Lattian tasoitus ennen laminaatin asennusta

Vanhan, erittäin huonokuntoisen parketin päälle olisi tarkoitus laittaa laminaattia. Lattia on vielä niinkin epätasainen, että suurimmillaan n.1,5 m matkalla on yli 4mm "kuoppia" eli lattia on aaltoileva. Millä olisi parasta tasoittaa parkettilattia ennen laminaatin asennusta?

Jos parketti betonisen rakenteen päällä, niin se ehdottomasti pois ja uusi laminaatti tms. sitten tarvittaessa tasoitetun betonin päälle toimittajan antamien ohjeiden mukaisesti.

Mulla olis kans samallainen ongelma,joten en viittinyt avata uutta ketjua. Itselläni oli eteisessä homevaurio (tullut kylppärin puolelta seinän läpi). Hioin homeen pois, valoin betonit päälle. Hioin betonit tasaiseksi. Asensin laminaatin… no eihän siitä tullut tasaista ja nyt laminaatissa on siellä täällä kohtia joissa puu “uppoaa” alaspäin. Nyt 2-3kerrosta rakennusmuovia, laminaatina aluspehmikettä 2 kerrosta ja sitten laminaatti päällä. Vieläkin siellä täällä kohtia jotka antavat periksi… millä noista perhanan koloista pääsee helpoiten eroon? oon purkanu ja asentanu tota yhteensä varmaan 5-6kertaa. Ei jaksais enään. Seuraavalla kerralla pitäis olla hyvä. Oon yrittäny tunkea pieniä paloja sitä pehmikealusmuovia sinne tänne ja sillä saanutkin pahimmat pois. Joudunko käymään koko lattian pala palalta läpi ja tunkemaan noita pikku paloja sinne tänne vai olisko toho joku helpompi ratkaisu?

Käytät ammattimiestä vetämässä tasoitteen siihen lattiaan ja sitten laitat sen laminaatin normaalisti siihen päälle. Lattian liippaajat ottavat >4€ tunnilta riippuen paikkakunnasta. Eli ei olisi kallis homma sulla ja siitä tulisi sitten hyvä. Ei ne tasoitteetkaan ilmaisia ole.

Vaikea keksiä hankalampaa tapaa kuin mitä Bz on yrittänyt. Epäilen vitsiksi koko viestiä.

Ei harakillä tekeminen mitään vitsiä ole. Kyllä se on sitä mitä yleensä tehdään ja paljon.

Tee seuraavasti :

Pura laminaatti pois. Oikaise aluslattia suoraksi, vaikkapa itsetasoittuvalla tasoitteella valmistajan ohjeen mukaisesti.

Asenna aluskate ainoastaan yhtenä kerroksena. Sen jälkeen uusi laminaatti.

On ainut oikea tapa korjata kunnolla.

“Fyllaamalla” vain siirrät epätasaista kohtaa paikasta toiseen, siinä valmiissa lopputuloksessa.

Aluskate kertoo, että ollaan katto töissä. Mutta, kun ollan lattia töissä ei puhuta alus katteesta, vaan parketin alle laitetaan muovi, tai pahvi riipuen, siitä onko lattia lämmitys, vai joku muu lämmitys.

Jatketaan tästä keskustelua, jos tarvetta.

Anteeksi vaan “majatalo”. Nyt ollaan lattiatöissä (aiheessa), ja kyseessä On aluskate.

Laitappa googleen: parketin aluskate, niin hups´…avautuu.

Pahvia ei tänä päivänä ole suositeltavaa käyttää aluskatteena, vaikka aikoinaan näin tehtiinkin. Silloin vaan ei ollut…

Lämmitysmuodolla ei ole merkitystä aluskatteen valinnassa (tuotemerkit), vaan se tulisi asentaa aina.

Ja pelkkä muovi ei riitä, eikä se muovi ole välttämätön aina, -betonialustoillakaan.

Minä kyllä lukisin laminaatin asennus ohjeen hyvin tarkasti,löytyykö mainita, muovi ja askeläänen eristys.