Onko olemassa yleispätevää ohjetta varaston/autotallin ilmankosteuden raja-arvoille? Tarkoitan lähinnä sitä, ettei rakenteet ja varastossa olevat tavarat ala homehtumaan. Auton ruostuminen on asia erikseen ja siitä en ole nyt kiinnostunut. Minulla ei ole vielä laitettu talliin lämmityksiä päälle, mutta olen sulkenut ilmanvaihtoräppänät ja laittanut ilmankuivaimen pörisemään. Lämpötila on sisällä luokkaa 5-10 astetta ja ilmankuivaimesta huolimatta kosteusprosentti tuntuu pysyvän 70% yläpuolella. Lämpötilaa nostamalla kosteutta saisi kuivaimella tietysti paremmin pois ilmasta, mutta haluaisin pitää lämpötilan alle 10 asteen koko talven.
Mitäs jos avaisit räppänöitä?
Eipä taida auttaa. Kosteus oli luokkaa 90% ennenkuin laitoin räppänät kiinni ja kuivaimen päälle. Jos räppänät on auki, niin kosteus käsittääkseni on tallissa sama kuin ulkona. Tilanne on tietenkin eri talvipakkasilla kun sisäilmaa lämmitetään.
Jos ilman suhteellinen kosteus on yli 60-65 % RH, on homehtumisriski ilmeinen. Mikä tuottaa kosteutta autotalliin?
Aiheeseen liittyen kuinka tulisi toimia painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa talvella autotallissa? Talli koko 60neliötä. Tarkoitus pitää peruslämpönä 5-10astetta. Tallin molemmissa ovissa tuloilmaräppänät ja seinällä poistoräppänä. Laitanko talveksi kiinni ettei lämpökarkaa ja kosteus pysyisi pienempänä vai pidetäänkö vähän rakosellaan?
Jos autotalli on noin märkä niin kannattaisiko nostaa lämmöt lähelle 20astetta, kuivata se nyt syksyllä kuivaksi ja sen jälkeen miettiä lämpöjen laskua? Märät rakenteet eivät kyllä pelkällä kuivaimella kuivu noilla lämmöillä. Halvemmaksi se lämpö tulee nyt kun homekorjaus kolmen vuoden kuluttua.
Joo. Täytyy kokeilla nostaa lämmöt ja seurailla ilman kosteutta.
Kertokaas fiksummat, onko varaston kosteusprosenttia mahdollista saada pienemmäksi kuin ulkoilman kosteus, jos varastoa ei lämmitetä eli lämpötilakin on suht sama kuin ulkona? Siis ilmankuivaimella tietenkin vähän, mutta auttaako toi jos pitää räppänät auki?
Se pihiys se vasta kallista on!
Ja jos hankit ilpin, niin pidät samoilla kuluilla tallin 16 asteessa (tai mikä kunkin laitteen minimi on), sekä ilman liikkeessä, lisäksi voit käyttää sitä myös kuivaimena. Itse tuon kokoiseen laittaisin ilpin, ehdottomasti, sekä tarkistaisin eristyksen, varsinkin yläpohjan.
Vaillatietoa…
Voitko selittää miksi autotallissa on kosteutta? Onko lattia valettu hiljattain vai onko muut rakenteet kosteta / märät?
Meillä myös runsas 60 neliötä autotallia. Kaksi tuloilmaräppänää ja yksi kosteusohjattu tuuletin. Lämmityksestä vastaa puhallinkonvektori, johon tulee talolta lämmin vesi. Tällä hetkellä lämpötila tallissa noin 15 ja kosteus n.75% (halpahallin mittari). Viimeviikolla oli vielä enemmän kun satoi koko ajan. Päivällä kosteus tallissa laskee ja illalla nousee jos on sadekeli ja ajaa kaksi läpimärkää autoa yöksi talliin. Keväällä, kesällä ja talvella ei ongelmia ole, mutta nyt vesikeleillä tuntuu ainakin meidän tallissa samanlainen ongelma olevan. Lattiassakin on pinnoite, joten vesi valuu suoraan viemäriin, eikä imeydy laattaan. Jos on hyviä ideoita niin kertokaa!
Betonitohtori:
En tiedä mistä kosteus tulee. Laatta on valettu pari vuotta sitten ja talli rakennettu vajaa vuosi sitten. En ole ennen kosteuksia tarkkaillut, mutta nyt yks päivä tuli vaan mieleen ja hankin sinne kosteusmittarin.
Itse kuvittelin, että talli on siksi sisältä kostea, kun se on ollut keväästä asti “kylmillään” ja kun ulkoilma on tähän aikaan vuodesta tosi kosteaa. Olisikohan parempi pitää lämmöt päällä ja räppänät auki vai lämmöt päällä, räppänät kiinni ja ilmankuivain huutamassa? Siis jos/kun haluaa kosteuden alas?
Miten olisi lämmityspuhallin 3/6/9 kW ja samanaikaisesti kuivaimen käyttö ?
Kondensiovesi viemäriin ja ulkoa tulevan ilman räppänät kiinni. Luulisi kosteuden poistuvan myös, mikäli pakkasöitä tulossa, lämmityspuhallin + kosteusohjattu tuuletin.
Tuuletin poistaisi kostean ja lämpimän ilman tallin sisätilan yläosasta, mikäli kosteusohjatun tuulettimen imun järjestää tallin yläosaan.
Mielestäni pelkkä lämmitys ei riitä, vaan ilma on saatava kiertämään kosteuden poistamiseksi rakenteista. Lämmittämällä talli + 20 - 25°C lämpötilaan pariksi päiväksi saattaisi auttaa mahdollisesti kostuneiden rakenteiden paikallistamiseen. Maalaisjärjellä ajatellen mahdollisesti kosteat rakenteet olisivat käsin kosketeltaen viileämpiä kuin kuivat paikat.
Jos taas tallin laatta olisi kovasti märkä, pitäisi lattialle levitetty muovin palanen paljastaa kosteuden muutaman päivän seurannan jälkeen. Jos muovin alla on märkää, lienee laatta kostea. Muovin ympäriltä kosteus pääsee kuivamaan ympäröivään ilmaan, muovin alta ei.
K.L
Joo…
Tilanne näyttää normaalilta. Jos et lämmitä autotallia on suhteellinen kosteus melkein sama kuin ulkona. Nosta tallin lämpötila 15-20asteen paikkeille ja tilanne normalisoituu ilman mitään erillisiä kuivaimia.
Vaikka nyt ulkona suhteellinen kosteus on korkea on ilman kosteusssisältö pieni (g/m3). Kun ulkoilma lämpenee 15-20 asteen tuntumaan on suhteellinen kosteus sisällä 30-40% paikkeilla. Tietenkin märkä auto(t) aiheuttavat kosteuskuormaa, mutta kosteus ilmanvaihdolla pois.