Mulla olisi tarkoitus remontoida wc ja siinä yhteydessä laittaa lattialämmitys, sen takia joudun laittamaan lattiaan n.7-10 mm tasoitetta.
Miten levittää tasoite niin että sitä on yhtä paksulti joka paikassa?, onnistuuko se ihan fiilispohjalta silmämääräisesti vai pitääkö esim tehdä jotain ohjureita jota pitkin linjarilla vetelee, kerralla pitäisi kuitenkin onnistua.
Lattiassa on aika reilut kaadot lattikaivolle ja pinta-alaa 2,4 neliötä, ajatus olisi käyttää vetonit 5000 tasoitetta, onko ok?
5000 soveltuu hommaan hyvin. Menee vapaalla kädelläkin jos vähän osaa. jos ei luota itseensä ja vanhan pohjan suoruus/kaadot hyvät , laitat tarvittavan määrän vaikka gyprokin palasia lattialle joita vasten saat edellisen lattian tasoisen pinnan. Samalla kertaa voit myös poistaa palaset ja täyttää kolot. Sen kaapelin päällä saisi olla jonkun verran sitä massaa, eli tuo gyprokin 13mm on varsin riittävä, jos pitää pihistää niin laita ohuempi.
Tee reunoille penkit 5000:lla ja täytä keskus 3100:lla. Viistonninen saattaa kuulema korkata. Ja on kovaa hioa…
Tuota viistonnista käytämme juuri siksi kun se ei korkkaa, vaikka muuten käytetään eri sertin tuotetta. Miksi ihmeessä sitä pitää hioa?
Hyviä ohjeita on tullut esiin mm. johteet reunoille ennen massan levitystä, (kallistus lattiakaivosta huomioitava). Minulla on kokemusta useista eri aineista, omasta mielestä parhas on ollut ARDEX 45 ohjeen mukaan hiekalla lisättynä. Hiekka antaa tietyssä kovettumisvaiheessa mahdollisuuden hiertää pinta puulastalla. Täytyy muistaa että aine on todella nopea kovettumaan, puuhierto pitää tehdä joustavasti työn edetessä. Käytännössä paras työtulos edellyttää, että massaa tehdään pienissä erissä, että massan levittäjälle/hiertäjälle toinen tekee sopivasti aina valmiin massan, HUOM. vesimäärä aina oikein suhteutettuna ja puhtaaseen astiaan. Olen tehnyt myös tuon lattiakaivon läheisyysessä vaadittavan kallistusvalun,1:50 ennen ennen pääalueen valua. Tämä on vähän hankala toimenpide, olen tehnyt vanerista ohjaimen jossa viisteet on huomioitu, sapluunassa on syvennysosa lattiakaivoon, sapluunan päällä olen pitänyt massaa vetäessä vesivaakaa, jos lattiakaivo on lähellä seinää, olen tehnyt siihen suuntaan toisen. Kallistus valu täytyy käytännössä tehdä 2-3 mm suuremmaksi, koska vesieristyksen tukikappale kasvattaa pintaa lattiakaivon ympäriltä. Kallistusta ei kannata myöskään liioitella, se hankaloittaa laattatyötä, ja on myös epämiellyttävää suikussa olijalle. Kun massa on levitetty/hierretty ja kestää päällemenon, niin pienet purseet poistetaan teräslastalla, tarvittaessa tasoitus esim ARDEX A 31 0-5 mm, tästä myös purseet pois teräslastalla.
Vielä lisäilen tuohon edelliseen, kaikilla näillä pikaisesti kovettuvilla aineilla on huomioitava, että työ on valmisteltava hyvin, ennen kuin massaa lähtee sekoittamaan. Vetolinjareita kannataa varata erimittaisia valmiiksi, niillä voi ennakkoon varmistaa ettei lattiassa ole esim. kumpareita joissa vastuslangat jäävät liian pintaan.
5000 on ihan hyvä kun muistaa pohjustuksen(ja vanhat liimajäänteet pois). Tuote on hyvä “leipoa” haluttuun muotoon, ja kohta hetken päästä voi vaikka teräslastalla ns. vuolla ja muotoilla lisää tarvittaessa. Jos pinta jää karkeaksi, pohjusta kuivumisen jälkeen uudelleen ja tee ohut tasoitus 3-tonnisella. Valmiin pohjanhan kuuluu olla myös kohtalaisen sileä.
Edellämainitut A45 ja A31 ovat myös todella hyviä tuotteita, tosin ensikertalaiselle ehkä liian nopeita työajan suhteen. Hinnaltaan myös kalliimpia, johtuen juuri tuosta nopeudesta (n.2h läpikuiva).
Ko. tila luokitellaan märkätilaksi, (jo tuon lattiakaivon takia) joten ethän unohda vesieristeitä!
Jos kyseessä on yhtiömuotoinen asunto, suosittelen myös kääntymistä isännöitsijän puheille. Se luokitellaan asukkaan velvollisuuksiin ennen remonttiin ryhtymistä. (juuri tuon vesieristeen takia).