Miten kävi budjetin

Mielenkiinnosta kyselen, että miten teillä on käynyt budjetin kanssa? Ylittyikö, vai peräti alittui? Miten olit laatinut budjetin?

Oma projekti on vielä melko aluillaan, mutta usko budjetin pitävyyteen on tässä vaiheessa kova... budjetin laadin ystävältä saamani budjetin, talotehtaan arvion ja optimin pohjalta. Saa nähdä kuin käy!

Meillä piti täsmälleen kutinsa, vaikka heti alkuun tuli reilut 800 euroa turpaan, kun kaupungilta tuli joku "pilkkomismaksu" tontista. Oltais alitettu budjetti usealla tonnilla, mutta törsättiin sisutukseen, eli laitettiin kaikki mitä haluttiin.

Laadin budjetin oikeastaan itse kyselemällä "kanssarakentajilta", ja kiertelin kyselemässä tarjouksia ja hintoja pari kuukautta. Iso kiitos tästä menee vanhalle paikalliselle rautakauppiaalle, joka oli todella iso apu, ja joka löi yli 90%:sti kaikki tarjouskilpailut.

Tällä hetkellä, kun talo on valmis lukuunottamatta parvekkeen ja terassin pintarakenteita ja pihatöitä, näyttäisi siltä, että yltiöoptimistinen kustannusarvio ylittyy noin 5000 eurolla. Tähän tosin vaikuttanee kesken rakentamisen suunnitelmaan lisätyt maakellari ja terassi. Kaikenkaikkiaan hyvillä mielin.

Alkuperäinen tarkoitus oli rakentaa ja käydä töissä samanaikaisesti, mutta eihän siitä mitään tullut molemmat työmaat olivat hunningolla, joten rahaa on haettu jo kolme kertaa pankista lisää ja minä en edes enään kehtaa käydä siellä, nimittäin sen verran tuli höpistyä pehmeitä ensimmäisellä kerralla käydessäni! Kaikki tosin johtuu siitä että olen joutunut purkamaan ja louhimaan talon alla ja sitä en osannut laskea ajassa enkä rahassa. Myös minä olen joutunut toteamaan rahan katoavaisuuden alettuani pinnoittaa tiloja, vaikka olenkin saanut vastakaupoilla uskomattomia säästöjä!

Budjetti (koti-optimilaskelma) ylittyy n. 8%. Puolet johtuu normaalia selvästi suuremmista louhinta ja muista maatyökustannuksista. Toinen puoli siitä että materiaaleissa, laitteissa sun muissa ei sitten tullut koskaan sitä vaihetta että lähti tekemään kompromisseja. Todellisuudessa ylitys lienee suurempikin, koska tiukalla kilpailutuksella ja sun muilla “säästöillä ansaitut” rahat menivät tuohon materiaalipuoleen.

Oma peruskorjaus/laajennus menee yli 10% budjetista; tuntiveloituksella olleet timpurit olivat hitaita mutta päteviä. Lisäksi useassa paikassa on laitettu kalliimmat materiaalit kuin alun perin oli tarkoitus.

Budjetin laatiminen on pelkkää matematiikkaa, ja sitä, että osaa laskea sen oman työn osuuden oikein. Meillä budjetti ja oman työn osuus piti, kun tein kaiken itse, eikä palkollisia otettu "sen enempää" kuin oli alunperin tarkoitus. Miten se budjetti voisi sitten enää heittää?

Huomioi(kaa) että tilasotjen mukaan yli 80 omakotihankkeista menee yli budjetin;) eli se on epätavallista että pysyy budjetissa tai se alittuu.

Minä tein budjetin pankin avulla ja heidän taulukoilla. Siinä oli vakavia puutteita, esimerkiksi kodinhoitohuonetta siinä ei oltu huomioitu, enkä itsekään sitä sitten huomannut…

Meillä menee budjetti n. 8 % yli, johtuen tien rakentamiskustannuksista, yllätyksestä kaivoa poratessa (tulikin reilut sata metriä…) sekä kalliista mausta sisustuksessa (esim. keittiö)

Meillä budjetti oli väljä, joten se piti.

Jätettiin heti laskelmissa hieman liikkumavaraa budjettiin "jos-vaikka-mille" vahingoille ja erikoisvalinnoille rakentamisen varrella.

Vahinkoja (yllättäviä ylityksiä) ei juurikaan sattunut, joten liikkumat käytettiin muuhun.

Laskelmissa omalle työlle laskennallisesti 0%, joten kun kuitenkin jotain (paljonkin) tehtiin, syntyi tuota liikkumavaraa koko rakentamisen ajan lisää...

VINKIKSI:

Laske ehdoton maksimi-maksimi-maksimi joka on varaa ottaa lainaa. Valitse ja rakenna talo, jonka mikä tahansa kustannusarvio jää tuon ehdottoman maksimi-maksimi-maksimin alle ainakin 20%... hyvällä tuurilla saat talon tehtyä ja pysyt (väljässä) budjetissa.

TAI

Laske (uskoen kaikenmaailman kustannusarvioihin ja tutun-tutun kokemuksiin) tiukka budjetti ja pahimmassa tapauksessa jää talo tekemäti.

Ja MUISTA:

-Alle 1000e/m2 ei nykymääräysten mukaista taloa rakenneta.-

Hyvin on budjetti pitänyt, hyvin pitkälti samoin perustein kuin Ompulla. Meillä kiitellään myös vaimon "yliarvioita" sisustusmateriaalien tmsv osalta. Lähtökohta oli, että itselle rakennetaan ja "omannäköinen" tehdään. Mieluummin siis arvio yläkanttiin jotta ne "omat jutut" saadaan tehtyä. Kyllähän se nimittäin ..tuttaisi, jos kaakeleiden, tapettien tmsv valintavaiheessa huomattaisiin että on pakko tyytyä 25-30 % halvempaan - niitä kuitenkin katsellaan seuraavat 10 vuotta tai pidempään.

Piha on vielä kesken, mutta vielä on rahaa jäljellä. Loppupelissä kaikkein paras laskuri excel-tapliska. Kysymällä hintoja hyvissä ajoin etukäteen saat tarkimman budjetin. Ja tietysti se oman työn osuus oli meilläkin 0 %, tosin vain paperilla.

Muista, että 20 % "tuotteista" vie sen 80 % rahoistasi - keskity siis niihin ja kilpailuta ne kunnolla. Naulojen ja ruuvien hinnoissa et säästöille pääse etkä pieleen mennyttä budjettia korjaa.

Muista, että on meitä marginaaliryhmiä, jotka käytämme aikaa ja vaivaa hankintoihin ja teemme kaiken mahdollisen itse loput kiristämme tuttavapiiristämme ilmaiseksi tai toisarvoisella korvauksella ja haluamme parempaa kuin nykymääräykset määrää. Joudumme tosin ponnistelemaan poikkeuksellisen paljon lepyyttääksemme tuttaviamme:)

Minä en käyttänyt koko aikaani materiaalihankintoihin ja kilpailuttamiseen vaan tein sen tuossa aiemmin mainitsemallani 80/20-säännön mukaisesti. Näin jäi aikaa perheellekin ja lisäksi siihen 0%:n oman työn osuuden korottamiseen. Tuo Ompun mainitsema “Alle 1000e/m2 ei nykymääräysten mukaista taloa rakenneta” tarkoittaa varmastikin ns “Tavis-rakentajaa” joita taas on enemmän kuin tuo marginaaliryhmä - eikö ? Itseni luen noihin taviksiin, siksi kai en saanut alle 1000 eurolla omaa pesää pystyyn.

Minä en käyttänyt koko aikaani materiaalihankintoihin ja kilpailuttamiseen vaan tein sen tuossa aiemmin mainitsemallani 80/20-säännön mukaisesti. Näin jäi aikaa perheellekin ja lisäksi siihen 0%:n oman työn osuuden korottamiseen. Tuo Ompun mainitsema “Alle 1000e/m2 ei nykymääräysten mukaista taloa rakenneta” tarkoittaa varmastikin ns “Tavis-rakentajaa” joita taas on enemmän kuin tuo marginaaliryhmä - eikö ? Itseni luen noihin taviksiin, siksi kai en saanut alle 1000 eurolla omaa pesää pystyyn.

Panin sitten pari kertaa, että tulee varmasti mielipide selväksi - SORRY !!!

Meni yli, ajattelin että maksaa valmiiksi tehtynä 160000 €, jätin varoja sitten kuitenkin 200000 € että varmasti riittää rahat. No taitaa mennä kohta 180000 € rikki.. ja ulkovarasto puuttuu vielä (no hyvinhän ilman sitäkin pärjää).

Budjetti ylittyi kalliiden pohjien takia, hiekkaa meni yli 1000 kuutiota enemmän mitä piti ja sitten myöskin vaihdettiin kesken kaiken talon lämmitysjärjestelmä, siitä kuluja n. 5000 € lisää.

Meissä marginaaliryhmissä on kuitenkin paljon alaosastoja, joista yhteensä tulee koko tämän maan rakentajat.

Minulla ei ole mitään sellaista tietoa, taitoa tai ominaisuutta, mitä sinulla ei olisi tai et voisi oppia tai saavuttaa, kyse on erilaisista toimintatavoista.

Jaahas... pitikin taas avata sanainen arkkuni. (Huoh, voih ja hohhoijaa...)

TARKOITTAA:

Keskiverto, "tavis", yleensä, kaikenkaikkiaan ja sinnepäin... eli toki niitä helewetin "marginaaliryhmiä" on joka halawatun asiassa, kun oikein tikulla kaivetaan ja viisastellaan. On niitä, jotka eivät saa minkäänlaista (mieleistään) taloa alle kolmentonnin/m2 ja niitä, jotka hiellä, verellä, piinalla, kiukulla, keräämällä ja kerjäämällä jopa perheensä menetyksen uhallakin saavat talonsa tehtyä 800e/m2.

OK.

So? (So not... sanoisi mäkikotka.)

Olen tässä ja nyt, ennenkin tällä palstalla kertonut tuon "alle 100e/m2 ei taloa tehdä" -sloganini ihan YLEISPÄTEVÄNÄ NYRKKISÄÄNTÖÄ, laskennalliseksi avuksi lähinnä niille "taviksille", joilla on harhaisia kuvitelmia (peukalon keskellä kämmenen sijaitsemisen lisäksi) siitä, että talo tulisi helpostikin kyhättyä vaikkapa "2xpaketin hinta ja silleen pitäis riittää ku naapurin kaiman veljen Masakin nii sanoo..."

Ei. Masa on useinmiten väärässä joko tietoisesti, tai Masa ei vaan osaa... siksi on hyvä muistuttaa, että tonni/m2 on lillukanvarsia taloa tehdessä ja samaan hengenvetoon totean:

Minusta on niin ihanaa ja hellyyttävää, jos (ja kun?) joku jossain päin Suomea talonsa tekee tyyliin 500e/m2. Hyvä, hyvä ja vielä kerran hyvä niin.

-Se ei silti ole yleispätevä kokototuus, ei lähellekään vaan nimenomaan äärimmäisen marginaalirakentajan juttu.-

Ja otsikon mukaisesti:

JOS joku on budjetoinut rakentavansa talonsa alle 1000e/m2 (kaikki, koko talo ja muu tilpehööri ja miljöö valmiina), niin voin melkeinpä taata, että budjetti kusee.

JOS TAAS joku, kuka tahansa perus OKT:n rakentava on budjetoinut vaikkapa 1500e/m2, niin uskon, että hyvällä organisoinnilla ja suunnittelulla ja vieläpä jonkin verran omilla hikipisaroillakin ryyditettynä budjetti saattaa hyvällä tuurilla pitää. Ehkä. Jotakuinkin.

Ja edelleen, ettei tule väärinymmärryksiä minun mielipiteestäni edullisestikin talonsa kyhänneitä kohtaan;

-Onnea ja vilpittömät onnittelut kaikille niille rakentajille, jotka vuonna 2005-2006 saavat/ovat saaneet talonsa asuttavaan kuntoon, kaikkine härpäkkeineen alle tonnin/m2. Oikeesti, aikuisten oikeesti paljon onnea ja suuri ihmetykseni Teille arvoisat "paremmin ja halvemmalla kuin minä-tavis" rakentaneille.-

Meillä talo kaikkineen tuli maksamaan n. 1400e/m2 ja niinkin "vähän" vain kilpailuttamisien ja hintapoliittisten neuvottelujen ja vertailujen kautta...

(Suunnittelua, vertailua, kilpailuttamista 3-vuoden ajan, itse www.mittavakoti.fi  alle 150m2 -talon rakentaminen/rakennuttaminen ½-vuotta ja sekin onnekkaastikin, ehkäpä perustavaa laatua olleen suunnittelun ja hyvän vastaavan avustuksella ilman suurempia mokia/viivytyksiä.)

Eipä tässä tällä erää muuta... palsta on edelleen samoja juupas-eipästelyjä täynnäns, joten vetäydyn mieluusti takaoikealle. Vasemmalle en osaa kääntyä saati vilkuilla, en edes presidentinvaaleissa.

Nekin meni ihan väärin. Höh.

Vastakkain asettelun aika on ohi!

Omppu, ymmärrän viestisi ja sieltä löytyy ihan asiaa, eikä sinun tarvitse poistua yhtään minnekään suuntaan, ainakaan minun takiani. Mutta älä asettaudu puolustukseen jos kukaan ei hyökkää, vaan toivon tuovani esiin senkin ajattelun, ettei kaikkea palvelua tarvitse ostaa, vaan kannattaa myös kartoittaa lähipiirin voimavarat varsinkin kun markkinoilla on tällä hetkellä helppo päästä rahoistaan eroon joutuisaan. Tämä monimuotoisuuteen tähtäävä ajattelu voisi pelastaa monia merihätään joutuneita rakentamisen karikoissa!

No on se tuo omppu vaan meleko veijari...ei usko sitte millään. Mua enempää ei vois kukaan olla tavis-rakentaja, kun en mitään ollut eläissäni rakentanut (pois lukien kirjahylly, kulmapöytä, sänky jne). Siksi väitänkin, että kuka tahansa normaalin oppimiskyvyn ja ajattelumaailman omaava ihminen voi ja pystyy halutessaan rakentamaan talon alle 1000€ per asuinneliö. Ei siis kerrosala, vaan talon lämmin tila. Sisua ja ahkeruutta siihen pitää tietenkin olla, koska kaikki ei todellakaan mene aina ihan putkeen.

Meillä oli perustana jukkatalo 110.5m2 alakerta ja ylös tehdään vielä ~47m2 lisää. Nuo lisäneliöt onkin sitten todella halpoja, kun niihin ei taida saada "millään" menemään 9000 euroa enempää (portaineen). Tämän lisäksi kun joku päivä teemme kahden auton tallin, ja pihakin on kivetty ei koko homma ole maksanut kuin 130.000 euroa. Mun mielestä nämä budjettikeskustelut pitäisi jotenkin standardisoida, eli varsinkin neliöhinnasta puhuttaessa pitäisi pysytellä talon lämpimissä neliöissä/asuinneliöissä. Piha, tontti, talli ja jopa liittymät pitäisi jättää kokonaan pois, koska ne kustannukset ovat kaikilla erilaiset. Niin on tosin myös perustuskustannukset.

Ehkä tuo tonni per neliö on hyvä lähtökohta alkaa miettimään ja laskemaan, mutta jos joku haluaa yhtä vedenpitävän budjetin kuin meillä, täytyy sen eteen tehdä 2 kuukautta pohjatyötä. Aina pitää muistaa huomioida, että jo perustamiskustannukset voivat olla merkittävästi erilaiset, kun mennään pellolta kalliolle tai kaivatetaan satoja metrejä ojia ja teitä.

Jos on tarpeeksi köyhä, niinku minä, niin ei vaihtoehtoja yksikertaisesti ole. Talo rakennetaan sillä budjetilla mikä on käytettävissä, ja se tehdään ihan itse, helpolle tontille jne. Jos mulla olis ollu taloon 200,000 euroa, niin meillä olis menny luultavasti 200,000 euroa, vaikka talo olis loppujen lopuksi ollut "ihan samanlainen".