Siinähän se kysymys jo tulikin. Eli meillä vaihtoehtona vakavasti harkinnassa pitkästä rakentaminen. Kustannuslaskentaa on tehty ja vaikka ulkopuolistakin apua joudutaan ottamaan, niin näyttäisi silti jonkin verran halvemmaksi tulevan. Millaisia kokemuksia tai mielipiteitä teillä noin niinkuin yleisesti on pitkästä vs. talopaketti?
rakenne suunittelu voi olla yllättävän arvokasta. vaatimustaso esim.espoossa vaativa piirustukset leikkaus kuvineen ynm. maakunnissa helpompaa
Pitkästä rakentaminen taitaapi olla ainakin laskelmissa melkein aina edullisempi vaihtoehto. Siinä täytyy kuitenkin hallita työmaan organisointi melko hvyin, koska muuten täytyy ottaa melko paljon lisä-ja muutostyövaraa, jolloin ero talopakettiin kaventuu. Pitkästä rakentamisen etuina näkisin ainakin suuren muuntojoustavuuden arkkitehtuurin ja rakenteiden näkökulmasta. Lisäksi omatoimiset rakentajat säästävät työssä joitain prosentteja enemmän talopaketteihin nähden.
jassoon väite rakennesuunnittelusta on lippalakista heitetty. aina kannattaa kilpailuttaa myös rakennesuunnittelu pääkuvia käyttämällä ja pyytää samalla rakennesuunnittelun sisältö. sieltä sitten poimitaan sopivan hintainen suunnittelija (hinta ei peruspientaloissa ole kova).
ja kyllä noita tarkempia piirustuksia vaaditaan ja pitääkin vaatia joka ainoassa kunnassa
Itse oman ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan talon rakensin pitkästä. Ammatiltani en ole kirvesmies, mutta kokemusta rakennuksilta löytyi jo ennen omaa projektia. Pitkästä kun rakentaa on kustannusten hallinta omissa käsissä ja kilpailuttamalla muutamia rautakauppoja voi säätö olla huomattava. Lisäksi tontille ei jää yhtään ylimääräistä tavaraa kun itse ostin aina tavaraa just sen verran mitä teoriassa tartti. Sit kun ko. tavara oli lähes kaikki käytetty tiesi minkä verran tarttee hakee kaupasta lisää. Tärkeimpänä huomiona oli se, että ei kannata sitoa itseään yhteen rautakauppaan liikaa… Itse huomasin, että kaksi kauppaa mistä hankkii tavaran on hyvä. Ei sido itseään liikaa yhteen, mutta ostaa kummastakin niin isoilla summilla että alennukset on hyviä. Niin ja mm. ikkunat ja kattoristikot tulvat edullisemmaksi suoraan valmistajalta kuin rautakaupan kautta ostettuna.
ja niistä kustannuksista… meillä ainakin tuli huomattavasti (yli 10 000 euroa) halvemmaksi pitkästä kuin pre cut-toimittajalta paketti ostettuna. http://raksa.chillaa.net sieltä löytyy huonosti päivitetty raksapäiväkirja.
Noin minäkin seilasin kahden rautakaupan väliä koska toisessa oli tietty tuote paljon halvempi kuin toisessa. KAhteen on tilit auki.
Sitten itse kysymykseen elikkä, itte ollaan aivan loppusuoralla eli päästään muuttamaan n. 2-3 viikon sisällä. Bruttoa on 190 ja nettoa 160 neliötä. Kertopuurunko ja tiilivuoraus.
Halvemmaksi tulee kyllä jos vasara vähänkään pysyy kädessä. Matkanvarrella oppii todella paljon ja juuri sen vuoksi kannattaa maksaa tuossa kohtaa muutama extra tonni oikeesta ja aktiivisesta mestarista koska se tuo fyffet moninkertasena takas. Itekkään en oo katellu muita työmiehiä kun sähkäriä, putkaria ja muuraria.
Mutta voimia se kyllä vaatii, enemmän mitä koskaan uskalsin kuvitella. On ollu burnikset jo käsin koskeltavissa ja meinattu lyödä pensselit santaan mutta joistain sitä aina on voimia löytynyt.
Kannattaa miettiä että jos alkaa pitkästä väsäämään niin onko valmis luopumaan kaikesta muusta elämässään seuraavaksi 1,5 vuodeksi…? Frendit, vapaa-aika, harrastukset…
Hatun nosto. Parhaita esi-isien perinteen jatkamisia. Muutama vuosi ja taas kutittaa...
Kyllä mua enemmän vtuttaa 10 vuotta lisää lainaa (=10 vuotta pakkotyötä) vs. 1,5 vuotta askartelua itselle.
Kiitos vastauksista! Päätös on meillä tehty ja pitkästä todellakin nyt sitten lähdetään tekemään. Näistä vastauksista saadaan vielä vähän lisäpontta. Vielä ei näytä olevan yhtään talopaketin puolustajaa liikkeellä. Tosin ei se meidän mielipiteeseemme enää vaikuttaisi. Olemme kaksi vaihtoehtoa käyneet ammattilaisen kanssa läpi, emmekä löydä mitään järkevää syytä siihen, että talopaketti meidän kohdallamme kannattaisi.
Oma projekti on vaiheessa jossa viimisiä kaakeleita laitetaan lattiaan eli meillä loppusuora jo häämöttää. Me rakennetaan myös pitkästä tavarasta.
Sen verran voisin vielä täydentää vasarakeskelläkämmentä tekemää listaa että kyllä siihen 1,5 vuoteen mahtuu myös paljon mukaviakin hetkiä. Pitää vaan muistaa laatia löysät aikataulut tai ei aikatauluja ollenkaan. Hurtilla huumorilla ja muutamalla kaljalavalla saa vastenmielisimmätki hommat tehtyä…
Mä olen samaa mieltä, ettei aikataulua pidä laatia. Rahaakin säästyy, kun ei tee hätäisiä hankintoja eikä tee hätäpäissään mitään.
Kyllähän nyt joku takaraja pitää vaikka muuttopäivälle laittaa.
Meilläkään tuo päivä ei siirtyny kun vuoden verran korkeintaan
Muistappas EllaSara sitten että teidän tärkein aikataulu on hankinta-aikataulu ja hankintamies. Sieltä saatte parhaat säästöt.
No joo, mutta parempi on siirtää deadlinea, kuin sähläämään. Se on pääasia, että tekee eikä ihmettele. Jos ei tiedä, mitä tekee, niin tekee jotain muuta. Yleensä ajatukset kirkastuvat, kun on pari päivää tehnyt jotain muuta.
Talopaketin hinta tulee varmasti kalliimmaksi, mutta siinä säästää monta tuntia tekemisessä ja tavaroiden kilpailuttamisessa. Oma ratkaisu oli paketti, johon tuli tehtyä omaa työtä noin 2500 tuntia (1 1/2 talo). En uskalla edes ajatella kuinka monta tuntia olisi kulunut pitkästä tavarasta tehdessä. Noita ikkunanvalmistajiankin on niin tuhottoman monta…
“Sen verran voisin vielä täydentää vasarakeskelläkämmentä tekemää listaa että kyllä siihen 1,5 vuoteen mahtuu myös paljon mukaviakin hetkiä. Pitää vaan muistaa laatia löysät aikataulut tai ei aikatauluja ollenkaan. Hurtilla huumorilla ja muutamalla kaljalavalla saa vastenmielisimmätki hommat tehtyä…”
Toki toki mutta en halunnut liian ruusuisia mielikuvia antaa.
Ne eteen tulevat hyvät ja onnistumisen hetket antavat sitten voimaa viedä sitä projektia eteenpäin. Kun ei odota liikoja niin ei tule pettymään.
“Noita ikkunanvalmistajiankin on niin tuhottoman monta…”
Sehän on vain hyvä asia. Kilpailuttaminen on nykyään todella helppoa. Riittää kun omistaa tietokoneen ja internetyhteyden. Hommaa kuvat omasta mökistään sähköisessämuodossa ja lähettää kuvat ja tarjouspyynnön potentiaalisille toimittajille niin tarjoukset saa pääsääntöisesti viikon sisällä. Näin toimin kattotuolien ja ikkunoiden osalta ja tuli edullisemmaksi kuin rautakaupan kautta hankittuna.
Yleensä rakentamista ajatellaan jonain pakkopullana, mikä pitää saada äkkiä valmiiksi, jotta pääsee takaisin tuttuun oravanpyörään. edellä mainitun 2500 tuntia moni lorvii vuodessa työpaikalla, eikä kukaan huuda, että hirveä homma. Saati sitten 10 vuoden 25 000 tuntia!! Mutta annas olla, että päätät rakentaa. Sellaista asiantuntijaa ei olekaan, joka ei kauhistelisi, miten hirveä työ siinä on. Kuitenkin tuosta työstä saa todella hyvän palkan ja mun mielestä se on palkkatyötä mielekkäämpää, koska kaiken tekee itselleen. Kyllä mä tykkään. Pikkuhiljaa olen suunnitellut jo seuraavaa taloa, vaikka nykyinenkin on pahasti vaiheessa.
Kyllä mä kauhistelisin sitä kymmenen vuoden työmäärää, mikä menee velan maksamiseen. 25000 tuntia!!! IHAN TOLKUTON HOMMA!!!
Itse teen omaa taloani talotehtaan paketista, mutta jos nyt olisin aloittamassa projektia, alkaisin todennäköisesti tekemään pitkästä tavarasta. Olen kyllä tyytyväinen talopakettiin sinänsä, mutta se ei tarjoa mitään todellista etua ja ajan ja vaivan säästökin on sentään aika pientä. Jotkin yksityiskohdat olisivat myös luontevampia tehdä, mikäli runko ei olisi ollut elementtirakenteinen.
Talotehtaat tarjoavat helpon ratkaisun ja suorittavat helpon rahastuksen. Asiakkaalta säästyy suunnittelun vaiva ainakin silloin kun talotehtaan mallistosta löytyy suoraan sopiva ratkaisu. Ja ämmät uskoo, että kun ottaa tehdaspaketin saa merkkituotteen eikä mitään piraattiratkaisua. :)