Olen ostamassa 1951 rakennettua 130 neliön hirsitaloa , jossa tällähetkellä on öljylämmitys. ( kulutus 3000-4000 ). Öljykattila on vuodelta -70. Minkälaista lämmitysjärjestelmää olisi järkevä laittaa ? Itse olen ajatellut maalämpöä mutta olisiko jotain vielä järkevämpää/hyödyllisempää vaihtoehtoa kyseiseen taloon ?
Kerrohan hiukan lisää siitä talosta ja laitteiston sijoitusmahdollisuuksista ym. Kuten esimerkiksi, että onko nykyinen pannuhuone kellarissa, vai onko kellaria ollenkaan.
Elikkä talossa on keskikerros yläkerta jossa sivukkaista tehty kylmävarastoja ja pieni kellari jossa öljykattila ja vähän huonetilaa. Joka kämppä on patterilämmityksellä. Kellariin kyllä mahtuu maalämpökoneet ei pitäisi siitä jäärä kiinni. Välikatto lisäeristetty.
Öljynkulutuksesta voisi arvata, että maalämpövaihtoehdossa ei sitten kanata miettiä mitään osateholaitteita. Mitoitus sen mukaan, että kapasiteettia riittää kaikissa olosuhteissa, eikä tarvitse kylmillä keleillä olla suoran sähkölämmityksen moodissa.
Patteriverkoston riittävyys maalämmön matalammilla kiertolämmöillä kannattaa myös selvittää. Saattaa olla, että patteripinta-alaa joutuisi kasvattamaan.