Mökkisuunnitelmia - Square one

Hei,

Jo pidempään olen katsonut mökkitarjontaa lähinnä Etelä-Savon suunnalta ja sittemmin alkanut miettimään vaihtoehtoa, että rakentaisi/rakennuttaisi itse mökin. Tässä tietysti on eroja uuden ja vanhan välillä liittyen rakennusmääräyksiin jne, mutta mikäli uuden hinta menee lähellekään käytetyn (-70-80-luvuilta) hintaa, tuntuisi se miellekkäämmältä.

Toistaiseksi olen tutustunut lähinnä tonttitarjontaa ja käynyt katsomassa kolmea tonttia hintaluokassa 35-55 000 euroa, omalla rannalla ja kokona 3000-5500 m^2. Tähän hommaan ensikertaisena ryhtyvänä haluaisin nyt saada tontin ostajan check listin, mitä vähintään pitäisi tarkistaa / miettiä läpi ennen ostopäätöksen tekoa.

Vaihtoehtoja olen lähinnä punninnut seuraavin perustein;

- etäisyys pk-seudulta
- tieliittymä
- sähköliittymä, etäisyys lähimpään "tolppaan"
- kaavoitus; määräala, rakentamisoikeus yms määräykset; näistä en hirveästi tiedä, mutta rakentamisoikeus tuskin tulee ongelmaksi
- mahdolliset rasitteet (tie tontin läpi yms…)

Sitten kun päästään tästä eteenpäin, niin tarvittaisiin vastaava tarkistuslista ennen rakentamispäätöstä. Ajatus on ensin rakentaa saunamökkityyppinen ratkaisu (30 m^2, sis. saunan, ulko-wc…) ja myöhemmin varsinainen mökki (50-70 m^2, sisävessalla…). Aikajänne voisi olla n. viitisen vuotta eikä kaikkea tarvitse saada yhdessä kesässä kuntoon.

Omien timpurintaitojen ja ajan ollessa rajalliset, tuntuisi pakettiratkaisu järkevimmältä. Ihan mitään "avaimet käteen" -ratkaisua en tarkoita, osa töistä voidaan tehdä hartiapankilla (keittiö, kosteat tilat, sähkötyöt, yleensäkin pintamateriaalit…).

Toistaiseksi olen vertaillut lähinnä tunnetuimpien valmistajien (Kontio, Honka…) paketteja, mutta pakettien vertailu on suhteellisen vaikeaa, kun en oikein ymmärrä niiden eroja (mitä mistäkin puuttuu…).

Kustannuksia laskettaessa olen huomioinut toistaiseksi ainakin seuraavat asiat;

- tontti
- mökkipaketti
- luvat
- pohjat / maansiirrot
- vastaava mestari
- sähköliittymä
- jätevesi

Jos jollain olisi heittää esimerkkilaskelmia omasta toteutuneesta / keskeneräisestä projektista, niin siitä olisi suurta apua arvioitaessa mihin onkaan ryhtymässä. Lähtökohtana voisi ajatella, että lähdettäisiin liikkeelle esim. em. valmistajien n. 25-30 keur "täystoimituksista".

Vellu