Mistä löytyisi khh:n ja pesuhuoneen välille lasinen (ei mielellään kirkasta lasia, vaan jotain vähän näkösuojaa antavaa mutta valon läpäisevää lasia) ovi kokoa 10x21? Ja hintaa ei tarttis ihan maltaita olla... Olemme saaneet pari tarjousta ovista, joiden hinnaksi tuli n.600€ ja se kyllä kirpaisee liikaa. Näyttää siltä, että tuota kokoa ei ole oikein millään firmalla vakiona, vaan ovi pitäisi teettää. Onko tosiaan näin, että ovifirmat eivät ole vielä tajunneet tätä esteettömyyden vaatimaa kokoa ottaa vakiomallistoon?? :( Entäs liukuovi, onko sellaista jollakin?
Mites nämä?
http://www.jite.fi/index/product/sisaovet/kostean_tilan_lasiovet.htm
Noissakaan ei ole vakiona 10x21 kokoa. Eli menee turhan kalliiks... :(
Itsehän tuollaisen oven hetkessä tekee tarvittaviin mittoihin, eikä maksa kun kolmasosan kaupan hinnasta.
"Itsehän tuollaisen oven hetkessä tekee tarvittaviin mittoihin, eikä maksa kun kolmasosan kaupan hinnasta."
No teeppäs bisnestä hetkessä. Uskallan väittää, ett uhosta tulee tuho. Se on helppo näillä palstoilla livautta uho ja kehu, mutta totuus on sitten se toinen juttu ja yleensä se on se toinen juttu.
Teeppäs vaikka ne karmit "Mie iha ite ja mamma loput".
"Onko tosiaan näin, että ovifirmat eivät ole vielä tajunneet tätä esteettömyyden vaatimaa kokoa ottaa vakiomallistoon??"
10x21 ei ole esteettömyyden vaatima koko. vapaan leveyden pitää olla 800 mm. eli karmit 9x21.
ja ovi avautuu riittävästi siten, että tuo vaatimus on voimassa. Huomattakoon, että jos ovi ei aukeaa riittävästi, niin siitä "aukeamisvelvoitteesta ei pelasta" edes se, että poistaa ovilevyn.
Jos on paikka missä voi tehdä niin kyllä kannattaa itse tehdä, minä olen tehnyt ulko ovenkin itse ja ei ole vääntyillyt mihinkään, mikäs vaikeus niissä karmeissa on?
Olen aina ihmetellyt että mikä noissa ovissa muuten maksaa? lukkoja/ saranoita saa muualtakin kuin k raudasta, jos vähänkin on suunittelijan vikaa niin nopeastihan tuollaisen oven väsää, saunan lasi ovi nyt on tosi helppo tehdä.
"jos vähänkin on suunittelijan vikaa niin nopeastihan tuollaisen oven väsää, saunan lasi ovi nyt on tosi helppo tehdä."
Sopiipa yrittää ja tehdä, niin ehkäpä puhut pienemmällä uholla.
No menee kyllä helposti henkilön kanssa jauhamiseksi selvästä asiasta, kerran rupesin yrittämään ja toisenkin kerran, alan tekemään kohta taas ulko-ovea mihin tulee jyrsimellä kuvioitu itse suunnittelemani pinta., mikä siinä on vaikeaa jos on paikka missä tekee ja koneita millä tekee?
Olen huomannut että jotkut rakentajat ei luota itseensä eikä uskalla alkaa tekemään jotain sellaista mihin kuitenkin pystyisivät, sitten kun ovat rohkeasti toimeen tarttuneet sanovat jälkeenpäin ettei se ollutkaan yhtään vaikeaa, rohkeasti vaan, ihmiset ne on ennenkin tehneet.
Eikö "monta" ole koskaan kuullut, että puusepiltäkin voi tilata vaikka ovia mitta tilauksena, minä taas olen aina halunnut tehdä kaiken mihin pystyn ihan itse, ja jos en jotain osaa niin mamma tekee loput.
No senpä takia mamman on se tehtävä.
Älkäämme väheksykö ja aliarvioiko missään nimessä "MAMMOJEN" osaamista ja liikkeelle panevaa voimaa erillaisissa rakennus projekteissa, olen sitä mieltä vahvasti että ilman naisia monet talot olisivat jääneet rakentamatta tai puolivalmiiksi, olen monilla rakenuksilla tavannut tavallisia perheen äitejä joilla todellakaan ei ole peukalo keskellä kämmentä, vaan he ovat taitavia käyttämään erillaisia miehisiä työkaluja.
Useat miehet on sellaisia "uneksijoita" jotka tarvitsevat jonkun joka potkii persuksille että ne viimeisetkin listat saisi vihdoinkin kiinnitettyä.
Ei millään pahalla mutta minusta tuntuu että nimimerkki "monta" tarvitsee ehdottomasti muusan, joka tarkastaisi textin ennekuin sen päästää kaikkien luettavaksi.
No niin, tämähän keskustelu alkoi mennä ihan ohi kysymäni aiheen... Anteeksi vain virheellinen tietoni esteettömyysmitoista. Kenelläkään ei ilmeisesti ole enempää tietoa noista valmiista ovista. Voimme siis varmaankin päättää asian jauhamisen tähän. Ne, jotka osaavat, tehkööt itse ovensa ja muut ostakoot valmiina. :)
Voisiko sitä oviaukkoa kaventaa jollain tavalla, jotta siihen sopisi se 9x21 ovi. Eli 50 mm molemmin puolin kapeammaksi.
Kavennus pitäisi peittää jollain leveällä listalla tai kapealla laatalla.
Kipin kapin sinne lähimpään puuverstaaseen mittojen kanssa ja kohta on sopiva ovi.
Eköhän niitä löydy joka kylästä.
Jos moment satuit lukemaan alkuperäistä kysymystäni, niin ehkä huomasit että kyselin lasioven perään. Sellaista ei käsittääkseni jokakylän puuverstaissa tehdä.... DonAjatuksen ajatus on sinänsä ihan ok, mutta ei tässä tilanteessa käy. Mutta jospa se ovi vielä jostain löytyisi... :)
Jospa hommaat karmit puusepältä ja lasin lasiliikkeestä.
Kyllä valitettava totuus on se, että ken sitä lasiovea ei ole koskaan tehnyt, niin se ensikertaiseen tekemiseen ei kannatttane ryhtyä, sillä se on vaativa operaatio.
1) karmit on oma lajinsa, mutta kun ne tekee puuseppä yksittäistyönä, niin hintaa tulee
2) lasiovilevyn hankinta on toinen lajinsa, sillä sen hankinta yksittäisenä lasiliikkeestä ei ole aivan yksinkertainen. Kaiken lisäksi se on karkaistava. Se karkaisu onnistuu vain siihen eriskoistuneelta yritykseltä eli lasiliikkeet eivät sitä tee itse, vaan teettävät sen näillä erikoisliikkeellä. Sen karkaistun lasilevyn saaminen saattaa kestää ja joskus useampiakin yrityskertoja, koska karkaisu saattaa hajottaa pirstaleiksi eli siis uusi yritys jne. Ja kun se on saatu karkaistuna, niin saattapa sekin sitten vielä poksahtaa käsittelyssä tuhansiksi pirstaleiksi.
3) Muut nippelit (saranat ym) on myös raahaa vaativaa puuhaa ja ei löytyne joka rautakaupasta hyllystä.
4) Jos ei ole hyviä suhteita ammattilasittajaan eli halpaan yksilöön, niin pihtarille tulee kalliksi hankkia erikoishomma eli yksittäisen oven hankinta eli huomattavasti kalliimpi kuin hankilta näitä ammatikseen tekeviltä firmoilta toimitettuna tingittyyn hintaan.
5) Sopii yrittä, mutta taalaakaan en pane likoon, että edullisemmaksi tulee, mutta uhoaja
vastatkoon uhostaan omalla momentillaan . Jos kuitenkin uhoaja alkaa tehdä sitä, niin vaadin likoon laittamani taalat 10 kertaisena etukäteissuorituksena heti per kääsh.
6) En tietenkään väitä, etteikö se ekakertalaiseltakin onnistu, mutta silloin hänen on ollut tehtävä aikaisemmin muutakin kuin tahkon kiertäminen.
En nyt enää haluaisi mokomasta pikkuhommasta väitellä, mutta kyllä ne puuseppä verstaat ihan mielellään tekee noita ovia ja ikkunoita ja juuri tuo erikois mitoituksilla tekeminen on heidän ominta alaansa, siinä heille on jäänyt markkina rako kun tehtaat pyrkii tekemään tasajakosia.
Karkaistua lasia saa määrämitaan lasiliikeistä tilaamalla, minä laitoin purkukohteesta "lainaamani" ulko-oven lasin, ja hyvin toimii.
Onhan se totta ettei kaikilla ole mahdollisuutta ruveta ovia ja ikkunoita väsäämään, eikä tarvistakaan, minulle itse tekeminen ensisijaisesti on enempikin elämäntapa, koen sen jotenkin niin, että mitä enempi teen itse saan omasta työstä paremman mielen ja laadukkaamman tuotteen.
Taulutkin jotka seinilläni on olen ihan itse maalannut, ja jos en jotain ole osannut niin Mamma on sipaissut loput.
Puusepänliikkeet ovat tosiaan oikea osoite. Tottakai hintaa tulee enemmän kuin vakiotavaraan, mutta ei merkittävästi. Eri asia on sitten, kaunko tilaus kestää.
Ei sen oven teko niin mahoton asia ole sekään -ei se silti leiville lyö, mutta onhan sekin yhden lajin harrastus, tehdä mahdollisimman paljon itse. (tiedän kyllä sellaisiakin harrastuksia, joissa menee joko rahat tai teveys ja joskus molemmatkin). Karmitavaraa saa suoraan höyläämöiltä ja lasit leikataan, reiitetään, reunahiotaan ja karkaistaan lasiliikkeen toimesta. Hinta karkaistulle ja reunahiotulle lasille on runsas 50,00 / m2 + alv . Reiitys maksaa hieman lisää. Jos lasi karkaistessa hajoaa, se ei ole ostajan ongelma. Toimitusaika on keskimäärin 3-4 viikkoa. Allekirjoittanut on kyllä saanut tavaran myös alle viikkoon, kun on oikein ollut kiire saaada eteenpäin.