Tuntuu kyllä hurjan pieniltä joidenkin lämmityskulut. Itselläni on n. 250 neliön talo ja sen yösähkökulutus on 33000 kwh vuodessa. Minulla on varaava vesikiertoinen patterilämmitys. Varaajassa on sisällä lämminvesisäiliö. Peruslämpöä pidämme talvellakin n. 21-22 astetta ja käymme suihkussa joka päivä 2-4 henkeä. Mitä mieltä olette kulutuksestani.
Minunkin mielestä kerrotaan hirveän pieniä sähkönkulutuksia. Pesedyttekö kylmällä vedellä ja kuljetteko villasukat jalassa ? Vai miten 200 m2 talossa pääsee tuollaisiin kulutuslukemiin kuin artikkelissa on.
meillä 145m2 lämmintä alaa ja maalämpöpumppu, kaksi hlöä, vuodessa 9500kwh kaikkinensa (talous+lämmityssähkö)
Kyllähän tuokin tuntuu ajavan sinne 15000 kWh tienoille suorasähköksi muutettuna. Miten te sen teette?
JKS:n kulutus on mielestäni ihan normaali, kun nyt kerran kysyit. Meillä menee samaan tahtiin, ehkä vähän reippaamminki.
Meillä 150 lämmintä. sähkö+lämmitys+talous noin 9500 kwh koko hoito ja ei tarvii palella. Kannattaa käyttää järkeä miten lämmittää ja millä teholla. Tiivistys ja ilmanvaihtoon kannattaa satsata.
ilpo: millä lämmität??
Kyllä tietenkin moni maalämpöpumpumpulla ja lattialämmityksellä lämmittävä voi nyt röyhistellä sähkön kulutuksellaan ja niin minäkin tekisin, jo minulla olisi muutaman vuoden vanha talo. Kyllä pitää myös muistaa maalämmön perustamiskustannukset verrattuna muuhun lämmitykseen. Minäkin haluaisin tietää, millä ja miten ilpo lämmittää?
Ilpolla lämmityksenä vanha lattiailmalämmitys kaukolämmöllä(HIMABLOC koje) joka kierrättää ilmaa ja vaihtaa aikaajoin. Varaava takka rakennettu kojeeseen menevän ilmaaukon viereen eli takka lämpöiseksi ja ilmakierto päälle joksikin aikaa ja lämpö leviää tasaisesti koko asuntoon. Ilmalämmitystä ei tarvitse pitää päällä koko aikaa koska se on nopea ja tehokas kun lämpötilaa pitä taas nostaa, joskin hieman äänekäs mutta ei sitä itse enää edes huomaa. Allergiaystävällinen peli suodattimilla.