Maavaraisen betonilaatan normaali kosteus

Carolalle…

Kyllä mittausfirman antama 80% RH on ihan hyvä kosteuslukema.

Ei tarvitse lisäkuivata.

No nythän “tohtori” diagnoosin teki! Ja terveeksi totesi. (oli muuten likimain 90 %RH - täsmennetty).

Ihankohan on “potilaan” etua tässä ajateltu?

Tietoahan pitäisi olla. -(oletan).

Maanvaraisen laatan “normaali” kosteus riippuu mm siitä milloin päällysteet on asennettu. Maanvaraisen laatan normaalikosteus ei ole 60%!Tohtorin diagnoosi on oikea.

En ota mitenkään kantaa tähän tapaukseen, koska tämä ketjuhan on varattu vain ammattilaisille, mutta yleisesti ottaen ja aivan toiseen asiaan. Myönnän myöskin, että tämä ei mitenkään liity otsikkoasiaan, vaan aivan toisiin.

Siis yleensä, mutta joskus täälläkin, siis muissa ketjuissa "vahinkoa " kärsinyt ei tyydy ammattilaisten diagnoosiin ja parantamiseen, koska yleensä "vahinkoa" kärsinyt on sitä mieltä, että minähän olen kaikkeen syytön enkä ole mitenkään aiheuttanut "vahinkoa" ja maksajakin on melko varmasti toinen kuin itse, niin silloinhan minä (en siis minä, vaan "vahinkoa" kärsinyt minä) on sitä mieltä, että kannattaa turvautua vaihtoehtohoitoon, jolloin usein siitä häviää ....(en uskalla sensuurin ja hyllytyksen, siis sanan vapauden pelossa sanoa, että jär...jär) se ....häiväkin.

Tähän vaihtoehtohoitoon kuuluu hakea kaikin tavoin samanmielisiä eli taipumusta vaihtoehtoiseen parannukseen. Jos niitä ei heti löydy ja ammattilainen puuttuu kommentoimaan sekä auttamaan asiassa tätä onnetonta "vahingonkärsijää", niin sehän on täysin kuin se kuuluisa punainen vaate sille son...päss..e (tässä ei käy lamm.. ).

Siitähän nousee melkoinen meteli, siis aivan suunnaton meteli, älä tule tälle hiekkalaatikolleni. Tämä on varattu vain "ammattilaisille" (en taaskaan uskalla sanoa puo... puosk...no olkoon), mutta siinähän sitä ollaan, sillä tämä kunnon ammattilainenhan laukoo totuuksia ja tuo (ei:tämä) "vahinkoa" kärsinyt jää sitten kyyneleineen oman onnensa nojaan myöskin siinä, että niillä "hiekkalaatikkoammattilaisten" sympatioilla ei ole tuon taivaallista merkitystä itse asiassa, vaan se luulotauti vain kalvaa ja kalvaa ja kalvaa....no kalvatkoon.

Hyi! Hyi! Sinä ammattilainen, kun sinä et ala puoskaroimaan ja et siten pysty myöskään parantamaan luultua tautia.

No, jätän kysyjälle vapauden valita, ketä uskoo.

Harkittuja päätöksiä… .

Koetappas Manta nyt rauhoittua. Älä nyt vedä pulttia siitä että joillakin on eri mielipiteitä kuin sinulla. Jos haluat keskustella ihmisten käyttäytymismalleista niin löydät kyllä foorumeita siihenkin.

Olen kysynyt kokemuksia ja käsityksiä ko asiasta , jotta saisin itselleni jonkinlaista pohjaa ja käsityksiä jatkosta. Niitä olen saanutkin.

Suuret kiitokset asiallisia viestejä laittaneille.

T. Vain nainen

Ja vielä yleensä: sananlaskukin sanoo, että "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä". Tämä on kylläkin nykyaikana siinä mielessä vanha ilmaisu, sillä nykyaikana pitää puhua/sanoa henkilö eikä ainoastan mies, mutta historiaa en pysty, enkä yritäkään muuttaa ainakin sen verran on kilometrien jälkeen jotakin oppia.

Mutta, kun ei muuhun pysty, niin silloin siellä hiekkalaatikolla aletaan vain ja ainoastaan henkilön nimeä vääntelemään ja väyväyväy sekä varsinkin, mitä isot edellä, niin sitä pienet perässä.

Käsittääkseni hiekkalaatikollakin kannattaa noudattaa edes alkeellista sivistystä, mutta enhän tiedä, ehkäpä siellä ankkalammikolla ei ole sitäkään, koska siellä taitaa olla sitä petre volketia. Olkoon! Ja kukin saa ansionsa mukaan sympatiaakin, mutta se ei valitettavasti aina loppupeleissä, ei aikaan hovissa, jossa ei ole niitä narreja, auta. Kyllä se niin on, että aina se pää tulee vetävän käteen.

Tarkoiti laattojen aluskosteudella vain sitä mikä 1,5 vuorokauden aikana oli ehtinyt imeytyä vesivahingossa laattojen saumojen kautta alusmateriaaliin.

Hieman tarkennusta…

Erään yleisesti käytetyn vesieristysvalmistajan ohjeen mukaan saa olla maksimissaan sementtipohjaisten alustojen kosteus 85% RH.

Tämä näille epäileville asiantuntijoille tiedoksi…

Nyt amatöörin ihmettely (tässä ketjussahan saa kylläkin vain ammattilaiset antaa sympatiaa), että onkohan yleensä ku halavalla on saatava ja siitä mistä aita on matalin ja sekin alittaen, niin aina ei ole takkahuoneen lattiassa sitä vedeneristystä???? Vai onko? Te ammattilaiset vastannette amatöörihmettelijälle.