Kokonaiskustannukset €/m2

Jatkuvasti täällä palstalla tapellaan talon hinnasta, eikä alle 1000 euron pitäisi saada taloa pystyyn laadukkaasti. Silti kuitenkin meilläpäin erittäin monet rakentavat (huom. tekevät itse kaiken!) talonsa vielä ~100,000 eurolla, ja isommatkin talot jäävät useimmiten alle 140,000 euron.

Esimerkiksi naapurissa on noussut 1½ kerroksinen puutalo, tosin vain alakerta, yli 130 neliötä + autotalli/-katos, ja minun mielestä se on teettänyt vielä aika paljon hommista kirvesmiehillä mm. katon. Talon varustelutaso on varmasti yli keskiverto rakentajan, mm parkettilattia ja talon kokonaishinta saattaa jäädä jopa alle 140,000 euron. Tuohon kun laskee vielä, että yläkertaan saa 50-60 neliötä lisää, reilusti alle 10,000 euron, niin koko homma tekee 147-150,000 euroa/180-190 neliötä. 

Itselläni on talossa 110,5 m2 alakerrassa, ja yläkertaan tulee 47m2. Kokonaishinta jää ~ 115-118,000€ = 730-749€/m2. Kaiken olen tehnyt itse, eikä "missään" ole tingitty. Taloon tulee laadukkaat kodinkoneet mm. yli 1000€ ovh siemens-liesituuletin. Laatat ja tapetit on sitä mitä haluttiin, väliovet massiivipuuta. Lattialämmitystä säätelee devi 550. Laskin juuri, että oltaisiin saatu helposti säästettyä vielä 3,000 euroa.

Tuohon mun kokonaishintaan kuuluu nyt myös pihan saattaminen perusmallille, eli murkeet ja mullat levitetty, sekä kulkuväylät kivetty. Usein unohdetaan, että talli ja piha on omia projekteja, eikä niitä osata erotella kustannuksista. Hinnassani on mukana myös liittymät, tontin vuokra, rakennusajan sähkö- ja vesilaskut. Ehkä siihen voisi vielä ynnätä lainankorot, bensalaskut ja puhelinlaskut. Kaikki kuitenkin tietää, että laatu ja design maksaa...jos haluaa, niin rahaa saa menemään paljon enemmän. Itseä harmittaa, kun ei ollut 15k€ enemmän, oltais saatu ihan kaikki haluamamme ja talli.

Turha kait näistä on väitellä enempää. Toiselle 200k€ on helvetin kallis, ja toiselle se on perkeleen halpa. 

Meillä talopaketin toimitti jukkatalo, ja kappaletavarasta rakentaa vielä halvemmalla. Siinä tosin voitot syöpyy helposti, jos ei osaa itse sitä kokonaan tehdä.

Näin juuri, puhut asiaa. Lisäksi riippuu täysin mihin rakennat talosi, ilmeisesti etelässä ollaan valmiit maksamaan enemmän samasta talosta kuin muualla suomessa.

(Aha... "Kerran vielä pojat!!")

Tässä "riidan aihe". (Jota sellaiseksi ei tokikaan ole tarkoitettu...)

-Alle 1000e/m2 ei normaali "tavis" -rakentaja rakenna/rakennuta minkään kokoista rakennusmääräysten mukaista omakotitaloa minnekään päin Suomea tänäpäivänä.-

Tarkennuksena: Ilman ILMAISTA ammattityövoimaa tavalla tai toisella; itse rakennusalan amaattilainen tai ilmainen kirvesmies tai ilmainen sähkömies tai ilmainen putkimies tai jotenkin muuten joku suuri osa-alue viitteellä "ilmainen".

"OP"

Itsekin alussa mainitsit; (huom. tekevät itse kaiken!)

=>Siinä se. Ja kun tuota sivuhuomautustasi vertaat minun mielipiteeseeni tuossa yllä, niin kas: Mehän ollaankin loppupeleissä samaa mieltä asiasta! Kyllä minäkin osaan laskea, mitä talon rakentamisen tarvikkeet maksavat netto-netto-hinnoin (varmastikin edullisimmillaan alkaen 500e/m2) , mutta se että ne on talonmuotoon liiteltyinä saaneet aikaan OKT:n, kodin jollekulle, se ei ole samanhintaista, kuin tarvikkeet itsessään. Tavis-rakentaja ei kykene "itse kaiken" taloa rakennusmääräysten mukaisesti rakentamaan, ei ainakaan järkevässä ajassa. Pari-kolme-neljä-vuotta nysväten... ehkä, mutta se taas ei ole millään järjellä perusteltavissa, saati kustannustehokasta, että yhtä taloa vuosia ja vuosia kyhäillään ja parsitaan kokoon ja sittenkin jää vielä "tehdään loput sitten joskus" -vajavaiseksi.

Tavis-rakentaja tarvitsee avukseen ammattilaisia ja jos niistä joutuu maksamaan vähänkään normaalihintoja, niin yli tonnin menee/m2 että heilahtaa. Edelleen viittaan yllä olevaan tekstiini/väittämääni ja erityisesti sen "Tarkennuksena" -kohtaan.

"Tylyttäjä"

Noniin... sinä veitikka tuolla toisessa keskustelussa, tästä samaisesta aiheesta sanoit minun väitteeni olevan puutaheinää. Tyrmäsin sen siellä ja tyrmään tässäkin.

Sanoit, että "eräs" rakensi viime kesänä talonsa n. 650e/m2. Johonka tarkennuksia kysellessäni ilmeni, että "no joo ammattilaiset olivat asialla".

Eli loppujen lopuksi; Mehän ollaankin loppupeleissä samaa mieltä asiasta! Sillä edelleenkin viittaan edellä jo mainittuihin tarkennuksiin. Ei yhden yksittäisen talon tarvikkeet maksa kuin 500e/m2. Niistä rakennusmääräysten mukaisen talon aikaan saaminen ilman ilmaista tai lähes ilmaista ammattirakentajien/-osaajien apua ei tavis-rakentajalta onnistu alle 1000e/m2.

Tai sitten pitää todella "tehdä kaikki itse" ja sekään ei tavis-rakentajalta onnistu... jossain "maaseudulla" ehkä vielä ollaan osaavia (on rakennettu "ihan itte tein prkle!" -periaatteella koko miljöö), on koneet/laitteet omasta takaa, kylällä omat sepät ja timpurit (=ilmaista ammattilaistyötä) jotka tulevat talkoisiin kossupullopalkalla.

Kyllä; silloin voi alle tonnin hintaan/m2 päästäkin... mutta niinhän minä(kin) olen kokoajan sanonutkin, joskin se lienee joiltakuilta palstaa seuraavilta, mm. te arvoisat "OP" ja "Tylyttäjä",  jäänyt autuaasti huomioimatta tai sillä kohdin on muutoin iskenyt luki-ja/tai ymmärryskatkos.

-Palataan asiaan, ei tapellen, vaan perustellen.-

Itse juuri rakensin (rakennutin) OKT:n www.mittavakoti.fi (Unelma133 muunnos/laajennus) pre-cut menetelmä/puurakentainen talo, hyvät (paikoin erittäinkin hyvät)  varusteet/-pinnat kaikkialla, "normaalia kalliimpi" varaavatakka, todella paljon sähköistys "kikkoja" jne. mutta periaatteessa kuitenkin "vain" talo, eli omanlainen koti meille ja lapsillemme.

Neliöitä hippasen alle 150m2, rahaa meni itse talon tekoon aika tarkkaan ynnäten 185000e (olen aiemmin puhunut pyöreesti 200000e:stä), sisältäen vain talon perustuksineen/pohjatöineen, hieman pihan alustavia muokkauksia, mutta ei esim. autotallia, piha ei ole todellakaan vielä viimeisen päälle valmis jne. ja tontin hinta tuohon vielä (tietenkin) päälle. Siihen meni Etelä-suomalaisittain todella vähän rahaa(muutama vuosi sitten ostettu 5000m2 määräala), pikkuisen alle 50000e, H:kiin, vaikkapa Itäkeskuksen ostoshelvettiin matkaa 35km.

Ja vaikka itse rakentaminen tehtiin rivakasti, suunnittelimme/vertailimme/hankimme osan tarvikkeista jo pari vuotta ennen aloitusta. Eli ei olla rakennettu "hinnoista viis"-ajatuksella, vaan todellakin mahdollisimman tarkkaan harkiten/valikoiden, mitä mistäkin haluamme maksaa ja mitä sillä todella saamme. Varmasti, oikein tinkien varusteista ja mm. sähköistyksestä, olisimme säästäneet pari sataa/m2. Mutta nyt teimmekin kodin, korostan tätä, emmekä vain taloa jossa asutaan. Se olisi asunto.

JOS olisin kyennyt tekemään talon jota kodiksi nyt kutsun "ihan itte", olisin kirvesmiespalkoissa/-veroissa jne. voinut tinkiä n. 35000e. Ja kas; tonnin/m2 talo olisi ollut siinä. Mutta takaan sen, ettei siitä olisi minun ammattitaidottomuudella tullut kuin sutta-ja-sekundaa... puhumattakaan rakennusajasta, joka ½-vuoden sijaan olisi venähtänyt 3-vuotiseksi. (Näitäkin "teen itte" ähertäjiä löytyy ihan lähituttavista, joilla ei valmista tule koskaan. Noh; "säästävät" siinä sitten mitä "säästävät". Suoraan sanoen sääliksi käy, kun kaksi vuotta ennen meitä aloittanut ähertää vieläkin talonsa kimpussa ja totesi, että pitää vissiin purkaa osittain jo tehtyä kun tuli tehtyä väärin...)

Puhun (vaivaudun puhumaan) rakentamisen todellisista kustannuksista ihan pyyteettömistä lähtökohdista, uusia/aloittelevia rakentajia auttaakseni ja pahimpia pilvilinnoissa eläjiä varoittaakseni. Ei minua (enää jo rakentaneena) kiinnosta henkilökohtaisesti paskanvertaa millä hinnalla kukakin talonsa kyhää missäkin päin Suomea. Katson kuitenkin palstaa seurailevana asialliseksi toistella slogania "alle tonnin EI", sillä suurinosa aloittelevista EI OLE AMMATTILAISIA, vaan tavis-rakentajia, vailla mitään käsitystä todellisista kuluista. Tällaisten suoranainen harhauttaminen liian halvoilla "lupauksilla" ei palvele ketään; vähiten palstaa lukevia aloittelijoita, joille pahimmassa tapauksessa liian halvalla "luvaten" käykin hassusti. Varataan rahaa vaikkapa tuo tonni/m2 ja sekin nipin napin tiukalla budjetoinnilla/maksukyvyllä ja sitten meneekin 1500e/m2. Hups. Olipas kiva kun palstan sedät sano että kyllä se talo 600e/m2 rakentuu tai sitten olet tuhlari-vätys-nysväke ja asut vielä tollo Etelä SUomessa, kun "meillä täälläpäin" kaikki on rakentaneet halvemmalla.

Oho, meni vahvistettuna, mutta menköön. Olihan tuossa asiaa(kin).

Oli asiaa joo, enpä jaksa ruveta selittelemään noin pitkästi, eikä oikeastaan ole tarviskaan koska tiedän olevani oikeassa. Mies ei vaan usko muuta kuin omaa sanaa.
Olet muuttanut tuota mottoasi sen verran että siihen on pakko puuttua. Alussa kun “keskustelimme” hinnoista sanoit että taloa ei tehdä alle tonnin neliö. No nyt olet joutunut siihen lisäämään että jos teetät ulkopuolisilla talon alle tonniin et pääse. Tuosta olemmekin täysin samaa mieltä, “onko mahdollista”.
Minä taas olen väittänyt vain että se on mahdollista, jos olet tiiviisti asiassa mukana ja teet paljon itse.

No hyvä, sinä olet tehnyt oman talosi, onneksi olkoon. Minä olen urakoinut kohta viisi vuotta erilaisia rakennuksia ja tiedän mitä tavarat maksaa oikeasti.
Sen voin vain sanoa että kun myynnissä on uusia 170m2 jämerä kivitaloja omalla tontilla Kuopion alueella, hintapyyntö 470 000€, on näissä 30-40% ilmaa tai siis urakoitsijan palkkiota.

Että semmosta tälläkertaa.

Yhtä harhaanjohtavaa on tuo “alle tonnin EI”-mantran toistelukin. Käytännön tosiasia kuitenkin on, että halvallakin voi rakentaa, ja vieläpä määräysten mukaisesti. Toki, ammattilaistuttavat laskevat kustannuksia reilusti, mutta kyllä omalla työlläkin voi säästää huomattavia summia, ellei sitten täysin poropeukalo ole. Rakentamisen eri vaiheisiin kun löytyy vaikkapa tältä sivustolta ohjeita ja neuvoja, miten ei-ammattilainenkin voi tehdä suuren osan töistä itse. Aikaa ja halua täytyy toki olla.

Minulla talon hinnaksi liittymineen tulee noin 500 euroa neliölle. Talkootöitä ei ole juurikaan tehty, vaan jos ammattiapua on tarvittu, siitä on myös maksettu. Toki itse on kaikki(tai suurin osa) vapaa-ajat rakennuksella vietetty, mutta eipä tuo niin rankkaa ole. Kysehän on omasta valinnasta.

Joo kyllä olen mtd n kanssa samoilla linjoilla.Jos ei osaa itse rakentaa ni materiaalien hankinnoissa,naapureiden kanssa kimppaurakoiden kilpailuttamisissa ja työvoiman valitsemisessa on asioita jotka vaikuttaa eniten loppuhintaan.Mulla on 2 kpl kavereita jotka on alle tonnilla m2 laadukkaat talonsa pystyttäneet vaikka eivät koskaan ole ammatilaisia alalla olleetkaan.

Tämä kaikki tietenkin vaatii pirusti aikaa ja suhteita.

Itse EN OLE vielä tehnyt taloani tonnin m2 hintaan mut keväällä alan.Lokakuussa voin kertoa oliko arvioni väärä....senkin totean vielä etten aijo missään kohtaa pihistää materiaalien enkä varsinkaan työn laadusta.

Olen alusta asti (n. 2005 vuoden alusta) sanonut ja toistellut, että alle tonnin/m2 pääsee, mutta vain jos on itse jonkinsortin rakennusalan taitaja ja/tai tuttavissa on "ilmaiseksi" tekeviä ammattilaisia. Peruslähtökohtana voi siis pitää 1000e/m2. Varmasti suurimmalla osalla rakentajista menee tuon yli, mutta yhtälailla muutamat pääsevät allekin tuon. Yleisellä tasolla, keskimäärin ja jos "nyrkkisäännöksi" pitää jotain yleisellä keskustelupalstalla heittää, niin alle tuon ei pääse kuin poikkeustapauksissa (joita olen ½-vuotis keskustelupalstaurani aikana luetellut useaan otteeseen, tässäkin keskustelussa), joissakin tapauksissa myös laskentatavalla "kikkaillen".

Ja teille kaikille, "Tylyttäjä", "mtd", "appari" yhteiseksi tervehdykseksi ja jokaiselle vielä erikseenkin jäljenpänä:

Mehän ollaan loppupeleissä samaa mieltä asiasta!

"Tylyttäjä":n sanoin:

""...ammattilaiset olivat asialla..."

"...että se on mahdollista, jos olet tiiviisti asiassa mukana ja teet paljon itse."

Eli: Mehän ollaan loppupeleissä samaa mieltä asiasta!

"mtd":n sanoin:

"Toki, ammattilaistuttavat laskevat kustannuksia reilusti, mutta kyllä omalla työlläkin voi säästää huomattavia summia, ellei sitten täysin poropeukalo ole. ...voi tehdä suuren osan töistä itse. Aikaa ja halua täytyy toki olla."

"Appari": n sanoin:

"Tämä kaikki tietenkin vaatii pirusti aikaa ja suhteita."

Omalta osaltani, toistan yllä jo sanomiani, joidenka takana seison:

...suurinosa aloittelevista EI OLE AMMATTILAISIA, vaan tavis-rakentajia, vailla mitään käsitystä todellisista kuluista. Tällaisten suoranainen harhauttaminen liian halvoilla "lupauksilla" ei palvele ketään; vähiten palstaa lukevia aloittelijoita, joille pahimmassa tapauksessa liian halvalla "luvaten" käykin hassusti. Tarkennuksena: Ilman ILMAISTA ammattityövoimaa tavalla tai toisella; itse rakennusalan amaattilainen tai ilmainen kirvesmies tai ilmainen sähkömies tai ilmainen putkimies tai jotenkin muuten joku suuri osa-alue viitteellä "ilmainen".

Asiasta tällä kertaa enempi vääntäminen ei liene yhdellekään meistä aikuisista miehistä tai naisista kovin palkitsevaa tai rakentavaa keskustelua, vaan menee jo hiekkalaatikko-tukkanuottas-osastolle. Olisiko nyt siis (meidän) yhteiseksi päätelmäksi sanottavissa lyhykäisesti näin;

TONNI/m2 vähän yli tai vähän alle.

Selvä homma, TONNI/m2 vähän yli tai vähän alle, riippuu paljonko on kavereita ja sukulaisia joilta onnistuu raksa hommat.

Sehän passaa.

Olenkin sijoittanut  baareissa tuhansia euroja noitten suhteitten luomiseen.

Ihmettelen nyt sitten vielä kerran, että mikä on tavis-rakentaja? Itselläni ei ole mitään aiempaa rakennuskokemusta, eikä talkooapua ole liiemmin irronnut ("vain" ulkohommissa). Itse olen kuitenkin tehnyt pystytyksen ja sokkelin jälkeen kaiken, paitsi sähkötyöt. Ja viime syksynä olin vielä 100% sitä mieltä, etten koskaan ala rakentamaan taloa, kun hermot menee jo sotkan kirjahyllynki kans. Sitten päätettiin alkaa itse rakentamaan, ja hain kirjastosta 7 kirjaa...

Talon pitäisi mielestäni olla rakennusmääräysten mukainen, ja se on noussut 7kk muuttokuntoon (muutto siis ennen vuoden vaihdetta). Kuukausi menee sitten varmaan tuon päälle, että se on alakerran osalta täysin valmis, ja 1-2 kuukautta yläkertaan, jos jaksaa pakertaa.

Tavis on sellainen, joka ei tiedä ehkä mitään rakentamisesta. Se ei välttämättä tiedä kummalla päällä vasaraa hakataan, saati sitten "mihin-väliin-se-joku-ihmeen-muovi-laitetaan". Minunkin lähipiiristä löytyy sellaisia nykyajan miespuoleisia "taviksia" (enemmän tai vähemmän taviksia), jotka ei osaa edes taulua seinään naulata. Sen lisäksi muutaman okt työmaan nähneenä voin sanoa, että näitä budjetinylittäjiäkin mahtuu mukaan, vaikka kuinka pysyy tela ja vasara kädessä.

Sehän on jo melkein ammamies sellainen, joka kasaa niitä palikkakasoja.

Toivottavasti tämä asia on nyt sitten loppuun käsitelty, eli talon saa rakennettua tonnilla neliö. Saa siihen varmaan menemään vaikka kolme kertaa enemmän jos oikein yrittää, mutta tuo tonnin taso on mahdollista. Se on niin kiinni omista valinnoista.

"Tavis -rakentaja", minun määritelmän mukaan (arvoisa jäsen "OP":n pyynnöstä):

Muillekin taviksille ominaiseen tapaan, "tavis" -rakentajakin on intoa täynnä siitä, mihin ryhtyy. Useinmiten "tavis" ei innostuksensa kohteesta ("tavis" -rakentajalla talon teko) tiedä muuta, kuin mitä on luullut nähneensä tehtävän ja sitä myöden luulee osaavansa myös tehdä, ja kuullut luulleensa olevansa jäljillä siitä, mitä tekemän pitää tai pitäisi. Taviksella on siis paljon intoa, vähän mitään tietoa ja vielä vähemmän todellista fakta tietoa. "Tavis" -rakentaja on siis keittäjä, portsari, kirjanpitäjä, räätäli, sairaanhoitaja, poliisi... ihan mitä vaan muuta, mutta ei rakennusalan ammattilainen tai edes sinnepäinkään. Useinmiten "tavis" ei ole kuin nähnyt koneita ja työkaluja, joilla talo aikuisten oikeesti rakennetaan. "Tavis" on kyllä kuullut jostain ihme höyrynsulkumuovista, alajuoksuista, yläpaarteista ja alapohjaneristeistä, parhaat jopa ovat hieman opiskelleet aiheista; sieltä täältä jotain ja sinnepäin. "Tavis" on kuitenkin onnellisen tietämätön rakentajauransa alkumetreillä siitä, mitä ihan ihan aikuisten, isojen aikuisten oikeesti talon rakentaminen pitää sisällään.

Sellainen on "tavis" -rakentaja. Ei tyhmä, ei kädetön, mutta ei rakennusalan ammattilainenkaan.

Loppuun vielä fiktiivinen "Tavis" -rakentajan tarina (Sisältäen mm. vapaita *lainauksia* tämän foorumin kommenteista!) :

Suurella innolla ja luulo-kuulo-puheiden rohkaisemana, ei niinkään faktatiedoilla siis, "tavis" lähtee toteuttamaan unelmaansa. "Tavis" -rakentajallahan unelman kohteena ja päämääränä on talon rakentaminen ja vieläpä parhaassa tapauksessa "iha ite"; sellaisia juttuja kun "tavis" on kuullut, että talon saa *halvalla pystyyn*... *ihan kuka tahansa*, *talon tekeminen on helppoa palikoiden liittelemistä* ja *rentouttavaa ajanvietettä oman (vaativamman) työn ohessa*. "Tavis" on myös antanut itse itselleen kertoa, että oikeat *ammattimiehet riistävät* häneltä viimeisetkin roposet, eli *ei kannata maksaa kovin paljoa mutta työnjälkeä kannattaa vahdata tarkasti ja vaatia priimaa*, vaikka sitten ihan *kuluttaja-asiamiehen voimin* hakea oikeutta ja laatua rakentamiseen, vaikkakin halvalla. Tietenkin. "Tavis" on myös jostain kuullut, että *vastaavalle mestarille ei kannata kossupulloa enempää maksaa*, sehän on *vain kumileimasin ja nimi paperissa*. Rakennusmääräykset on vain tyhmiä ja insinöörejä varten, joten *niistä voi oman mielen mukaan hieman joustaa ja poiketa*, itselleenhän tavis taloaan tekee eikä tarkastajalle. Nih! Tavis näillä tiedoilla ja taidoilla (lue: tällä tiedottomuudella ja taitamattomuudella) sitten kyhäilee iltamyöhät töidensä jälkeen, kukkuu aamut, notkuu yöt. Tontilla. Manailee sadattelee, rakentaa, äkeltää ja väkertää... pari-kolme, ehkä viisikin vuotta. Ja yhtä stanan taloa! Perhe on hengessä niin hyvin mukana, että koko konkkaronkka on kuin yhtä... puusilmää. Vasara-naula-lista-kirvesmiehenkolmio-metrimitta... päivät-yöt, koko perhe ei muusta puhukaan viiteen vuoteen, kuin eri rakennustyövälineistä, mitoista ja määreistä.

Lopulta talo (jota taviskin tahtoo kodiksi kutsua) valmistuu... ainakin pääpiirteittäin. Ainakin siihen valmiusasteeseen (5-vuodessa), että jonkin sortin muuttotarkastuksen voi suorittaa. Tavis saa pitkän listan sitä-sun-tätä huomautusta, mutta pääsenee taloonsa muuttamaan. Tavis huokaa kuitenkin, vaikka tarkastajan korjauslistasta pitkänomainen tulikin, sillä tavis vaan muistelee mitä tarkastajalta jäi (huh-onneksi) huomaamatta. Mitä seinien, välipohjan, alapohjan, kattopeltien ja ulkovuoren välissä olisikaan ollut... virheitä, virheitä ja virheitä. Jaa mikä höyrynsulkumuovi? Pahus! Sehän unohtui kokonaan... Näistähän tavis ei tiennyt tehdessään, vaan 5-vuoden projektinsa aikana kuuli jostain jälkeenpäin. Eikä niitä (nooh; pikkumokia) enää hullukaan lähde kaikkia

Loppuun vielä fiktiivinen "Tavis" -rakentajan tarina (Sisältäen mm. vapaita *lainauksia* tämän foorumin kommenteista!) :

Suurella innolla ja luulo-kuulo-puheiden rohkaisemana, ei niinkään faktatiedoilla siis, "tavis" lähtee toteuttamaan unelmaansa. "Tavis" -rakentajallahan unelman kohteena ja päämääränä on talon rakentaminen ja vieläpä parhaassa tapauksessa "iha ite"; sellaisia juttuja kun "tavis" on kuullut, että talon saa *halvalla pystyyn*... *ihan kuka tahansa*, *talon tekeminen on helppoa palikoiden liittelemistä* ja *rentouttavaa ajanvietettä oman (vaativamman) työn ohessa*. "Tavis" on myös antanut itse itselleen kertoa, että oikeat *ammattimiehet riistävät* häneltä viimeisetkin roposet, eli *ei kannata maksaa kovin paljoa mutta työnjälkeä kannattaa vahdata tarkasti ja vaatia priimaa*, vaikka sitten ihan *kuluttaja-asiamiehen voimin* hakea oikeutta ja laatua rakentamiseen, vaikkakin halvalla. Tietenkin. "Tavis" on myös jostain kuullut, että *vastaavalle mestarille ei kannata kossupulloa enempää maksaa*, sehän on *vain kumileimasin ja nimi paperissa*. Rakennusmääräykset on vain tyhmiä ja insinöörejä varten, joten *niistä voi oman mielen mukaan hieman joustaa ja poiketa*, itselleenhän tavis taloaan tekee eikä tarkastajalle. Nih! Tavis näillä tiedoilla ja taidoilla (lue: tällä tiedottomuudella ja taitamattomuudella) sitten kyhäilee iltamyöhät töidensä jälkeen, kukkuu aamut, notkuu yöt. Tontilla. Manailee sadattelee, rakentaa, äkeltää ja väkertää... pari-kolme, ehkä viisikin vuotta. Ja yhtä stanan taloa! Perhe on hengessä niin hyvin mukana, että koko konkkaronkka on kuin yhtä... puusilmää. Vasara-naula-lista-kirvesmiehenkolmio-metrimitta... päivät-yöt, koko perhe ei muusta puhukaan viiteen vuoteen, kuin eri rakennustyövälineistä, mitoista ja määreistä.

Lopulta talo (jota taviskin tahtoo kodiksi kutsua) valmistuu... ainakin pääpiirteittäin. Ainakin siihen valmiusasteeseen (5-vuodessa), että jonkin sortin muuttotarkastuksen voi suorittaa. Tavis saa pitkän listan sitä-sun-tätä huomautusta, mutta pääsenee taloonsa muuttamaan. Tavis huokaa kuitenkin, vaikka tarkastajan korjauslistasta pitkänomainen tulikin, sillä tavis vaan muistelee mitä tarkastajalta jäi (huh-onneksi) huomaamatta. Mitä seinien, välipohjan, alapohjan, kattopeltien ja ulkovuoren välissä olisikaan ollut... virheitä, virheitä ja virheitä. Jaa mikä höyrynsulkumuovi? Pahus! Sehän unohtui kokonaan... Näistähän tavis ei tiennyt tehdessään, vaan 5-vuoden projektinsa aikana kuuli jostain jälkeenpäin. Eikä niitä (nooh; pikkumokia) enää hullukaan lähde kaikkia
korjailemaan. Mikä höyrynsulku? (Ei voinu tietää...) Miten niin katto vuotaa jo? (Kukaan ei kertonu, että miten se tiivistetään ja millä...) Räystäät roikkuu. (Keles. Väärät naulat.) Listat ja panelit repsottaa. (Nooh... sai tota Er-Ceeperiä niin sopivasti 10-pöntöissä...)

Tuli sitten vielä kaiken hyvän päälle valittua lämmitystavaksi pelle -tti. (Joku joskus jossain suositteli ja kehui helpoksi ja edulliseksi...) Voi sitten *pojan kanssa viettää laatuaikaa papanoita kärräillen pari kertaa viikossa*... ihan niinku ei muuta olis. Kele.

Noh, oli miten oli;

-Eagle has landed.-Tavis on rakentanut.-

(Ja omppu puhunut.)

Tara hyvä.

Totesit tuossa alkusyksystä näin:

"Meille on tulossa, kaikkia laskentaohjelmia uhmaten, 1000€/neliö-talo."

Ja nyt (huokaat):

"Toivottavasti tämä asia on nyt sitten loppuun käsitelty, eli talon saa rakennettua tonnilla neliö. "

Joudun nyt valitettavasti toteamaan, että vaikka tässä ja nyt kuinka asiaa puitaisiin äijäporukalla (kuten toki on riittävästi puitu jo), ei se toivoista huolimatta ole mikään "talon saa rakennettua alle tonnilla neliö"-fakta. Se on vain muutaman hassun ukon pienen väännön jälkeen sopima, neutraali "jotain sinne päin" kompromissi, jolla ei pitäisi olla kovinkaan suurta painoarvoa muuta kuin suuntaa-antavana vihjeenä. Kovinkaan paljoa "toivoa" ei kannata sen varaan laskea.

Toivon kuitenkin, ihan vilpittömästi, että alkusyksyn "laskentaohjelmien uhmauksesi" toteutuu ja pääset hyvillä mielin tännekin kertomaan, kuinka hienon talon teit. Ja iha itte. Ja alle tonnilla.

Omppu on taas puhunut, ehkä liikaakin. Taas.

Uskoo ken tahtoo.

Jokainen "taviskin" tahtoo uskoo... johonkin.

Siksi ihan aikuisten oikeesti olen "hyvilläni", että näinkin (puolin ja toisin) perustellen saimme tuon TONNI/m2 vähän yli tai vähän alle -kompromissin tähän asiaan.

On sekin jotain; näin "taviksilta" (minä) ja vähän vähemmän "taviksilta" (Te).

Omppu: kirjoitti:"

"Tavis -rakentaja", minun määritelmän mukaan (arvoisa jäsen "OP":n pyynnöstä):

Muillekin taviksille ominaiseen tapaan, "tavis" -rakentajakin on intoa täynnä siitä, mihin ryhtyy. Useinmiten "tavis" ei innostuksensa kohteesta ("tavis" -rakentajalla talon teko) tiedä muuta, kuin mitä on luullut nähneensä tehtävän ja sitä myöden luulee osaavansa myös tehdä, ja kuullut luulleensa olevansa jäljillä siitä, mitä tekemän pitää tai pitäisi. Taviksella on siis paljon intoa, vähän mitään tietoa ja vielä vähemmän todellista fakta tietoa. "Tavis" -rakentaja on siis keittäjä, portsari, kirjanpitäjä, räätäli, sairaanhoitaja, poliisi... ihan mitä vaan muuta, mutta ei rakennusalan ammattilainen tai edes sinnepäinkään. Useinmiten "tavis" ei ole kuin nähnyt koneita ja työkaluja, joilla talo aikuisten oikeesti rakennetaan. "Tavis" on kyllä kuullut jostain ihme höyrynsulkumuovista, alajuoksuista, yläpaarteista ja alapohjaneristeistä, parhaat jopa ovat hieman opiskelleet aiheista; sieltä täältä jotain ja sinnepäin. "Tavis" on kuitenkin onnellisen tietämätön rakentajauransa alkumetreillä siitä, mitä ihan ihan aikuisten, isojen aikuisten oikeesti talon rakentaminen pitää sisällään.  "

Minusta tuo kuvaus täsmää suoraan tähän ketjun aloittajaan OP:hen. Ihan vaan sillä perusteella mitä kaveri on täällä kirjotellu ja kertonu. Tavis mikä tavis ja silti on rakentanut talon ihan ite. Peukut pystyyn vaan OP:lle kun on sen pystynyt tekemään. Monelta jää itse tekemättä kun ei uskalla alkaa tekemään yhtään mitään.  Naapurirakentajan sanoin: ei se ole mies eikä mikään, joka ei saa perheelle taloa rakennettua.  (tosin hälläkin (kuten minullakin välillä) on jo usko hommaan meinannu loppua, kun on saatu "jo" sokkelit pystyyn)

Omppu lohkaisi kyllä parhaat viestinsä koko foorumin historiassa...enpähän aloittanut tätäkään viestiketjua turhaan

Ompun kuvaus tavis-rakentajasta osuu kyllä yllättävän lähelle sitä, mitä meilläpäin kutsutaan uusavuttomuudeksi. On oikeasti hienoa huomata, ettei kaikki osaa rakentaa taloa, se nostaa tällaisen taviksen (ei insinöörin) itsetuntoa. Pitäis melkein tulostaa täältä näitä keskusteluja, ja viedä appiukolle luettavaksi, sillä kun on tuntunut olevan välillä vaikeuksia sulattaa, etten ole saanut viikon aikana muuta aikaiseksi, kuin esimerkiksi mikä-ihmeen-muovin yläpohjaan harvalautoineen...YKSIN.

Itse olen silti sitä mieltä, että jokainen täyspäinen osaa talon rakentaa, ja hyvinkin vielä. Se on sitten oma lukunsa, jos ei ole valmis uhraamaan vapaa-aikaansa vuodeksi eteenpäin. Kieltämättä välillä tympäsee, ettei näe lapsia "ollenkaan", mutta silläkin on toisaalta ollut positiivisia vaikutuksia, kun olen saanut auktoriteettini takaisin...eli nyt lapset uskoo mua paremmin  Emännän kans ei oo tarvinu tapella, ja on keretty välillä keskustella muustakin kuin rakentamisesta. Onneksi sitä kuitenki kiinnostaa, mitä raksalla tapahtuu.