Saako takaneduslasin ja takan väliin laittaa puisen listan (kuten esim. tässä)?
Asia selviää viimeistään rakennusvalvonnan käyttöönottotarkastuksessa. Jossakin kunnassa voi mennä läpi,toisessa ei.
Näin se on varmaan tehtävä. Pitää tiedustella paikallinen tulkinta tarkastuksessa.
Eipä saanut laittaa, joten täytyy siistiä sauma sopivan värisellä liimamassalla.
Mitnkä olisi alumiini tai muu metallista oleva lista.
Mä laitoin meille (Vantaa) sellaisen 10x10mm sormilistan. Ei tullut käyttöönottokatselmuksessa sanomista. Tarkastaja ei kyllä varmaan tuota edes huomannut. Sen verran hätäinen oli käynti. Noin 4 minuuttia ja leima paperiin, kiitos ja näkemiin…
Oulussa meni vuosi sitten läpi.
Tarkkoja olivat lasista mutta listasta ei sanottu mitään.
Alumiinilistoja on moneen lähtöön ja väriin. Jotkut ei paljoa eroa puulistoista. Itse laitoin alumiinikulmalistan kiertämään takan ja laattalattian saumaan.
MInulla on normaali jalkalista lasin ja takan välissäja hyvin meni läpi. Oletteko laittaneet lasin jotenkin lattiaan kiinni?
Miksi pitää aina kikkailla noilla rak. / palotarkastajan hyväksynnöillä? Totuus on, että tulisijan lähellä ei saa olla palavaa materiaalia tietyllä etäisyydellä. Olkoon vaikka vain palavaa materiaalia oleva listan pätkä. Palovahingon yhteydessä vahinkotarkastaja voi evätä osan korvauksesta, jos rakenne ei täytä määräyksiä. Metallilistoja ja palokittejä löytyy joka lähtöön. Puulistojen käyttö tulisijan liitoksissa on ehdottomasti väärin.