Koko rakennusala on täynnä pimeetä työtä!?

Rakennutan kahta ok taloa samanaikaisesti pääkaupunkiseudulla. Nyt on loppusuoralla ja voin jo sanoa kokemuksesta että rakennusala on täysin mätä!

• Urakoitsijani työntekijät varmaan suurin osa oli pimeesti töissä, kuten sen alihankkijatkin.
  • valvojalta en saanut yhtään kunnon kuittia rahasta jotka käteen maksoin, kunnes potkaisin hänet pois kun ei pystynyt töitä valvomaan ja eikä kuitteja toimittamaan.
  • Ostettuani louhinnan olisi lasku ollut alv:n verran pienempi jos olisin maksanut osan älysuuresta laskusta kuititta, kuten naapurini teki.
  • Kaivinkoneilla niin paljon työtä että moni olisi ehtinyt kaivamaan jos “ei olisi kuitin tarvetta”.
  • putkimiehiä ei saanut mistään jos halusi kuittia, mieluiten “suoraan käteen”
  • Soraa olisi saanut edullisemmin jos “ei olisi ollut kuitin tarvetta”.
  • IV asentajakin olisi mielellään tehnyt kuititta
  • takkaasentajat olisivat tehneet mielellään ilman kuittia kaksi neljästä takasta
  • moni kirvesmies tarjosi palveluitaan suoraan, ilman kuittia tietenkin

Jos tässä on PELKÄSTÄÄN ne tahot jotka itse tekivät aloitteen (ja mitä muistan). Mikä olisi ollutkaan lopputulos jos itse olisin palveluita tai tuotteita kysynyt “pimeesti”???

Vaikka en kaikilla kuiteilla juuri mitään tekisikään en voi suostua siihen, että minua “talutetaan kuin pässiä narussa”. Vaikka on totta, että verottaja riistää meitä kaikkia, myös yrittäjiä ja rakentajia kaikenlaisilla veroilla, joista ALV on älyttömin, ei se anna oikeutta toimia kuten haluaa. Ensinnäkin jos kaikki rakennuttajat suostuvat pimeesti maksamiseen on se pois lopulta yhteisestä hyvästä. Tulee lisää rikollisuutta, lisää veroja niille jotka niitä maksavat ja huonoa omaatuntoa, jos sitä kelläkin rakentajalla on minkäkin verran jäljellä… Ihmettelen miksi ei verottaja ja poliisi tee jotain tälle “mätäomenalle” muutakin kuin näyttäväiä ratsioita pari kertaa vuodessa isoille työmaille?
Aika on tässäkin asiassa tulla tasapaino sillä kohtahan me ollaan kuin venäjällä jossa mitään ei saa ilman voitelua…

Onko muilla kokemuksia vai olenko ainoa joka ei halua pimeetä työtä??

Et ole ainoa, minä nimittäin en halua tehdä pimeetä työtä. Siitä huolimatta, että puolet vähintään omakotirakentajista siihen pyrkivät. Viimeksi maasuodatin kokonaistoimituksena oli kyselyn kohteena. Välillä joutuu tosissaan vääntämään rautalankaa, etten ole valmis siihen, että rakentaja saa hyödyn ja minulle jää riski.

Siinä mielessä tasapaino on saavutettu, että pimeää kysellään molemmin puolin yhtä hanakasti. Itse olen kysynyt vastaan, että saavatko he talopaketin ja betonit sekä kattotiilet ilman ALVia. Yllättäen palkansaajat ovat altteimpia pimeän työn kyselijöitä, yritystaustaisilla asiakkailla tuntuu sittenkin olevan realiteetit paremmin tiedossa, moraliteetteihin en ota kantaa.

Pitää pitkälle paikkansa. Mutta tuossa kyllä tuli pohjat.

Yleinen moraalin löystyminen. Hälläväli mentaliteetti. Minä itte. Mulle kaikki. Ei se mulle kuulu. Siinä kourallinen tähän maailmaan sopivia lauseita.

Et ole ainoa. Ja kukahan työmaillasi kantaa laatu ja takuu vastuut, kun kukaan ei ole virallisesti ollutkaan töissä? Ei kukaan.

Mitenkähän uusi laki henkilötunnisteista vaikuttaa ,luulisi valvonnan helpottuvan.Rakennustaito lehdessä oli jotain juttua 2/2006.

Harmaa työ ja kaupanteko on meillä aina ollut olemassa.  Rakennusalalla tosin sitä ei kovinkaan paljon ole harjoitettu aikaisemmin. Tämä uusi laki puree yksityisiin ihmisiin, mutta ei yrityksiin, joilla liikevaihto on suurempi ja harmaasta työstä saadut voitot aivan eri suuruusluokkaa. Pimeästä ostettu puutavara on hieman halvempaa ja harmaa työvoima on halvempaa. Jotkut harmaayrittäjät pitävät yllä normaaleja hintoja, koska pelkäävät muuten paljastuvansa, joten tuo edellä mainittu ei sekään aina pidä paikkaansa. Tämä sama vaihe käytiin aikanaan Venäjällä läpi ja siitä tuli maan tapa. Sama on meilläkin edessä jos muutoksia järjestelmään ei tehdä. Meillähän ovat palvelut jo nyt Euroopan kalleimpia.

Se on lähes 100%:sti se yksityinen rakentaja = rakennuttaja, joka ehdottaa sitä harmaata = täysin sysimustaa työtä ja valitettavasti niitä sysimustan työn tekijöitä on myös ja paljon. Näissäkin asioissa on se kysynnän ja tarjonnan laki.

Ei tajuta sitä, että kun tehdään tai teetetään sitä harmaata eli sysimustaa työtä, niin siinä ripustetaan silmukka samalla kaulaansa vieläpä vapaa-ehtoisesti . Se saattaa kiristyä milloin tahansa ja onneksi se kiristyykin, sillä pahankin on saatava palkkansa. Sitä saa mitä tilaa.

Tällainen on sitä järjen köyhyyttä ja mistähän se johtuu? Se johtuu siitä, että unelma tulee halvalla, mutta se onkin usein miten kallein vaihtoehto. 

Älytöntä on vielä sekin, että suostutaan pelkästään 22% alvin poistoon ilman kuittia. Jos minä teettäisin pimeänä, vaatisin että alvillinen tuntihinta puolitetaan, koska tällöin tekijän ei tarvitse maksaa mitään sosiaalikulujakaan. Eli pimeä työ on erittäin kannattavaa tällä hetkellä, tosin en itse sitä aio teettää, kuten en myöskään hakea naapurista lattioita ja kaakeleita yms.

Vielä lienee tuoreessa muistissa ne puheet tekijänoikeuksien kalleudesta, johon syyllisä olivat piraattikopioijat. Piraattikopiointi saatiin kohtalaisen hyvin kuriin, mutta hinnat eivät halventuneet. Vain tekijänoikeuksien omistajan voitot kasvoivat. Mitä opimme tästä?

Mikään ei halpene jos harmaa kauppa saadaan loppumaan. Kaikkein pahiten kärsivät harmaat työntekijät, sillä heillä ei muodostu oikeutta työeläkkeeseen. Totta on toki että he ovat useimmiten ulkomaalaisia, joilla ei muutenkaan ole eläkeoikeuksia, ainakaan käytännössä. Totuus iskee vasta eläkeiässä.

Itse asiassa, suotta tuota on moralisoida, sille kehitykselle voi tehdä jotain vain yhteiskunnan päättäjät ja tähän mennessä ei näytä siltä että ongelmaa on otettu tosissaan, eikä myöskään siltä että sille oltaisiin tekemässä mitään.

Ei moralisoida! Syy ei ole myöskään yhteiskunnan päättäjissä. Se on vain yritys selitellä ja sysätä syy sinne. Syy on TÄYSIN pimeän työn ostajissa. Jos kysyntä loppuu, niin myöskin tarjonta. Jos kauppiaalta ei kukaan osta, niin kyllä sen on pantava “lappu luukulle”.

Ilmeisesti tilanne on etelessä pahempi!? Ei mulle ainakaan kukaan alkanut tyrkyttää mitään...paitsi parissa pikkuhommassa ilmoittivat, että se tekee sen ja sen verran kuitilla ja sen verran kun maksaa suoraan käteen. Noilla tuntui olevan kans se käsitys, että pimeänä vain alvi jää pois.

Kyllä tässä ainakin omasta näkökulmasta yhteiskunnan päättäjät ja rakennustyömaan päättäjät ovat eri asia. Ja kyllä se rakennustyömaan päättäjä sen pimeän työn tilaa, aloitteellisena tai painostettuna. Kyllä varmaan pk-seudulla pimeän työn tarjontakin on aktiivista, mutta meilläpäin monet yrittäjät ovat perin kyllästyneitä, kun teettäjät vänkäävät ja vänkäävät ja lopuksi v…llaan kun ei pimeä raha kelpaa. Monesti työhön liittyy vielä tavarantoimituksia ja vastuita.

Tässä tilanteessa ei ole kenellekään mitään haittaa, jos tilanne käännetään nykyisestään siten, että pimeän työn teettäminen kriminalisoidaan, nythän rikollinen on vain se tekijä.

Se minkä verran pimeyden pitäisi hintaa alentaa riippuu siitä mitä tehdään ja kuka tekee. Uskomattoman vaikeaa rakentajien tajuta, että kassillisella työkaluja remonttia tekevä muurari tai maalari tekaa puoleen hintaan, ja yritys, jonka alvittomasta laskutuksesta 10-20% on verotettavaa tuloa, tinkii vain alvin. Jos minä haluaisin tehdä pimeänä ja tinkaisin alvin lisäksi 10 pinnaa, niin minulle olisi siitä vain haittaa, koska maksaja saa kaiken hyödyn ja minä riskin. Ei mitään järkeä. Kuten ei pimeässä työssäkään alalla, jossa vastuut ja reklamoinnit ovat tärkeä osa rakentajan turvaa.

Rakentajan päätös pimeän työn suhteen on helppo jos lainsäädäntö tukee sitä. Nykyisellään ei näin ole. Sigmund Freud aikoinaan kiteytti tämän kysymykseen: Tuleeko lapsi siitä että isä siittää, vaiko siitä että äiti tulee raskaaksi? Molempia ilmeisestikin tarvitaan. Tarvitaan siis lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, jotka korjaavat tilannetta kuten myös rakentajan päätös noudattaa tätä lainsäädäntöä. Nykyisellä verotuksella ymmärrän kyllä harmaita työntekijöitä. -Tosin minulla on huomattavan löysä pipo.

Lopuksi vielä pieni vilkaisu maamme veroprosenttiin. Laske kuntien ja valtion budjetit yhteen ja jaa tämä summa tuottavaa työtä tekevien lukumäärällä, niin saat tietää paljonko maksat veroa. Siitä sitten voi laskea veroprosentinkin. Nuoremmille rakentajille vinkiksi voin kertoa, ettei näin ole aina ollut, mutta ruuvi kiristyy.

Miksi h****tissä kaikkeen pitää olla pakko ja laki. Mieluummin teen vapaaehtoisesti asiat kuin asiat. Vapaaehtoisesti tehtynä on huomattavasti miellyttävämpää kuin pakolla. Hoitoonkin menen mieluummin vapaaehtoisesti kuin pakkopaidassa.

Minä en ole hoitoa kokeillut pakkopaidassa enkä olmankaan, mutta eräässä mielessä osut aivan naulan kantaan. Tähän asti on valvontaa ja lakeja lisätty, eikös niitä olisi jo aika ryhtyä poistamaan? Joka asiaa ei tarvitse hoitaa viranomaisten nenä pepussa. Pieni vapaus ei ole haitaksi ja tulee myös paljon halvemmaksi.

" Nykyisellä verotuksella ymmärrän kyllä harmaita työntekijöitä."

Siinä sitä on logiikkaa.

Kyllähän tähänkin ongelmaan lääkkeet löytyy helposti:

1. Verohelpotus pienrakentajalle

2. Sivukuluille jo jossain ehdotettu yksi luukku - palkat työntekijän tilille ja sivukulut toiselle.

3. Seuranta, jossa pienrakentaja ilmoittaa kaikki käyttämänsä urakoitsijat ja esim. vastaava mestari kuittaa homman viralliseksi. Oikeesti - kuka voi väittää tehneensä lattiavalunsa itse? Eikä sen seurannan tarvitse aukoton olla, kunhan kiinnijäämisriski on riittävän suuri.

Mikä vero olisi helpotettava?

HSH Ymmärrän kyllä, sinähän et ole muunlaista systeemiä nähnyt. -Minä olen tehnyt kaikki lattiavaluni itse, mutta kyllä se potuttaa kun käyvät nuuskimassa, että mistä hiekka on tullut, kuka on työn tehnyt ja mistä olen saanut puutavaraa. Olen (suhteellisen sivistyneesti) kehoittanut olemaan paikalla silloin kun tapahtuu, kyllä minä voin työnäytöksenkin antaa ja vieläpä aivan ilmaiseksi.

Tänä päivänä ei oikein voi huusiakaan rakentaa ilman että sitä olisi arkitehti piirtänyt ja vastaava mestari paikalla valvomassa. -Huuseja on tässä maassa tehty niin kauan kuin niitä on tarvittukin.

Minusta tämä osoittaa että joutilaita virkamiehiä on liikaa, esimerkiksi kotikaupungissani on julkisen sektorin sairaslomaprosentti 60% (lehtitieto). Suomennettuna tämä tarkoittaa sitä että kaupungilla olisi varaa vähentää yli puolet väestä ilman että mikään toiminto häiriintyisi.

Tämähän on myös pimeää työtä, sillä en maksa itselleni palkkaa ollenkaan.

BTohtori: Aivan sama mikä vero, tai veronluonteinen maksu. Nykytilanne osoittaa että säästömahdollisuus ilman kiinnijäämisriskiä on liian suuri ja saa osapuolet taipumaan pimeänä tehtävään työhön.

Keräilijä: uskallan veikata että kuulut vähemmistöön ja saat jatkossakin valaa omat lattiasi. Seurantahan ei tarkoita sitä että tarvitaan joku kyyläämään sinne rakennustyömaalle.

Holhoamisella on hintansa. Mitä enemmän holhoaminen lisääntyy, sitä enemmän se myös maksaa. Holhoamisen kannattajat voivat olla huoletta, se tulee lisääntymään nykyisestäänkin. Omalta osaltani toivon vain että ehdin potkaista tyhjää ennen kuin kupla särkyy. Kustannukset ovat eksponentiaaliset, joten jossakin vaiheessa verot kasvavat tuloja suuremmiksi.

Esimerkki elävästä elämästä: Tarvitsin 7% Natriumhydrosidiliuosta painopiirilevyjen kehittämiseen, joten kävelin lähimpään apteekkiin ostamaan sitä. Minulle ei sitä myyty, koska kysymys oli vaarallisesta aineesta. (Liuos on melkeinpä kyllin laimeaa juotavaksi!). No eipä sille mitään voinut kun eivät myyneet. Seuraavaksi menin putkiliikkeeseen, josta ostin 98% natriumhydroksidia (ilman mitään ostorajoituksia)  ja tein siitä liuoksen itse. Onko tässä jonkun mielestä holhous jotenkin mennyt pieleen?

Tuon hyväksyn mukisematta, että kuulun vähemmistöön, sillä nykyisin ei ole enää kansakouluakaan, jossa opeteltiin taitoja tulevaa elämää varten. Arvossa oli monitaitoisuus ja niin myös koulussa opetettiin keskeisimpiä toimeentulemisen taitoja. Karrikoituna: Hanan sulkemiseen ei tarvita putkimiestä, sen voi tehdä itsekin. En suinkaan väheksy teoriaopetusta, mutta käytännön taitoja mielestäni ei pitäisi myöskään väheksyä, teorian pitää tukea käytäntöä, eikä päinvastoin.