Kipsilevyseinien ja -kattojen tasoitus

Hei,

tarkoituksena olisi tehdä itse seinien ja kattojen tasoitetyöt, kamana pohjatasoituksessa Vetonit L ja pintatasoituksessa LR+. Tahtoa on, mutta taitoa puuttuu eli löytyykö jostain työohjeita seinien tasoituksesta tai jopa peräti kuvia / videota. Kiitti.

Ei siinä hirvittävän paljon työohjeet auta jos ei ole tehnyt, ei voi osata, vaatii kyllä työkokemusta, mutta aina saa ja voi yrittää. Jälkeä sitten turha moittia.

Duunari katso YV:si!

ainakin semmoinen vinkki tuli ammattitasoittajilta, että LR+ on liian karkeaa pintaan (kauttaaltaan ylitasoitetuissa pinnoissa), jos aivan viimesen päälle haluaa kerralla. sitä kun ei kärsi hioa liieemmin nimittäin pohja-aines puskee näkyviin heti…käy se kyllä ainakin tapettiseinille, maaliseinille vois harkita hienompaa.

Tekemällä oppii.. Itse nauhoitin ja kittasin oman talon seinät ja katot itse "0 kokemuksella". Paljon tuli turhaakin työtä.. tai eihän se turhaa ollut kun siitä oppi, mutta useampaan kertaan sai kittiä levittää ja hioa. Jälki ei joka paikassa ammattimaista, eli muutamassa paikassa maalin alta sauman tietyssä valossa näkee, mutta eipähän ole liian tekemällä tehtynaurua

Pakko kun oli säästää vähän ja sopivasti lähes joka paikassa, että oman kämpän pystyi tekemään.

JA tähän myös pieni varoituksen sana:

Eli nykyajan rautakaupat on kun ABC asemia että kun meet kysymään autoosi pyyhkijän sulkia tai sytytystulppia niin kassan tytteli ei tiedä tuon taivaallista.

Kannattaakin kysellä ihan oikeista maalikaupoista tai sitten puskaradio päälle että jos joku tietää alan ihmisen. Sillon ei mee hermot eikä rahat hukkaan.

Itse ylitasoitin tuollaiset 500 m2 kipsilevyseinää ja -kattoja. Nauhoitus / kittaus ensin Oiva Kombi J:llä, sitten pintaan Vetonit LR+. Ihan hyvä ja siisti tuli, mutta kyllähän noissa lastan jäljissä oli aika hemmetisti hiomista ja pölyäkin tuli melkoisesti. Lopputulos on kuitenkin erinomainen, sisäkatot jätin sileälle pinnalle.

Isoon muovipyttyyn satsi ja siitä 800-1000 -millisellä teräsliipillä pintaan. Katot alumiinitelineiltä käsin. Sopivan löysä massa pysyy liipissä ja on kevyttä painaa alustaan. Varsinkin kattojen tasoituksessa liian jäykkä massa käy voimille.

Lisävarusteena teräsliipin ohella tarvitset 400-millisen käsilastan.

Näin tehden on oikeastaan yllättävänkin nopeaa tehdä, tosin niitä liipin jälkiä hioessa menee - kuten sanoin - jonkin verran aikaa. Mutta sitten pintaan maali ja hyvä tulee.

Hiontatyötä helpottaa kun hankkii kunnollisen hiomakoneen esim. 400mm*70 alustalla. Noilla hioaa amatöörikin suoraa pintaa kohtuu nopeasti. Itse hioin tuollaisessa noin 500m2 seinää ja 200m2 kattoa ennen viimeistä ruiskupintaa. Katossa lr+ ja seinissä vh (kiviseinät).

Kyllä kannattaa jättää ammattimiehelle tasoitetyöt.Vaikka joidenkin mielestä meidän hinnat ovat muka korkeita niin meillä on myös ammattiylpeys!On kyllä "tasoitemiehiä"jotka tekee halvalla ja ne pilaavat meidän ammattikunnan.Lr+ käy nykyisin vain pohjatasoitteeksi on meinaan raekoko kasvanut.