Kosteutta muovimaton alla?

Viiltomittauksella saadaan RH muovimaton alta. Se on virallinen mittausmenetelmä. Muovimaton alla olevan betonin RH saadaan porareikämittauksella. Reikäpareja porataan useaan syvyyteen kosteusprofiilin saamiseksi. Tässä muovimaton alla oleva RH edustaa yhtä mittauspistettä.

“Nii-in mistähän sellaiset oikeat kädet löytää?” Esim. minä olen reilu 20 vuotta myös pintamitaria käyttänyt ja siinä ajassa on tullut riittävästi “tuntumaa” po. laiteeteeseen; käyttöön, tulkintaan, johtopäätöksiin jne… Näillä asiolla tarkoitan nimenomaan niitä mitä olen aikaisemmin todennut tuntien ja ottaen huomioon pintamittareiden toimintaperiaatteen, “käyttökelpoisuuden”, rajallisuudet jne…

TKT : lisäys. Palataan vielä siihen, kuka vastaa jos muovimaton alla on kosteutta. Otetaanpas esim. vähän selvemmin, jos minä olen asunnon omistaja ja tein viime viikolla sen lattiaremontin kaiken sääntöjen mukaan. Kuinka ollakkaan tänään aamulla alakerran emäntä tulee valittamaan, katosta tulee vettä. Tämä vahinko menee minun piikkiin, sitä ei taloyhtiö korjaa, tätä oli tarkoitus esittää. Sehän on selvä jos se matto on siltä ajalta kun talo tehtiin, silloin on taloyhtiö tietysti maksaja. Se mitä siitä tarkastajasta oli, siinä olin väärässä, sitähän tarvitaan kun tehdää esim. vaatehuoneesta- sauna.Tämä linkki ei ole aivan sitä mistä olisi tarkoitus.

http://www.taloyhtio.net/korjausjaremontointi/default.html

""Nii-in mistähän sellaiset oikeat kädet löytää?" Esim. minä olen reilu 20 vuotta myös pintamitaria käyttänyt ja siinä ajassa on tullut riittävästi "tuntumaa" po. laiteeteeseen; käyttöön, tulkintaan, johtopäätöksiin jne... Näillä asiolla tarkoitan nimenomaan niitä mitä olen aikaisemmin todennut tuntien ja ottaen huomioon pintamittareiden toimintaperiaatteen, "käyttökelpoisuuden", rajallisuudet jne.."

Huom! "minä" en ole minä.

Yllä oleva teksti on täysin harhauttavaa pintakosteusmittarin ollessa muitten kädessä. Jos jollakin on sellaiset kädet, että ko vempele näyttää totuuden muovimatonkin alla , niin ne kädet ovat ihmeelliset. Eihän ihmeitten aika ole koskaan ohi. Niitähän on ollut ajanlaskumme alusta lähtien ja vähän aiemminkin jo.

Jokainenhan saa mitata millä tahansa ja myös uskoa siihen tulokseen, mutta sanoisin (mutta en sano kuitenkaan), että on vast****nta tällainen toiminta.

Näistä asioista on myös juuri ilmestynyt Suomen Betonitiedon kustantamana ja Rakennuskirjakaupan julkaisema opus. Sen ovat kirjoittaneet (sanoisinko) tuolla betonin kosteusalalla olevat Suomen "johtavimmat gurut".

PS! Myös ao. "gurut" ovat sitä mieltä, että pintakosteusmittarilla saadaan ehkä selville, että onkohan ehkä sittenkin käyty suihkussa vähän aikaisemmin, mutta sekin on hyvin epävarmaa.

Nyt taidetaan mennä asianvierestä jo kovaa, mutta ihan mielenkiintoistasilmän isku.

On erittäin todennäköistä, että maton alla on kosteutta. Missään tapauksessa muovimatto joka on irti lattiakaivon kohdalta ja kupruilee seinään asti ei ole asiallinen pesuhuoneessa (eikä muuallakaan). Siitä, että onko maton alla hometta joka sairastuttaisi ei kukaan varmaksi osaa sanoa irroittamatta mattoa siltäosin. Vuokranantaja on aina vastuussa vuokralaiselleen asunnon asianmukaisuudesta (koskee myös kuntia /kaupunkeja) joten kirjallisesti korjausvaatimus vuokranantajalle (kopio tyynyn alle). Näin se etenee.... eikö niin poijaat?

Pintamittari, (-tunnistin) erittäin hyvä kosteusmittaajan työkalu. Esim. kosteusvauriotilanteessa sillä on helppo haarukoida kosteat / märät rakenteen alueet ja sen jälkeen ruvetaan rakennetta tutkimaan tarkemmin. Eli kartoitetaan kosteuseroja rakenteista. Pintamittarista ei anneta asiakkaalle mitään numeerisia tietoja, mittarista ei saada suhteellisen kosteuden arvoja eikä muitakaan rakenteiden kosteusarvoja. Mittari näyttää erilaisia sähkönjohtavuuteen perustuvia lukemia, jonka perusteella voidaan päätellä mkä alue rakenteessa on kostampi kuin joku toinen alue. Uudisrakentamisen esim. betonirakenteiden kosteusmittauksissa ei pintatunnistimella ole mitään tehtävää. TKT:n kommentti aivan oikein, sanokoon MONTA mitä hyvänsä.

Minua tulkitaan nyt “Montan” toimesta “rivien välistäkin”. Olen noiden “gurujen” kanssa täysin samaa mieltä ja olen sen tässäkin ketjussa todennut koskien, että mikä on se “oikea” tapa mitata betonirakenteiden kosteutta. Suuntaa antavana, jatkosevityksiä, tutkimuksia yms. silmällä pitäen kunnon pintamittari on täysin riittävä joskin sekin täytyy olla silloinkin “oikeissa käsissä”.

Tätä on turha MONTAN kanssa jatkaa.

Nyt ei ole kysymys siitä onko valvojilla tietoa/taitoa tms. vaan ihan muusta, mitä on niin useasti tuotu esille eikä melkästään meidän valvojien toimesta/taholta sen pitäisi sinunkin Monta tietää. “Tämäkö on näiden palstojen tarkoitus?”: edelleen/uudestaan totean, ettei TÄMÄN PALSTAN tarkoitus ainakaan missään nimessä ole tuo , mitä sinä “Monta” täällä useasti “harjoitat”.

Jos emme me puuttuisi asiaan niin sen tekisi palstan ylläpitäjä.

Täytyy nyt avata sanainen arkkuni. Kun se matto kerran on irti niin siinä on jo syy heittää vanha matto lavalle ja ryhtyä sitten esille tulleen maaston mukaiseen toimintaan. Töpinäksi vaan.

Pm on oikeassa. Tosin itse et saa mattoa irroittaa ilman vuokranantajan lupaa… joten kirjallisesti joudut todennäköisesti aloittamaan homman jos vuokranantaja ei ole halukas korjausta suorittamaan.

Ohoh! Onpas "valjojilla" siis "valvojilla" selitelmiä! Keiden etuja he "valvovat"?

Eipä tuohon ole enää mitään lisäämistä/kommentoimista; eli tämä tästä ketjusta ja sen “asiallisuudesta”. Sori vaan “Timpari”, joka alkuperäisen kysymyksen teit. Persiilleen meni tämäkin ja itse kukin saa/voi päätellä miksi!

nno perskutarallaaaa poijjat… kertokaapa kovalla kokemuksella notta tuota miten tuo pesuhuoneen lattian muovimaton vaihto oikeen tapahtuuu tai kyllä vaihto onnistuuu mutta minkälaista mätkyä sinne pitäis laittaa alle ja mitä ainetta maton ja laatan saumaan kun matto nousee n.20 cm seinälle niin mitä ainetta siihen saumaan pannaanko vaan silikoonia vai onko poijilla jotain muuta mielessä ?

Alkuperäiseen kysymykseen:Jos 80 luvun kylpyhuoneessa ei ole tehty mitään korjauksia ja mattokin lattialla “kupruilee” niin on erittäin paljon todennäköistä että kosteusvahinkoja on, muovimaton liitokset seinillä nurkissa ja erityisesti lattiakaivon ympärillä, jossa kysyjän kertoman mukaan matto on irti, sieltä kaivosta on päässyt mahdollisesti kosteus nousemaan maton alle?

Kuprullaan oleva muovimatto muodostaa kotelon mahdollisen kylmän laatan ja lämpimän sisäpinnan väliin, jonne myös voi tiivistyä vesihöyryä.

Taloyhtiön olisikin pitänyt jo paljon aikaisemmin huolehtia, hyvän yhtiönhoidon periaatteita noudattaen, vuositarkastuksista ja korjauksista ajoissa, ettei ongelmat pääse liian isoiksi ja kustanukset karkaamaan pilviin.

Jos ja kun kylppäri peräisin 80-luvulta ja matto on irti alustastaan yms., niin on perusteltuja syitä epäillä myös seinäpinnoitteiden vedeneristyksien toimivuutta → po. kylppärissä perusteellinen vesieristeiden uusiminen. Ensimmäisenä tietenkin purkutoimet ja sitten (riittävä) kuivatus. Huom. taloyhtiön huolehtimisvelvoittesiin kuuluvaa aluetta.

Eipä puutu, kuin valvojien päävalvojan kommentti oikeista työ tavoista.Eiköhän 80 luvun matto ole jo uusimisen tarpeessa ja muut vesieristyksetkin tulee siinä samalla tehtyä. Voihan sen maton, myös korvata laatoituksella.

Mitä ilmeisimmin kyseessä taloyhtiö, joten sen velvollisuuksiin kuuluu asian hoitaminen; selvityksen, suunnitelmien teettäminen (= menetelmät ,työtavat jne…)työn teettäminen ja valvonta. Osakkeen omistajan ei pidä eikä tarvitse mennä asiaa hoitamaan etenkin, jos ei ole asian tunteva/osaava, niin kuin po. tapauksessa olen ymmärtänyt asian olevan.