Lupahakemuksen piirustukset

Luin äsken muutaman kommentin sivulta ja sain sellaisen käsityksen että useimmat ihmiset eivät ole valmiina maksamaan piirustuksista paljon mitään...

Jos nyt lupa piirustukset räätälöydylle talolle maksaa vaikka 600-800€ niin mitä itkemistä siinä oikeen on? Tai esim. pelkkä asemapiirros 200€... sehän on yhtä kun yksi promille tämän päivän talon hinnasta, eli lopettakaa se itkeminen hyvät ihmiset. Kyseessä on ammattihenkilön suunnittelema talo, eikö siitä muka tarvitsisi maksaa? Maksaahan auton huoltoon vienti jo useita satoja, ja sillon siihen vaihdetaan öljyt ja täytetään pissapoika. Ei hyvänen aika sentään....

Lupahakemuksen piirustuksista vielä... Suomen rakentamismääräyskokoelmassa on hyvin määrätty mitä asemapiirros ja muut piirustukset tulisi sisältää, myös RT-kortistossa on hyvää tietoa, se että laatijalta vaaditaan väh. rak.mestarin tutkinto on hyvä asia koska kokemuksesta voin sanoa että "huhu" mitä piirustuksia sitä saa nähdä kun käsittelee pihien henkilöitten lupahakemuksia. Voisko sitä edes pyytää että asemapiirrosta ei piirretä karttatulosteelle ja vähintään A3:lle sekä että piirustuksessa olisi nimiö.

terveisiä vaan saaristosta hymy

Vaihda alaa ja ala autonasentajaksi…

Auton voi ja saa korjata halutessaan myös itse mutta piirustuksia ei saa itse tehdä eli pikkasen huono vertauskohde.

Asemapiiroskin olisi niin helppo itse piirtää mutta kun ei.

Auton voi ja saa korjata halutessaan myös itse mutta piirustuksia ei saa itse tehdä eli pikkasen huono vertauskohde.<<<

huono vertauskohde? ei tässä viittä virhettä etsitä…

Eikös pointti muka tule selville kun kyseessä on niinkin helppo toimenpide kun öljyn vaihto ja hintaa on reippaasti… (Tosin merkkihuollosa) mutta onhan siellä tietysti ammattitaitoisia henkilöitä jotka myöskin tarvitsevat palkkaa…

Sitä vaan ihmettelin kun matti meikäläinen ei tajua rakennushankkeen kulkua ja yrittää säästää väärästä kohdasta.

Olen samaa mieltä että asemapiirros on helppo laatia jos sen osaa. Tosin ARK ja RAK piirustukset vaativat jo vähän asiantuntemusta.

Jos asiakas ei koe saavansa rahoilleen vastinetta, niin on syy pääsääntöisesti tuotteen tarjoajassa, joka ei ole osannut kertoa mistä hommassa maksetaan.

Edit: Jos autoissa pysytään, niin huolloissa asiakas maksaa yleensä vain siitä merkkihuollon leimasta, ja siitä onnellisuudesta ja arvon säilymisen luulosta, kun leima on huoltokirjassa.

ei kymmenien vuosien kokemuskaan takaa sitä, että arkkitehti pystyy piirtämään asiakasta miellyttävän talon. Todennäköisesti asiakas kykenee siihen arkkitehtia paremmin. Kyllä noi rakennusalan suunnittelijat on monessa tapauksessa aika patologisia ja elämästä irtautuneita tapauksia.