Elikkä hankkimassa saarekemallin liesituuletinta uuteen omakotitaloon, mutta kumpi mielstänne parempi ratkaisu;
huippuimurilla vai omalla moottorilla??
kokemuksi?
Elikkä hankkimassa saarekemallin liesituuletinta uuteen omakotitaloon, mutta kumpi mielstänne parempi ratkaisu;
huippuimurilla vai omalla moottorilla??
kokemuksi?
Omamoottorisilla tupaa äänitaso nousemaan ainakin suurilla tehoilla tolkuttomankin isoksi, mikä taas ei huipparimalleissa “kiusaa”.
Teho ja äänitaso on aivan eri luokkaa huippareilla eli sellainen uudisrakennukseen ehdottomasti.
Tämä on taas yksi niistä asioista jota en ymmärrä. Menee samaan kategoriaan imurin kanssa jonka pitäisi olla hiljainen. En hahmota minkä takia liesituulettimen ja imurin pitäisi olla hiljaisia?
[vitsi]
Mutta toisaalta jos ruuan laiton yhteydessä haluaa kuunnella vaikka klassista musiikkia, maistella viiniä ja dippailla pikkuporkkanoita niin mukavampihan sellasista on varmaan hiljaisessa keittiössä tehdä
[/vitsi]
Toisaalta…ei se äänellinen ainakaan jää päälle vahingossa.Ääniominaisuus olisi kätevä myös valaistuksessa, ei tulisi polteltua valoja turhaan.
Laitoimme tuulettimen huipparilla. Entisessä kerrostalohuoneistossa oli sellainen “suodattava” metelihirvitys, jonka jälkeen on todella osannut arvostaa tuota huipparin äänettömyyttä.
Usein tulee kuunneltua esimerkiksi musiikkia ruokaa laittaessa, joten itse arvostan tuota äänettömyyttä.
Huipparimalli on huomattavasti kalliimpi, kuin omalla moottorilla oleva liesituuletin. Minusta aika kumma juttu, kun samanlainen liesituuletin maksaa moottorilla vähemmän, kuin ilman moottoria. Huipparimalleja on myös paljon vähemmän markkinoilla. Itse laitoin huippari mallin, pienemmän metelin vuoksi ja hyvä niin, koska huipparimallikin pitää aika kovaa huminaa täydellä teholla.
parastamulle: Vastasit itse ihmettelyysi. Siksi ovat kalliimpia koska niitä on paljon vähemmän markkinoilla.
Tässä en itsekään kyllä säästäisi vaan huipparillinen ilmanmuuta. Kiva istua siinä keittiössä kun saa saarekkeen toiselle puolelle jo huutaa.
samoilla linjoilla kuin muut eli huippari on meilläkin, eikä edes muita vaihtoehtoja ajateltu
Ettei menisi liian yksipuoliseksi keskustelu, niin sanottakoot, että itse laitoin "perinteisen" UPO:n liesituulettimen , koska se oli helpoin, halvin ja tilaratkaisultaan parasvaihtoehto itselleni kulmaratkaisuun, jolloin sain maustekaapin ohuen liesituulettimen päälle. Mielestäni ääni ei ole mikään paha, mutta helposti huomattavissa, että ei pääse unohtumaan päälle. Itse pidän lämpötalouden kannalta liesituuletinta niin vähän päällä kuin mahdollista.
Huipparissa omat hyvät puolensa, mutta itse olen tyytyväinen liesituulettimeen kaikinpuolin toimivassa keittiöratkaisussani.
Miten huippariliesituuletin on toiminut ilmanvaihdon (lämmöntalteenotolla) kanssa? Eikö huipparia pidä pitää pakkasilla päällä, ettei se jäädy? Miten hiljaiselle sen voi asentaa, ettei menisi kovasti lämpöä hukkaan. Tai voiko sen sammuttaa pakkasilla kokonaan? Meillä kun on tulossa avara oh,ruokailu,keittiö-ratkaisu (saarekkeella) niin omalla moottorilla oleva liesituuletin tarkoittaisi ettei perheessä kokata ja katota telkkaria samaan aikaan…
Huippuimurille menevä poistoilmaputki pitää olla eristetty kylmässä tilassa. Tuskin jäätyy jos on oikein/kunnolla eristetty ja laitteet ohjeiden mukaan asennettu.
Liesituulettimet ovat nykyään lähes äänettömiä. Ja eiköhän kokatessakin jotain ääniä tule siinä keittiösaarekkeella, jotka peittää liesituuletimen vaimean huminan.
Huippuimurista vielä se,että katolle pitää poiketa jos ongelmia ilmenee.