Mistä kivikiiloja pk seudulla?

Mistä kivikiiloja pk seudulla? Tarvis muutamia isoja kiviä pistää palasiksi ja kivikiilat on kuulemma halvin tapa ko. homma hoitaa mutta mistä kiilat?

Saattas löytyy konevuokraamosta…Samalla sais sieltä hommaan sopivan porakoneen myös.

Itse ostin Koneror oy:tä Porvoosta joitakin vuosia sitten.

Kun käytin niitä niin tuntui, että mikään ei ole enään mahdotonta.

Kyllä kivet halkeavat.

Konekorilla on 16mm 17e ja 20mm 19e voisin sieltä tilata jos ei lähempää löydy. Kerrotko vähän tekniikkaa kuinka niitä kivikiiloja käytetään että syntyy muutakin kuin kiinni jääneitä kiiloja.

- Yleensähän koolla on merkitystä mutta onko tässä kiila asiassa?
- Kuinka syvä reikä kiilalle tarvitsee tehdä?
- Jotain vaseliinia tietääkseni laitetaan kiilaan ennen sen reikään laittamista.
- Mikä on hyvä reikien etäisyys toisistaan?
- Kuinka monta kiilaa kannattaa ostaa, että niillä voi alkaa jotain metrin halkasijalta olevaa kiveä pilkkomaan?

tuliterä helsingissä myy kanssa kohtuuhintaan. mitä enemmän niitä on, niin sitä suurempaa saa halki. Metrinen kivi mennee kolmella kiilalla. Reiän pitää olla sen verran syvä, että kiila mahtuu siihen. Vaseliinia voi laittaa, jos tykkää. Mä en oo koskaan laittanut. Noin vaaksa on kuulemma hyvä etäisyys. Jos ei halkea, niin sitten tiuhempaan. 17 mm reikiä syntyy 25 euron poravasaralla kummasti kallioon. Jumiutunut kiila lähtee sivuttain koputtelemalla tai em. poravasaralla kiilan kylkeen piikkaamalla.

Tärkeintä on, että kaikki kiilat tekevät työtä samaan suuntaan. eli kaikki ovat samalla tavalla suorassa / vinossa ja kaikki ovat samassa linjassa. pyöreässä kivessä säteittäin jne. hyvä katsella kivien syitä, halkeamia ja kiilata niiten mukaan. sopiva särö jos löytyy, niin halkeaa yhdellä kiilalla.

Hullun maine tulee sitten kylkiäisenä, kun kiviä kilkuttelet :slight_smile:

Pitääpä käydä tuolla tuliterässä pyörähtämässä kun se tuossa melkein vieressä on. Heh, piti ihan googlesta kattoa paljon vaaksa on. Poravasara mulla jo onkin mallia alpha tool bauhausista 49e ja ihan 5v takuun takia sen sieltä ostin.

Pitää toivoo ettei kukaan videoi ko. operaatiota ettei löydä youtubesta itseään kiviä kilkuttelemassa ja videon aiheena lukee “joku kilari hakkaa kiviä”