-Mihin kannattaisi ottaa yhteys voidakseni selvittää kuinka vakavista vaurioista on kysymys?
Räjäytysurakoitsija ei ollut paljoa parempi. 2-3 viikoa kestäneet poraukset aloitettiin usein klo 6-7, jolloin poliisiakin nähtiin paikalla. Telaketju-porakone-monsteri oli useasti vain metrin päässä olohuoneen ikkunastamme eli monta metriä tontillamme tärvellen samalla hienon sammalkasvuston. Parin viikon räjäytykset tehtiin suureksi osaksi ilman hälytysääntä tai niin heikolla traktorin töötillä että pamaukset tulivat ilman varoitusta. Lapsemme saattoivat olla ikkunassa katsomassa kun neljän metrin päässä kumimatot vain lensivät. Pölystä harmaat ukot viittoilivat jotain käsimerkkejä kauempana.
Nyt kun rakennusurakka olkaa olla päätöksessä rakennusfirma ilmoitti ettei kuilua kateta vaan se jää auki. Ja aidaksi tulee määräyksettäyttävä teräsverkkoaita, jonka silmäkoko on 5,5cm. Sellaista ainakin minä olen poikana kiivennyt ihan helposti. Eli tuloksena olisi ruma teollisuusaita joka näkyisi dominoivasti olohuonemme ikkunasta, vain muutaman metrin päässä. Kuittasin aikoinaan nähdyksi suunnitelman jossa kuilu oli katettu ja aidaksi suunniteltu pensasaita (mutta hups, eihän kalliolle voikaan istuttaa pensaita). En siis ole nähnyt tai hyväksynyt nykyistä suunnitelmaa.
-Voiko siis naapurin kuulemisen jälkeen tehdä suunnitelmiin muutoksia ilman että naapuria kuullaan uudelleen? Kannattaako minun vaivata päätäni asialla eli onko mielipiteilläni väliä aidan turvallisuuden, estetiikan ja näkymämme suhteen?