Kenen puoleen voi kääntyä, jos epäilee tai tietää varmasti taloyhtiön hallituksen toimivan ammattitaidottomasti, vilpillisesti tai muuten lainvastaisesti. Hallituksen yläpuolella ovat asukkaat, mutta hallituksen vaihto on useimmissa ongelmissa liian hidas prosessi. Isännöitsijän ei tarvitse toimia hallituksen sanelun mukaisesti, jos pitää hallituksen toimenpiteitä ja vaatimuksia virheellisinä tai tietää ne laittomiksi. mutta hallitus voi eroittaa isännöitsijän. Eikö löydy mitään nopeaa yläpuolella olevaa instanssia, muuta kuin mahdollisesti poliisi ja lakitupa laitonta tai virheellistä toimintaa suoristamaan?
Osakkeen omistajat ovat hallituksen yläpuolella! Yhtiöjärjestyksestä (hallituksen pj:lla ja/tai isännöitsijällä) voi tarkistaa montako osakkeen omistajaa tarvitaan pyytämään isännöitsijää kutsumaan koolle ylimääräinen yhtiökokous. Yhtiökokouksessa voidaan sitten käsitellä hallituksen toimia ja valita tarvittaessa uusi hallitus, jos epäluottamusta esiintyy laajemmalti.
...Jotenkin näin asunto-osakeyhtiölaki menee. Juristit täydentäköön ja korjatkoon...!
Näillä tiedoilla, eli et ole kertonut mitään hallituksen toimista, on vähän vaikea antaa mitään neuvoa. Jos ongelma liittyy pesukoneen sulkuhanaan tai vastaavaan , ei se nyt oikein ole ylimääräisen yhtiökokouksen asia.
Ei pesukoneen sulkuhananasta yksin ole kyse, mutta tavallaan myös siihen liittyen. Kyse on pitemmästä prosessista, joka vaatii pitkän selostuksen, mutta yleisellä tasolla esiintyy runsaasti mm. eriarvoisuutta osakkaiden kohtelussa ym. Merkittävintä on tietojen salaaminen ja muuttaminen niiden esiintuonnin yhteydessä yhtiökokouksessa, joiden pohjalta sitten osakkailta on saatu päätös, jota ei olisi missään tapauksessa olisi saatu, jos annetut tiedot olisivat olleet oikeat. Yleisesti ottaen tärkeistä asioista ei äänestetä virallisesti lainkaan jne.tai taloudellisesti merkittävistä asioista vaaditaan päätös ilman kustannuksien arviointia ja ilman ääntenlaskua. Omalla kohdallani on kyse lähinnä kylpyhuoneen remonttivaatimuksesta , joka pohjautui kuntoarvioon ja jonka tulokset olivat yli puoli vuotta hallituksen tiedossa, mutta esim. edeltävissä yhtiökokouksissa väitettiin kaikilla olevan vain jotakin pientä korjattavaa. Näiden tietojen pohjalta hallitukselle annettiin yhtiökokouksessa valta päättää kuntoarvioon liittyvistä asioista. Omalla kohdallani tämä "pikkuremppa" olikin korjausvaade koskien koko kylpyhuonetta ja joka pitää nyt yht´äkkiä kiireelliseksi muuttuen suorittaa sertifikoitujen firmojen tekemänä firmojen kesälomien aikana eli heinä- elokuussa. Vaade on vähän kuin sadun äitipuolen, joka vaati talvella tytärpuolen poimimaan ulkoa kypsiä mansikoita jos tämä halusi asua kotona. Tämä "pikkuremppa" kokonaan ulkopuolisten suorittamana on laatoitusta käyttäen ( yhtiökokouksessa puheenjohtaja väitti, että muovimattoja ei enää nykyisin laiteta), hintatasoa 4000-6000 euroa. Kun vielä taloyhtiö tavallaan pystyy estämään toimillaan pesukoneen siirron, kyse on mielestäni jo jostakin muusta kuin normaalista hallinnosta. Ellei työtä tehdä määräajassa, taloyhtiö tekee sen ja siihen voi liittyä kuivatuksia ym. Tunnen olevani kyllä jo jonkinalisen kiristyksen uhri aj pussitettu. Tämän lisäksi hallitus vain ilmoittaa päivän, koska he tulevat katsomaan, viikon varoitusajalla, soittamatta ensin tai kyselemättä esim. koska minulle sopii ja myös poiketen aikaisemmista kirjeistään ja vaatimuksistaan tarkastaa asia elokuun lopulla. Hana voi tuntua sivullisesta pieneltä asialta , mutta ilman sen korjausta en kylpyhuoneen korjaustasta pääse aloittamaan. Pesukone kun on lyhyellä letkulla kiinni vesihanassa ja olen tilannut jo maton laittajan. Mainittakoon vielä, että aiemmin suoritetut kylpyhuoneremonttit on asukkaat tehneet jopa kokonaan amatöörityönä ja taas seuraavat saattavat saada luvan tehdä työn itse. Kyse on valtavista hintaeroista, jso maksat vain materiaalikustannukset ko. remontti ei ole kuin 200-400 euroa. Ammattitaidottomuudestani ei varmaankaan voi olla kyse, olen mm. jopa suunnitellut osittain kesämökkini itse ja rakentanut sen yksin ja omaan teknisen koulutuksen, mutta hallitus pystyy riistämään minulta oikeudet hallita omaisuuttani ja päättää ja suunnitella siitä itse. Edellisten lisäksi he ovat kirjeittensä jälkeen tavoittamattomissa, ilma puhelinyhteyttä. Kommunikointi on yksisuuntaista. Kirjeiden alta puuttuu päätöksen tekijöiden nimet ja alla on vain nimi hallitus.
Lisäisin vielä, että kuntoarvio kesti muutaman minuutin ja kylpyhuoneessa oli “pintakosteutta”. Pintakosteuden perusteella ei minkäänlaisiin korjauksiin tarvitse ryhtyä asiantuntijoiden mukaan. Kyse ei siis ollut perusteellisesta kuntotarkastuksesta ja kuntotarkastuskin piti koskea lähinnä ulkopuolisten tloyhtiölle kuuluvien rakenteiden tarkastuksia. Nykyinen Kylpyhuoneeni on seinien osalta pikemminkin turvallisempi mahdollisten vesivahinkojen osalta kuin myöhemmin laatoitetut kylpyhuoneet joista monista puuttuu vesieristys kokonaan, Laatathan eivät toimi eristeenä juuri lainkaan ja kylpyhuoneessani on sekä laatat, että vahvistettu lisäeristys niiden takana.
Muovimattoa voi käyttää kylppärissä nykyjäänki, se on kunnolla laitettuna jopa parempi kuin vesieriste/laatoituas, koska matosta näkee päällpäinkin milloin se on vaurioitununut, toisin kun laatanalla olevasta vesieristeestä. Kylppäriremonttisi kuuluu kokonaan taloyhtiön teetettäväksi, koska yhtiö vaatii korjausta kosteuusvaurion tai sen uhan takia. Sinun ei tarvitse kuin panna kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja antaa taloyhtiölle tilaisuus suorittaa remontti.
Pelkään, että lasku tulisi silti minulle ja itse suunnittelemiani töitä paljon suurempana eli moninkertaisena. Taloyhtiön hallitus ei ole antanut asian tiimoilta minkäänlaista vastausta kustannuksien maksajasta tai niiden jaosta. Toisaalta myös haluan olla suunnittelemassa työn aikataulua ja käytettäviä materiaaleja.Matto kestää 20 vuotta ja tikkurilan luja-menetelmälle luvataan 10 vuoden "latenttiaaika", jonka jälkeen tarvitsee vain uudelleen maalata. Laatat ovat hienot, mutta epävarma sijoitus ja kuntomittaaja voi pistää joka vuosi asiat uusiksi.
Asiaa ei voi tehtynä enää perua ja käytettävät varani ovat vähäiset. Minun pitäisi tehdä omaa ihan eri alan tutkimustani, mutta aikani kuluu näihin.
Noin yleisesti, hallitus ei ole vastausvelvollinen osakkaalle, ongelmat ja korjaukset hoidetaan isännöitsijän kautta. Ensin on selvitettävä, kenen vastuulla on korjaus. Sulkuventtiili on yleensä yhtiön vastuulla, se on hyvä kuitenkin varmistaa. Jos ongelma ei selviä isännöitsijän kanssa, se voi olla syytä saattaa hänen tietoon esim kirjatulla kirjeellä tai todistajan kuullen. Yhtiön vastuulla olevia töitä ei osakas voi tilata yhtiön nimissä. Yritä selvittää korjaus ja muutkin ongelmat isännöitsijän kanssa.
Hallituksen toimia ei kannata yksin vastustaa. Jos niissä on selviä laittomuuksia, niistä on syytä tehdä lista ja ennen yhtiökokousta taivuttaa muitakin osakkaita äänestämään oikein hallituksen vastuuvapauden myöntämisessä, sekä valitsemaan parempi uusi hallitus. Näin lyhyesti, oikeus sitten miettii ne laittomuudet.
Isännöitsijä on sivuutettu taloyhtiössämme ja viime kokouksen päätöksillä hallitus otti tehtäväkseen ko. asiat ja hallitus lähettelee yksin omissa nimissään kirjeet. Taloyhtiön kokoukseen on yli puoli vuotta. Se mitä itse tarvitsen on juuri työrauha väitöksen tekoon, eikä ko. toimet ja jatkuva pelko mitä seuraavaksi tapahtuu. Minulla on turvalukko, mutta hallitus vaatii turvalukkojen aukipitämistä ellen ole kotona, silloin kun he päättävät tulla , eikä tosiaan minulta ole edes kysytty missä vaiheessa remontti nyt on. Tiedän, että hallituksen ja isännöitsijän tulee noudattaa tiettyjä voimassa olevia yhteisiä taloyhtiöitä koskevia sääntöjä ja heillä on täysi vastuu tekemisistään myös taloudellinen vastuu, eikä siitä vapauta edes tyhmyys tai tietämättömyys. Suomessa on voimassa myös yleinen rikoslaki ja ihmisillä omaisuussuoja. Minulle tappiot ovat jo ko. toiminnan johdosta ilman remonttin suorittamista ja siitä aiheutuvia haittoja korvaamattomat.
Taloyhtiön hallituksen varsinaisia jäseniä on vain kolme. Näistä yksi miespuolinen toimii puheenjohtajana yhtiökokouksissa ja saanut aikaan ko. päätökset. Toinen miespuolinen on asunut taloyhtiössä lyhen ajanjakson. Kolmas on viihdealalla toimiva naisjäsen, jolla ei ole minkäänlaista teknistä ymmärrystä. Olen asunut taloyhtiössä 23 vuotta ja mökkini on 27 kilometrin päässä. Talomme on järven tuntumassa ja uin paljon. Suunnittelin asuntoani elinikäiseksi, mutta nyt haluan muuttaa heti pois. En tällaisia toimia halua toistuvina. Edessä on vielä koko joukko hinnalta määräämättömiä taloyhtiön remontteja, koko talon maalaus, ikkunoiden vaihto, ovien vaihto ja lämpöpattereiden korjaus. Asukkaiden ovet pitää kai aina olla auki ja turvalukot pois. Minulla on tärkeitä asiapapereita kotona ym. ja tiedän yleisavaimia joutuneen henkilöille jotka eivät todennäköisesti ole luotettavia.
Kaikenkaikkiaan ei ole luvassa minkäänlaista työrauhaa eikä mielenrauhaa. Lisäksi budjetissani ei ole vararahastoa kuin terveyden hoitamiselle ja remppa vie nekin aj ylikin
Tiedän hyvin, että näin ei saa toimia olen lukenut erittäin hyvin yhtiölainsäädännön ja tunnen myös rikoslakia, mutta meillä on yleinen käytäntö, että täysin ammattitaidottomillekkin ihmisille jätetään tärkeimmän omaisuuden hoito, oma asunto ja sen mukana koko kotirauha ja elämisen turvallisuus. Onhan minulle määrätty tehtävä vähän mahdoton, kun vaaditaan tekemään pikaisesti remonttia pelkästään yhden pikkumittauksen pohjalta, joka on suoritettu ajat sitten, mutta muuttuukin nyt kiireiseksi, kun kaikki ihmiset ovat kesälomalla aj korjaajia mahdoton saada. Myös tieto näin suuresta korjaustarpeesta tuli vasta nyt. ( mitään tarkastusta tällä välillä ei ole suoritettu) Onko tämä enää terveen järjen periaatteella toimintaa. Mitään vettä tai vesivahinkoa ei ole olemassa, mutta vedotaan myös mahdollisesti tulevaan vesivahinkoon, vaikka suurimman vaaran muodostaa isännöitsijän tai hallituksen omat laiminlyönnit, peruskoneen korjaamaton jumiutunut tuloveden venttiili. Jos koneen venttiili lakkaa pitämästä vettä, tällöin todella voi tulla suurikin vesivahinko, kun osa kylpyhuoneen seinistä on lastulevyä.
Ei millään pahalla, mutta minustaa kuulostaa siltä, että tuo tilanteesi on nyt aika tavalla lukossa. Jos ja kun sinua nyt kuitenkin se pesukoneen venttiili huolestuttaa, niin minä kyllä suosittelen, että ihan omaan laskuusi otat putkimiehen sitä korjaamaan. Työ ei varmasti ole suuri eikä sitä myöten myöskään kohtuuttoman hintava. Kun hankit pätevän putkimiehen sitä korjaamaan, ei sinun tarvinne olla huolissasi, vaikka vastuu venttiilin pitävyydestä samalla siirtyisi sinulle.
Ja turvalukkoja nyt ei todellakaan tarvitse eikä kannata jättää auki vain siksi, että hallitus saisi vapaavalintaisina aikoina rampata asunnossasi. Tiedät aivan hyvin itsekin, että laki on puolellasi, joten jos hallitus alkaa urputtaa, ettet ole pitänyt oveasi heille avoinna, voit vaikka vain voivotella ja kutsua ko. tyypit käymään silloin, kun olet itse kotona.
Jossain aiemmassa viestissäsi kerroit myös, että hallitus edellyttää kylppärin pintamateriaaliksi laattaa. Yhtiöhän ei kuitenkaan vastaa pintamateriaaleista, joten voit aivan hyvin laitattaa kylppäriisi myös muovimattoa, jos katsot sen sopivammaksi.