Kuinkas ISÄNMAALLISESTI rakennatte?

Niin?
Näin itsenäisyyspäivän iloksi, mietteeksi itsekullekin.

Ajatteletteko omaa napaanne pidemmälle, vaikkakin omalla, rahallisella kustannuksellanne sitä, mistä ja mitä tuotteita ostatte ja kertyykö ostoksesta verovaroja vähäosaisempien hyväksi?

Entäpä verot, alvit, tellit, lellit… työntekijöistä, palveluista? tuleeko epäisänmaallisesti, oma-napaisesti maksettua pimeenä? Vai verot asiallisesti hoitaen, kuten isänmaallisesti ajateltuna pitäisi?

Vai ratkaiseeko aina vain se hinta, oma-napaisesti, itsekkäästi, aina?

-Ei tarvitse vastata, mutta miettiä sopii… ainakin seuraavan kerran, kun tulee polttava halu avata keskustelu aiheesta: “Virosta saa sitä-ja-tätä halvemmalla.”-

Hyvää Suomen itsenäisyyspäivää itsekullekin.

Henkilökohtaisesti olen päättänyt että maksan tavaroista/tarvikkeista aina alimman mahdollisen hinnan (silti laadusta en tingi).Työt teetän sellaisilla firmoilla/henkilöillä kenellä ennakkoverokortti löytyy eli he hoitavat omat maksunsa.

Sitten kun väliajat vetää tupakkaa päisään ni saa koululaiset ja eläkeläiset omat verorahansa sitä kautta.

Kaikki on ostettu suomesta ja työntekijät (pystytysporukka, liippari) ovat olleet suomalaisia. Ovet, lukot ja puutavara on myös ollut kotimaisia, kuten myös osa laatoista (pukkilalta tulee aika paljon muualla tehtyjä), hanat, pöntöt ja altaat.

Eurooppa on isänmaa valitsemamme eduskunnan päätöksellä. Sen ulkopuolelta en monesti osta. Suomalaisuus sinänsä ei takaa mitään (monesti korkeampaa hintaa lukuun ottamatta), ei ruoka- eikä rautakaupassa.

En ole eduskuntaan yhtäkään edustajaa valinnut. Minä ainakin suosin suomalaista niin hyvin kuin se on mahdollista, alkaen auton renkaista. Suomalaisuus takaa mahdollisesti sen, että on vielä lapsillekin ylpeydenaiheita, siitä että tietyt tuotemerkit on suomalaisia ja suomalaista työtä arvostetaan jatkossakin. Korkea hinta on monesti ollut tae siitä että saan rahoille vastinetta. On tullut hankittua useasti ensin halpisversio ja hetken päästä oikeaa laatua. Niin sitä oppii kantapääm kautta. En käy ostamassa "ulkolais" kaupoista mitään, koska omistaja suhteet on suoraan ulkomailla. (Ainakin omassa päässäni.)

Maksan mielelläni myös veroja (sairaus?). Jo vaarivainaa tapasi sanoa, että ammattimiehelle kunnon palkka. Ja minun laskujeni mukaan myös eläke kuuluu osaksi palkkaa, joka saadaan sitten kun ei enää työhön kykene. Tosin meilläkin tehtiin "talkoilla" aika paljon, mutta kyllä ammattitöistä esim. sähkö, maksettiin verojen kera.

Aina kun on mahdollista teetän ainakin osan " talkoilla " maksan sen verran tuloveroja että teen ihan hyvillä mielin näin. Luulen että se on vain rikka suuressa rokassa verrattuna isojen poikien leikkiin, vertaa esim. juuri pääkaupunkiseudun kiinni jääneet kuittikauppiaat. Luulisin että hommat muuttuisi, jos edes osan saisi vähentää , niin kuin "remontoimis" rakentamisessa.

maksan veroni rahaa saadessani ja rahaa antaessani.

ja sitten vielä veron kiinteistöstä

Joskus ottaa päähän tuo moninkertainen verotus.

tähän mennessä tarkin menetelmä veroprosentin laskemiseksi: 1. Lasketaan valtion ja kuntien budjetit yhteen. Tämä on totaalinen määrä, jonka suomalainen maksaa veroa. ". Jaetaan kohdan 1 summa tuottavaa työtä tekevien suomalaisten määrällä. Näiden suomalaisten työstä/tilipussista koko potti tulee.

Palveluammattia tekevien tulot tulevat samasta paikasta, (esim. parturit) samoin kuin palveluammattia harjoittavien verotkin. Summaa on turha säikähtää, sillä vero on todellakin moninkertainen siihen osuuteen nähden, jonka palkkana itse saamme käteemme. Se siitä isänmaallisuudesta. Yleisimmin tuote joka myydään kotimaisena on lähes kokonaan tullut ulkomailta. Esim. suomalainen kahvi. Missä Suomen kahvipensaat kasvavat? -Ei kai vaan Brasiliassa?

jäi tuo verotusketju pyörimään mieleen …
firma jossa oon töissä on maksanut tienesteistään veron
minulle maksaessaan se maksaa ennankonpidätysveron
kun minä ostan tuotteita maksan arvonlisäveron (tai pidätän ennakkoveron)
ostamieni tuotteiden tekijä maksaa voitoistaan veron
jne…

Aivan sama kuinka tekis vilunkia niin silti on muutamat verot tullut maksettua???

Pyrin rakentamaan mahdollisimman järkevästi oman talouden kannalta. Päivän hintoja ajatellen tämä taitaa tarkoittaa melko epäisänmaallista toimintaa.

Onneksi kaikkia juridisia palveluita ei vielä voi ostaa halvemmalla Virosta : )

Kotimaisuusaste on ollut paljon suurempi kuin itse luulimme että se tulisi olemaan. EU:n alueelta (Italiasta) ostan kyllä mielellään itse tavaraa ja materiaalia, ja nekin pääsääntöisesti suomalaiselta tukkurilta.

Käsityön ammattilaiset joko täysin suomalaisia, ja jos ei ihan tshuhnoja niin ainakin vuosikymmeniä Suomessa asuneita venäläisiä ihmemiehiä.

Työn osuus on hoidettu isänmaallisesti itse tehden ja talkootöillä! Tarvikkeet hankitaan omaan napaan (ja lompakkoon) tuijottaen sieltä mistä halvimmalla saa, laatukin toki huomioon ottaen. Siksi me meinataan edelleenkin lähteä ostamaan saniteettikalusteet ja tarvikkeet sekä mahdollisesti myös laminaattilattiat Virosta. Kyllä minä maksan veroina isänmaan kassaan ihan tarpeeksi, enkä kanna huonoa omaatuntoa siitä, että rakennan siten että budjetti pitää!

Tellit, lellit, vellit, alvit yms on hoidettu. Mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman "kotimaista", toivottavasti ulkolaisten valmistajien tuotteiden korkeahko hinta kertoo laadusta ja siitä että sen on tehnyt joku muu kuin lapsityöläinen. Ja nuo ulkomaisen valmistajan tuotteet vain siksi, että kotimaisen listoilta ei sopivaa löytynyt.

Uskallan siis sanoa rakentavani "isänmaallisesti".

Hups!
Vahingossa ihan nostin jutunaiheen taas esiin… höh.
Tulipas ihan Aku Ankkainen olo.
Höh.

Tämä kyssäri olisi ollut hyvä kohdistaa sinne missä tehdään! Omatoimirakentaja putsataan joka tapauksessa niin moneen kertaan jo määräystenkin puitteissa.

Lähipiirissäni pikku grynderit ovat niitä, jotka pyörittävät isoa businesta ja niitä ei selvästikään kiinnosta isänmaallisuus vaan pelkästään venemessut ja saksan automarkkinat. Eli ne jotka ostavat näiden kavereiden kyhäämiä asuntoja, eivät ainakaan osallistu hyväntekeväisyyteen.

Olen Villa Tammen kanssa samaa mieltä ja sitten näillä sivustoilla itketään kuinka kaikki homma menee/meni persleen. Sama koskee myös isojakin ehkä vielä pahemmin, sillä siellä ei ole edes minkäänlaista talonpoikaisjärkeäkään, saatikka muusta järjestä puhumattakaan. Unelmoijaa on helppo kusta silmiin (ei ainoastaan silmään) ja pasta pahemman kerran ja se haisee pitkään. 

täytyypä vain todeta että kyllä on nuori suomi kansa rahoissaan taloja rakentaessa! Jos jotakuta huollettaa se, että kuinka isänmaallisesti ihmiset rakentaa talonsa, taitaa heitä henkilökohtaisesti ns. vi…ttaa jos jotkut saavatkin enemmän samalla rahalla, kuin mitä he itse ovat rakentamiseensa sijoittaneet. omasta puolestani täytyy todeta ,että mielestäni rakentaminen tämän päivän suomessa on senverran kallista hommaa, että jos jostain muualta kuin suomesta ostettuna samasta tavarasta voi saada täysin saman hyödyn ,niin kyllä minä sen hyödyn  hyvillä mielillä otan! yrittäjä perheenä maksamme kyllä jos sen s…tananmoiset verot ja menot ja niin moneen kertaan, että mun puolesta ne joilla sitä rahaa näyttää olevan , niin kaikin mokomin ,ostakaa suomesta ja kalliilla ja suosikaa isänmaallisuutta rakentamisissanne. väitän silti ,että eiköhän niistä rahakkaista perheistäkin olisi kiva, jos sitä lainaa olisi edes vähä vähemmän tarve ottaa, olis sitä sitten vähemmän takaisin maksettavaakin. ja myös sietää miettiä, mitä kaikkea muuta, niillä säästöillä mitä rakennusostoista saa ulkomailta ostaessa, voi tehdä tai ostaa lisänä uuteen taloon? kyllä minä ainakin yöni nukun hyvin ja täysin hyvällä mielellä, vaikka ajattelenkin lähteä virosta rakennusmateriaaleja ostamaan!

Otteita arvoisa iines, sinun kommentistasi.

"...että jos jostain muualta kuin suomesta ostettuna samasta tavarasta voi saada täysin saman hyödyn ,niin kyllä minä sen hyödyn  hyvillä mielillä otan! yrittäjä perheenä maksamme kyllä jos sen s...tananmoiset verot ja menot ja niin moneen kertaan, että mun puolesta ne joilla sitä rahaa näyttää olevan , niin kaikin mokomin ,ostakaa suomesta ja kalliilla ja suosikaa isänmaallisuutta rakentamisissanne. "

Ihmettelen kovin paljon ja suuresti, että NIMENOMAAN yrittäjänä (yrittäjäperhe, kuten sanoit) et näe metsää puilta, vaan ainoastaan oman piskuisen yrittäjä-napasi.

Mitenkäs, jos sinun, yrittäjän, tuottamia tuotteita/palveluita kaikki hamuaisivat sieltä Virosta, Venäjältä, kiinasta... mistä vaan halvemmalla sais?

-Luulisi nimenomaan (pien)yrittäjän ymmärtävän isänmaallisuuden, tässä yhteydessä.-

Mutta niinhän se usein on; oma pikku-pikku-napa ja sen ympärillä tapahtuva on niiiin tärkeää, ettei ehdi/jaksa/viitsi/kykene ajattelemaan mitään/ketään muuta.

Ja vielä, ihan omasta puolestani kommenttiisi:

"Jos jotakuta huollettaa se, että kuinka isänmaallisesti ihmiset rakentaa talonsa, taitaa heitä henkilökohtaisesti ns. vi...ttaa jos jotkut saavatkin enemmän samalla rahalla, kuin mitä he itse ovat rakentamiseensa sijoittaneet."

-Ei, minua ei vituta yhtään se, että olen pyrkinyt isänmaallisesti ajattelemaan ja toimimaan myös tässä asiassa, eli oman kotini rakentamisessa. Kukaan, ei kukaan ole saanut "enemmän" rahoilleen vastinetta. Minä olen saanut juuri sellaisen kodin, kuin mitä olen halunnutkin ja perheemme on halunnut. Enempää ei kerta kaikkiaan voi saada; ei edes rahalla, eikä edes Virosta.-

Tämä tästä nyt tälläerää osaltani.

niinpä,…tälläerää…itsepä olit keskustelun alulle ko.asiasta laittanut :slight_smile: eipä kuule hetkauta yrittäjänäkään se asia, että mistä niitä meidän perheenkin tuottamia tavaroita/palveluita ihmiset ostaa. hyvä vaan, että alalle kuin alalle saadaan kilpailukykyä sekä laadun että hinnan puitteissa. sillä siitähän se kilpailu syntyy, kuka tarjoaa laadukkaimman/edullisimman tavaran/palvelun. ja siinä kilpajuoksussa täytyy pystyä mukana menemään tai ihmiset ostavat tavaransa/palvelunsa muualta. joten jos kerran siinä kilpailussa pysyy mukana ei ole huolta siitä mistä ihmiset tavaransa/palvelunsa ostavat!!!  taitaa teillä olla rahaa yllin kyllin, vaikka muille jakaa, kun piti ottaa noin herne nenään. et taida sinäkään tietää tämän päivän yrittäjyydestä tuon taivaallista, kun sanot että oma napa tärkein, eikä muita huomata!? kyllä se nyt vaan sattuu niin olla, monen monessakkin suhteess, että jos ei itse siitä omasta navasta välitä niin kuka sitten? ei ainakaan kaltaisesi miljonääri tule niitä rahoja meille muille jakamaan,  että ole hyvä, ota tästä ,suosi kotimaista!? kyllä kuule se isänmaallisuus koostuu aivan muista asioista, mutta ihan sama mulle! suosi sinä isänmaata ostoillasi, minä suosin sitä veronmaksajana ja moninkertaisena ihan tarpeeksi! että kaikkea hyvää vaan sinun ja perheesi isänmaalliseen kotiin, luuletko että olette ihmisinä yhtään ylempänä muita, jotka sattuvat ostamaan tavaransa sieltä mistä kukkaroilleen edullisemmin saavat.?  mieti sitä.   osaltani lopetan nämä maailman turhamaisimmat isänmaallisuus/viro-keskustelut näillä palstoilla ja kysyn/vastaan tulevaisuudessa vain asiallisiin rakentamista koskeviin kysymyksiin. kukin rakentakoon talonsa omalla tavallaan!

"iines-yrittäjä"llä työ täyttä paskaa. Usein miten se ei viitsi edes sitä tehdä, mutta laskut lentää etuajassa ja mustatalous (ei edes harmaa) pyörii ja kukoistaa. Takuu loppuu siihen, kun mersun pyörät sutivat vielä pihamaalla kuran lentäessä teettäjän silmille. Rosiksien kauhu.