Maavaraisen betonilaatan normaali kosteus

Omakotitalon kellarissa olevassa takkatilassa maavaraisen betonilaatan päällä on laatoitus. Vesivuodon seurauksena tilaa kuivatettiin koneellisesti 7 viikon ajan. Laattojen alle jäi vielä kosteutta yli 80 % RH. Kuivatusfirma totesi että loput liialliset kosteudet häviävät sieltä itsestään ja totesi homman olevan pulkassa.

Kuinka suuria kosteusarvoja tämäntyyppisessä lattiassa voi / saa olla ?

Pitääkö laatoitus purkaa , kuivata uudelleen ja uudet laatat ?

Rakenne ei ole vielä kuiva. - (antamillasi tiedoilla).

Herää kysymys, kuinka ko. kastunut rakenne (bet.laatta) on voitu kuivattaa pinnoitetta purkamatta?, ja minne ne loput liialliset kosteudet itsestään katoavat maavaraisessa laatassa?

“Vanhan” betonin kuiva RH% = vallitseva olosuhde RH% / keskiarvo. (~60 RH%.)

Mä olen kanssa sitä mieltä, että homma on pulkassa. Pitää vaan katsoa, että laatoitus pääsee kauttaaltaan tuulettumaan. “Liika” kosteus haihtuu saumojen kautta.

Just nuin! Aikaahan siihen vierähtää, mutta hopusti se ei tule toisinkaan. Hitaasti hyvä työ tulee, ajatellen aivan kaunis.

7 viikon koneellisen kuivatuksen jälkeen kosteus yli 80%RH.

Ja itsestään pitäisi kuivua kuivaksi saumojen kautta !?

Lisänä: Kyseessä vesivuodon kastelema betoni.

Onkohan sittenkään “homma pulkassa” ? - Epäilen,- itsekseni tosin.

Itselläni on samat epäilyt kuin vaihtoehtoja:lla.

Mitähän mahtaa olla betonilaattaan maaperästä imeytyvän kosteuden määrä ? En tiedä onko laatan alla minkäänlaista kapillaarisulkua.

Lisäksi olen huolestunut rakenteisiin ( myös laattojen alle ,joutuneen lian, puupurun , sekoittuneen viemäriaineksen vaikutuksesta homeen kasvuun. Varsinkin kun kosteus on vielä 90 % RH hujakoilla.

Niinpä! Enpähän ota kantaa enää tähän tapaukseen, mutta yleesähän se on niin, kun "maksuhenkilö" löytyy muualta kuin itse, niin laattojenkin alle menee ja mahtuu kaikki norsuja pienemmät aina kamelin jätöksiin saakka tuottamassa sitä tunkiota ja samoin siellä vähän alempana on imupapereitakin imemässä sitten sitä kosteutta muista avoimista ovista puhumattakaan, kun mahdollisesti ensin on tehty sitäsuntätä.

Ensin tehdään turhaa työtä viikkokausia ja sitten sitä pulkkaa ei vedetä edes poronkuseman vertaa. Täältä kyllä tukihenkilöitä löytyy.

Jos vesivahinko on ollut lyhyt aikainen,päivä-pari, puhdistakaa lattia ja seinustat kunnolla ja katttellaan sitten onko hajuja ym.

Monta : "Niinpä! Enpähän ota kantaa enää tähän tapaukseen ... "

Aivan oikein Monta, nämähän ovatkin kysymyksiä asiantuntijoille. Heiltä saa vastauksia, ei olettamuksia.

Lopettakaa hössötys,asiat on kunnossa!!

" ei olettamuksia." Aivan oikein!!!Kukas niitä olettamuksia on sitten olettanut?

Hössötys pois, - ihan oikein, mutta itse asia ei ole kunnossa.

Juupas - eipäs, riittää mulle.

Aivan oikein! Antaa niitten ammattilaisten vastata ja antaa unelmille tukea. Täältä saaduilla suosituspisteillä ei ole mitään merkitystä hovissa. Siellähän nauretaan niille kuin harakat katolla.

Ei ole vielä tullut ilmi esim. kuinka kauan vesivahinko pääsi vaikuttamaan lattiiaan ja seiniin. Sitten siitä joku tai monta vois laskeskella ko.veden imeytymisen rakenteisiin. Sitten saadaan tieto mikä on kuivumisaika.

Veden pinta oli ollut ylhäällä 1,5 päivää. Enin vesi on ilmeisesti päässyt laattojen alapuolelle lattiatasojen reunojen kautta.

Asiaa kuvaava toteamus; esim. jos betonilaatan kuivuminen betonoinnista kestää 90 vrk vesieristeen kiinnityskuivuuteen (RH 80 - 90), mutta sen sijaa jos menet täysin kastelemaan vastaavan kuivan betonilaatan, niin sen kuivuminen vastaavaan tasoon kestäisi 2 vuotta jos et sitä “koneellisesti” kuivata. Eri asia on sitten mitä vaurioriskejä kohoneeksi jääneistä pitoisuuksista voi aiheutua; siihen vaikuttaa itse rakenne, olosuhteet, käyttötarkoitus jne…

Oma näkemykseni po. tilanteessa/rakenteesta on, että vaurioriski, terveyshaitta yms. on hyvin pieni eli asia OK.

TKT:lle. Oletko sitä mieltä, että rakenteeseen päässyt (vahinkotilanne) ylimääräinen vesi kuuluu sinne, eikä näin aiheuta haittaa/toimenpiteitä.

Toteat asian olevan OK.

Itse määrittelisin erillaisen toimintasuunnitelman.

Eikö laattojen aluskosteus kuivu pikku-hiljaa saumojen kautta-

Laattojen aluskosteus? No jaa,- mitä sillä tarkoitetaan, kyllä ja ei.

Kysymyksessä on maavarainen kastunut betonilaatta, jonka kosteus on 90 RH% paikkeilla.

Kyseisen laatan kosteuden tulisi olla 60 RH% paikkeilla normaalitilanteessa.

Koneellista kuivatusta kaipaa, mutta laatat tulisi poistaa ja alusta jyrsiä ensin. Tai sitten unohtaa koko juttu, - jos voi.