kun ilmastoinnille tulee kaksi "pää" kanavaa jotka on 160mm.
niiden päähän tulee tulpat tietysti mutta jotain ääni eristysmateriaalia pitäisi saada laitettua siihen päätytulppaan,siis sisäpuolelle.
ideahan on tietysti se että putken ääniaallot vaimenisivat siinä.
mitä materiaalia siihen laittaisi?
Siis nuohousluukuistako nyt puhutaan?
"kun ilmastoinnille tulee kaksi "pää" kanavaa jotka on 160mm.
niiden päähän tulee tulpat tietysti "
Mitähän tuokin tarkoittaa? Yleensä ei tule päihin mitään tulppia. Jos ne on silläviisiin asennettu, niin silloin luultavasti ne on asennettu oikeastaan väärin.
"päätytulppaan,siis sisäpuolelle.
deahan on tietysti se että putken ääniaallot vaimenisivat siinä.
mitä materiaalia siihen laittaisi?"
Moni idea on kuolleena syntynyt. Niin tuokin. Siis ei mitään sisäpuolelle, vaan ulkopuolelle. Mitä raskaanpi villa (ei: lasivillaa eikä paperisilppua tehtyä), vaan kivestä tehtyä.
siis ullakolle tulee pääkanavat joista haaroitetaan sitten huonelähdöt.
johonkinhan se pääkanava päättyy kun en onnistunut tekemään niistä lenkkiä:)
putken päähän tulee umpitulppa joka nyt on peltiä josta ääniallot kimpoilee, siihen kun laittaa jotain,mutta mitä eristettä imemään ääniä??
tajusko Monta nyt?
Laitat siihen eristetyn tulpan, esim IV koodin 8319755 (160mm). Mitään ihmeaineita ei sinne sisään kannata värkätä, vaan ostat siihen oikean osan. Toinen mahdollisuus on, että lisäät siihen kanavaan hieman pituutta mihin se tulppa tulee ettei ole kovin lähellä kyseistä T-yhdettä.
Ja mitä tulee tuonon “montan” ilveilyyn, niin kanavasi on tehty oikein, tulokanava kannattaa aina haaroittaa t-yhteellä ja sen toinen pääty tulpataan, toimii myös puhdistustulppana.
Tsot tsot! Tuota kyseistä ongelmaa ei ole, kun ei tee sitä toistakaan päätä tulppaamalla, vaan "jatkaa sinne mihin se on menossa", jolloin toimintakin on parempi ilman kulun suhteen.
Tulpan eristäminen sisäpuolelta on aivan loistava idea. Leikkaa armaflexista, superlonista tms. sopiva pyöreä pala. Nyt putkessa edes takaisin seilaavat ääniaallot vaimenevat siihen pehmusteeseen.
vielä kun sen “tee-se-itse-äänenvaimentimen” esim. villatulppa sais hiukka irti siitä päätykappaleesta esim 30mm jotta taakse jää pesä johon ääniaallot jää jumiin… se “tee-se-itse-äänenvaimenin” ei myöskään saisi olla tiivis putkeen jotta ääniaallot pääsee sinne “vaimenninpesään”!!!
Ton “kaiku” efektin voi muuten käydä kokeilemassa alikulkutunnelissa, jossa kaikuu vaikka päät ovat avoimia…
Mut eikös noihin putkiin ole valmiita vaimennin osia?
Jo viimeinen haaroitus on noin 50cm ennen putken päättymistä joten sinne saisi hienon äänenvaimentimen,pitää laittaa jokin armaflex tyyppinen sitten sinne poikittain.
Tokihan koneen jälkeen on 1.25m pitkä vaimennin molemmilla puolilla.
Poistokanavasta ei normaalisti tarvitse äänieristää muuta kuin koneen ääni, eli "ääniloukku"(vaimennin) heti koneen jälkeen kun se on mahdollista.
(ääni kulkee harvemmin vastavirtaan…)
Tulokanavan ääniloukku samalla periaatteella ja kanaviston koolla vaikutetaan virtaus tehokkuuden lisäksi äänen muodostumiseen.
Mitä pienempi kanava, sitä suurempi virtausnopeus ja samalla kovempi ääni… siis vakiopaineella.
Eikä nitä t-haaroja kannata sinne välikattoon puhdistusluukuiksi laittaa. Ensinnäkin ne on kalliimpia kuin mutkat jo senkin takia että vaativat aina tulpan ollessaan rungon viimeinen haara. Toisekseen kun niitä kanavia puhdistetaan, niin pyörivällä ns. "haararassilla" päästään tarvittaessa yli kymmenenmetrin päähän(halkaisijaltaan 60-200mm), joten ne viimeiset T-haarat ovat monesti täysin turhia.
Jos siis kanavisto on mitoitettu oikein paine ja äänitasot huomioiden sekä rakennettu/asennettu näiden laskelmien mukaan, niin ääniongelmia harvemmin tulee. Tosin päätelaitteiden valinnalla/sijoituksella voidaan senkin jälkeen sössiä vielä koko homma.
Valitettavasti vain on niin että se ilmastointi on edelleen välttämätön paha joka on vain tehtävä. Jos se vielä suunnitellaan "kuten aina ennenkin" eli mutu-tuntumalla ja toteutetaan halvimmalla/yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla, niin ongelmia on luvassa…
sori että avauduin… mutta aikanaan tuli vuosikaudet korjailtua jos jonkinlaisia virityksiä…
"sori että avauduin..."
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asia, sillä tuollahan nuo haaroja tekevät ja putken sisälle tilkkeitä laittavat pitäisi se tehdä, mutta kun eivät osaa edes...ant...pyyt..
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
ei sinne ylimääräiseen päätyyn mene se ilma kuin kerran ja sitten se on täynnä.
silloin kaikki pääkanava haarat ovat samassa asemassa ja niiden säätö on helpompi saada kohdilleen.
Jos pääkanava on päästä auki niin sen päässä olevan ventiilin säätö vaikuttaa paljon helpommin kaikkien muiden säästöön
Eli siis “pääkanava” on ikäänkuin painesäiliö, josta sitten päästeään ilmaa pois venttiilien kautta? Onkohan kuitenkaan?
"sori että avauduin..."
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asia, sillä tuollahan nuo haaroja tekevät ja putken sisälle tilkkeitä laittavat pitäisi se tehdä, mutta kun eivät osaa edes...ant...pyyt..
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
“sori että avauduin…”
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asia, sillä tuollahan nuo haaroja tekevät ja putken sisälle tilkkeitä laittavat pitäisi se tehdä, mutta kun eivät osaa edes…ant…pyyt…
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
"sori että avauduin..."
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asia, sillä tuollahan nuo haaroja tekevät ja putken sisälle tilkkeitä laittavat pitäisi se tehdä, mutta kun eivät osaa edes...ant...pyyt..
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
"sori että avauduin..."
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asia, sillä tuollahan nuo haaroja tekevät ja putken sisälle tilkkeitä laittavat pitäisi se tehdä, mutta kun eivät osaa edes...ant...pyyt..
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
"sori että avauduin..."
Eihän sinun tarvitse pyydellä anteeksi, kun puhut asiaa.
Yrittäkää edes ajatella miten se ilma tuolla putken turhassa ylimääräisessä päässä pyörii. Sitä voidaan kuvata vaikkapa ihmismassalla, josta useat ovat menneet väärään suljettuun käytävään ja sitten sieltä änkeävät takaisin sinne oikeaan käytävään, jonne jo heti toiset ovat älynneet mennä. Eiköhän siellä synny meteliä ja melskettä ja tarvitaan kaikenlaisia pehmusteita siellä suljetussa käytävässä, jotta sinne menneet eivä loukkantuisi ainakaan kovin pahasti. Siis onko kulku moitteetonta kuin että on vain yksi ja ainoa käytävä, jota pitkin ihmisvirta soluu? Häh?
Monta puhuu sikäli asiaa, että ns pääkanavakin on helppo päättää kurviin joka on supistettu mieleiseksi ja johdettu linjan viimeiseen venttiiliin, mutta eipä siitä mitään maatamullistavaa harmia ole, mikäli sen viimeisen haaran jälkeen on vaimennettu tulppa. Tuskin kysyjä metritolkulla on "häntää" sinne jättämässä.
Montalla ilmeisesti jotain viestin lähetys ongelmaa tai sit käyttäjässä vikaa, sillä näyttäisi olevan luvattoman monessa aiheessa sama viesti tolkuttoman monta kertaa peräkkäin.
“Eli siis “pääkanava” on ikäänkuin painesäiliö, josta sitten päästeään ilmaa pois venttiilien kautta? Onkohan kuitenkaan?”
onhan siellä ylipaine,ei kuitenkaan samaa tasoa kuin nyky dieselin railiputkessa (max 1600bar)