Hei! Olis kesällä tarkoitus alkaa rakentamaan omakotitaloa Rovaniemelle ja nyt suurin kysymys olisi lämmitysjärjestelmä.
Taloon tulisi huoneistoalaa noin 130m2 ja pieni puolilämmin talli. Olen tässä pomputellut sähkökaapeleiden, pilpin ja maalämmön välillä.
Sähkölämmitys olisi ilmanmuuta edullisin investoida, koska olen itse sähkäri ja pystyn sen itse asentamaan. Mietityttää kuitenkin se, että sitten se on se sähkö, eikä sitä helpolla enään muuta.
Taloon tulee myös isohko pönttöuuni, joka toimii lämmityksen kaverina.
Kertokaas omia mielipiteitä ja ehkäpä kokemuksiakin. Mun mielestä sellainen 15000 kwh/v olisi siedettävä.
Kiitoksia jo etukäteen!
No taas kerran näin meikäläisen päällä äkkiä ajatellen: Kun kerran uutta rakennetaan, niin pannaan vesikierto; silloin jää “kaikki ovet auki”! Lämmitysmuodon voi sitten valita ja vaihtaa/täydentää tarvittaessa helposti. Sähkö-, puu-, maa -; ja mikä parasta: aurinko! Pelkkien sähkövehkeitten varaan ei kannata jättäytyä. Ilman muuta joku vesikiertoinen uuni / takka siihen järjestelmään heti alussa varalle kytkettynä, ehkäpä vaikka keittiöön liesi/pannu, niin voi keittää kahvit ja laittaa sapuskat, kun muut sähköttöminä kärvistelee…
Jatketaan vähän: Onhan niitä kaikenlaisia pönttöuuneja ja varaavia takkoja “lisälämmitykseen”, mutta kyllä sen pitäisi olla ainakin vesikiertoinen, silloin sillä pystyy myös lämmittämään käyttöveden. Kannattaa vakavasti harkita vesikiertoisen lieden hankintaa keittiöön, sen saa pönttöuunin hinnalla; ja ehkäpä halvemmallakin. Edut on edellä mainittu…; itse en Rovaniemelle taloa tekisi, jos tulelle ei keittiössä ole sijaa…
Mulla on suora sähkölämmitys yösähköllä ja muutamilla ajastimilla, Lisäksi on kaksi ilmalämpöpumppua ja takkaleivinuuni. Niillä pärjää täällä etelässä. Tällä pakkasella on siinä ja siinä pitäisikö laittaa päivälämmitykset päälle ettei sisälämpötila laske alle 21 asteen.
No sähköllä pärjää kyllä pohjoisessakin niinkauan kun sitä riittää, mutta se katkeaa nopeammin kuin puu…
Laita vesikiertoinen lattialämmitys, jossa on myös sähkölämmityskaapelit.
Mitä mitä…? Ei kai niitä kaapeleita tarvitse vetää vain sen takia että “itse osaa”? Yleensä tankissa on sähköpatruuna…!!!:w00t:
Jos rakennat hyvää passiivitaloa, vielä pärjännet suoralla sähkö(katto)lämmityksellä. On vaan niin ongelmatonta. Itselläni on 90- luvun sataneliöinen. Vuosittainen sähkönkulutus on ollut 3500kw (kolmetuhatta viisisataa) kahdella ihmisellä. Puita ollaan poltettu ahkerasti kyllä ja joissakin huoneissa pidetty reilusti alempaa lämpötilaa, mutta talomme ei olekaan nykytavoin eristetty, eikä ilmanvaihto ole edes lämmön talteen otolla. Toki asumme Naantalin kupeessa ja täällä on lämpimämpää.
Energia tarpeen saa laskettua ja parhaimmissa taloissa se on nykyään varsin pieni.
+x[quote][b]J88154071 - 3/1/2018
[/b] Hei! Olis kesällä tarkoitus alkaa rakentamaan omakotitaloa Rovaniemelle ja nyt suurin kysymys olisi lämmitysjärjestelmä.Taloon tulisi huoneistoalaa noin 130m2 ja pieni puolilämmin talli. Olen tässä pomputellut sähkökaapeleiden, pilpin ja maalämmön välillä. Sähkölämmitys olisi ilmanmuuta edullisin investoida, koska olen itse sähkäri ja pystyn sen itse asentamaan. Mietityttää kuitenkin se, että sitten se on se sähkö, eikä sitä helpolla enään muuta. Taloon tulee myös isohko pönttöuuni, joka toimii lämmityksen kaverina. Kertokaas omia mielipiteitä ja ehkäpä kokemuksiakin. Mun mielestä sellainen 15000 kwh/v olisi siedettävä.Kiitoksia jo etukäteen!- Juhani
[/quote] Rovaniemen lämpöaste vrk lukemilla voit varautua 20 000 kwh/v kulutukseen, vaikka laitat hyvän puulämmitteisen kattilan avuksi. Suosittelen erillistä kattilahuonetta ja lattialämmitystä vesiputkistolla. Klapeja on vuosien mittaan ikävä roudata sisälläolevaan vesilämmitys uuniin. Niiden varastointi polttoa varten ja pienen tulisijan polton hallinta.. Kattilaan ja LV-varaajaan saa vastuksia. Kiertovesipumppua varten aurinkopaneelit tai agregaatti.
Kai ne tankit sun muut vimpaimet erillisen tilan tarvitsee, olipa lämmitysmuoto mkä tahansa…; harva niitä nyt olohuoneen nurkkaan tunkee !
Hyvinpä nuo on täälläkin puut aivan metsästä asti sisälle tulleet jo kolmekymmentä vuotta, vaikka ei nuo eristeet sun muutkaan vehkeet aivan kaikki ole viimeisten vaatimusten mukaisia. Siinä puilla lämmittämisessä on vaan oma puljaamisensa, vaikka miten teki, mutta epäilen että tämänpäivän vaatimukset täyttävässä talossa pääsee aika vähällä vaivalla. Voihan sitä olla eri mieltä tästäkin; mutta minä vaan olen sitä mieltä että se “varalämmön” paikka on keittiössä. Sitten jos tuntuu että on hauskempi siellä “erillisessä kattilahuoneessa kunnon pannulla” pottuja keittää, niin mikäs siinä!
Mitenkähän se tulen hallinta vaikeutuu…?
Sehän nyt vaan on niin että puulämpö päälämmönlähteenä on väistymässä muitten tieltä, mutta vara- ja lisälämmönlähteenä pistämätön !
Sen takia on ehkä aika järjetöntä nykypäivänä rakentaessa investoida useita tuhansia johonkin “kunnon kattilaan” erillisessä huoneessa.
Jos sinne pannaan aluksi pari kunnon tankkia, joissa on sähköpatruuna ja päivitysmahdollisuus aurinkolämmölle,sekä reilusti tyhjää tilaa tuleville asennuksille (maalämpöpumppu j.n.e), niin sitten ei tartte sen hetken tullen romuttaa eikä repiä ulos nokisia puupannuja, joita ei ehkä enää pääse eroon kuin maksamalla…? Pannaan vaan puhtain käsin maalämpöpumppu sille varattuun tilaan ja taas mentiin. Se puillatoimiva vara- ja lisälämmitys/keittomahdollisuuskin kun oli jo valmiina siellä keittiössä, mihin se jo taloa tehdessä järkevästi asennettiin…?
Jääkaapin näköinen vesivaraaja ja tarvittavat vesimittariin liittyvät putket ovat kodinhoitohuoneessamme. Tuohon vesivaraajan päälle saisi vielä juuri ja juuri ilmanvaihtokoneen. Ei noita edes huomaa.
Meillä siis ei ole laitehuonetta, jota tosin joskus kaipaisin kemikaaleille talven ajaksi. Ulkorakennukset kun ovat kaikki lähes lämmittämättömiä.
Talomallimme on kai tyypillisin kompaktipohjaratkaisultaan, sadanneliön kokoluokassa, 90 luvulta asti.
Tervehdys!
Mielenkiintoinen aihe, voisin myös kuvitella että vesikiertoinen lattia olis ehdoton, itse vain joskus mietin jos on puurossi, kuinka tämä siinä tapauksessa toimii vs.betonilaatta.
Mitäs jos puhutaan pumpuista, maalämpölämpö on ilmeisesti paras ja kallein? Mutta millainen on Vilp? Onko tälläinen järkevä, jos verrataan hintaa ja tehoa. Vs maalämpö …
Pilpistä eräs talokauppias ei suuremmin kehuja antanut, mutta voi olla että tässä oltiin ketunhäntä kainalossa ja toki aikaakin tästä on…
Ilmalämpö on itselläni ollut suorasähkötaloissa ja hyvä on ollut viilennyksen kannalta ja lämmön leviämisen…,
Oma näkemykseni tällä hetkellä on, että kyllä onnistuu, lattiapinta tosin nousee. Eli finnfoamia tarvitaan. Lattialämpö on hyvin järkevää, sillä voi laskea ilman lämpötilaa helposti allekin 20 asteeseen, eikä kylmyyden tunnetta tule.
Tuosta Vilp:istä ei vielä ole kokemusta, mutta kohta on. Se on nimittäin seuraava hankintani heti kun vanha varaajani laukeaa. (Odotan yöllä vieressä…)
Tarkoitit varmaan ilmalämpöpumppua joka lämmittää käyttöveden ja lämmittää koko rakennuksen halutessasi, asennettuasi putkiston. Itse ajattelin vain käyttövettä, en voi enää laittaa putkistoa kun tämän rakennuksen lattiat ovat kunnossa.
Tähän uuteen taloon tulee Teslan katto (takuu 100v.). Se on tilattavissa nyt.
Kokonaistehokkuus löytyy laskemalla investoinitikulut sekä oletettu käyttöikä ja huomasin ilmalämpöpumpun olevan hyvin kustannustehokas.
Tämän hetkinen Jukkataloni on rakennettu 1994 ja sähkönkulutus on vuodessa 3550 kw. Talvi ei vaikuta kulutukseen juuri lainkaan, (eikä se jos ikkuna saattaa olla auki hmph) sillä lämmitys hoidetaan takalla ja sisällä olevalla puusaunalla.
Kun palelevin laiha tyttäreni tulee käymään käytän (itse asentamaani ultimatemarketin ilmalämpöpumppua 420€) vetäen lämmöt 25 asteeseen).
Normaalisti kyllä raakaa…rotatkin karkaavat naapuriin…
Juu, Vesiilmalämpöpumppu… ulkoyksiköstä varaaja lämpöiseksi…
Ei teillä suuri kulutuksia ole siinä Jukkatalossa, tietty neliötkin vaikuttaa ja -94 vuonna osattiin jo eristää…