Kosteuskatko alaohjauspuun alla

RakMK 5.1.1.3, v.1998
Sokkelin päällä oleva puurunkoisen seinän aluspuu erotetaan kosteuden siirtymisen katkaisevalla kerroksella kuten bitumikermillä alapuolisesta kivirakenteesta sekä tarvittaessa viereisestä lattialaatasta.

Siis, RakMK C2 /…

Hups, C2 jäi välistä mutta eipä sitä varmaan muista ois kannattanu etsiä…

Soittelin itse tuossa kuntaan uudelleen talomme piirustusten perään kun saatiin vaan nuo suurpiirteisemmät paperit. Kysyin onko hajuakaan eristeistä alapohjassa. Rouvalla oli semmonen haju että "määräyksiä on noudatettu". No tutkailin sitten niitä ja kyllä ne alajuoksutkin niiden määräysten mukaan olisi pitänyt kosteuskatko tehdä, vaikkei ihan rautalangasta oltukkaan väännetty. Oli muuten harvinaisen lyhyt ja ytimekäs ohje. En ainakaan minä ymmärrä miten joku on näiden valossa katsonu läpi sormien alajuoksua ilman kosteuskatkoa. 

Höh... ois se ny v*maista jos mä nyt yhden linkin osaisin liittää.  

No mut tässä kuitenki: http://www.energiakorjaus.info/pages/files/rakmk_old_fi/C2_1976_Veden_ja_kosteudeneristys.pdf

Puuttuiko teillä se sitten? Ja mitä päädyit tekemään sen kiilauksen suhteen?

Voi että… :frowning: mutta hyvä kun selvittelette. Ei se maata kaada vaikka oliskin päässyt. Sitten vaan korjaillaan. Kannattaa varmaankin nyt huolehtia siitä että rakenteet olisi mahd. tiiviitä sisältäpäin, ettei pöpöt pääse sisäilmaan. Vaikka nämä vanhat talot (alipaineisina varsinkin) on kyllä aina ongelmallisia ilmavuotojen suhteen, jos jotain häikkää on. Mutta ei siitäkään mitään hysteriaa, varsinkaan emännälle :wink: