Jatkuvasti täällä palstalla tapellaan talon hinnasta, eikä alle 1000 euron pitäisi saada taloa pystyyn laadukkaasti. Silti kuitenkin meilläpäin erittäin monet rakentavat (huom. tekevät itse kaiken!) talonsa vielä ~100,000 eurolla, ja isommatkin talot jäävät useimmiten alle 140,000 euron.
Esimerkiksi naapurissa on noussut 1½ kerroksinen puutalo, tosin vain alakerta, yli 130 neliötä + autotalli/-katos, ja minun mielestä se on teettänyt vielä aika paljon hommista kirvesmiehillä mm. katon. Talon varustelutaso on varmasti yli keskiverto rakentajan, mm parkettilattia ja talon kokonaishinta saattaa jäädä jopa alle 140,000 euron. Tuohon kun laskee vielä, että yläkertaan saa 50-60 neliötä lisää, reilusti alle 10,000 euron, niin koko homma tekee 147-150,000 euroa/180-190 neliötä.
Itselläni on talossa 110,5 m2 alakerrassa, ja yläkertaan tulee 47m2. Kokonaishinta jää ~ 115-118,000€ = 730-749€/m2. Kaiken olen tehnyt itse, eikä "missään" ole tingitty. Taloon tulee laadukkaat kodinkoneet mm. yli 1000€ ovh siemens-liesituuletin. Laatat ja tapetit on sitä mitä haluttiin, väliovet massiivipuuta. Lattialämmitystä säätelee devi 550. Laskin juuri, että oltaisiin saatu helposti säästettyä vielä 3,000 euroa.
Tuohon mun kokonaishintaan kuuluu nyt myös pihan saattaminen perusmallille, eli murkeet ja mullat levitetty, sekä kulkuväylät kivetty. Usein unohdetaan, että talli ja piha on omia projekteja, eikä niitä osata erotella kustannuksista. Hinnassani on mukana myös liittymät, tontin vuokra, rakennusajan sähkö- ja vesilaskut. Ehkä siihen voisi vielä ynnätä lainankorot, bensalaskut ja puhelinlaskut. Kaikki kuitenkin tietää, että laatu ja design maksaa...jos haluaa, niin rahaa saa menemään paljon enemmän. Itseä harmittaa, kun ei ollut 15k€ enemmän, oltais saatu ihan kaikki haluamamme ja talli.
Turha kait näistä on väitellä enempää. Toiselle 200k€ on helvetin kallis, ja toiselle se on perkeleen halpa.
Meillä talopaketin toimitti jukkatalo, ja kappaletavarasta rakentaa vielä halvemmalla. Siinä tosin voitot syöpyy helposti, jos ei osaa itse sitä kokonaan tehdä.