Muurarin osuus omakotitalon budjetista

Hei!

Olen jälleen vailla tarkennusta budjettiini. Olen rakentamassa 1,5 kerroksista taloa, josta rakennetaan ensin vain alakerta. Ajattelin kysyä paljonko minun pitäisi budjetoida muurarin palkkoihin, kun taloon tulee ihan tavallinen valmistakka asennettuna? Muurarin pitäisi ilmeisesti tehdä hormit tai jotain vastaavaa.....

Useasti näihin valmistakkoihin sisältyy myös hormi eli siinähän tuo tulee “kylkiäisenä”. Jos toteuttaa piipun “erillisenä”, niin esim. typpihyväksytyn “Lega”-piippujärjestelmän pystyy ja onnistuu tekemään muukin ammattikunta kuin muurari. Päärätyin edellytyksin jopa itse!

Meille tuli schiedelin hormi ja se ainakin oli niin yksinkertainen rakenteeltaan, että sen olisi saanut tehtyä itse ihan helposti. Ja miksi ei takkaa voisi myös itse tehdä? Tiilerin takan mukana tuli niin yksityiskohtaiset ohjeet, että niillä sen saa kyllä jokainen kasattua. Sitä en tiedä saako ne itse tehdä. Itse olisin nuo tehnyt ellei vaimo olisi kieltänyt. Meillä kuulemma meni liian kauan märkätilojen harkkoseinän muuraamisessa… yllätys se on hidasta kun sitä ekan kerran elämässään tekee mutta se selitys ei kelvannut :frowning:

Harkkopiipun osaa tehdä vaimokin ja mun vaimo ei todellakaan ole mikään remonttireiska. Tuplahormin harkot ovat niin painavia, että siinä tarvitsee auttaa.

Kukaan ei kiellä takan tekemistä itse. Yksi elementti takka kasattiin edellisellä kokoonpanolla ja seuraavan toteuttajaa kovasti mietitään.

Riippuu paljonkin muurarista, ammattilainen muuraa piipun päivässä ja takan toisessa. Rahat kun saa suoraan kouraan niin tuskin 500 euroa enempää ottaa.

Laitoin tonne toiseenkin ketjuun, mutta tässä takkamuurari, joka myös antaa neuvoja ja sen kautta saa koko setin jos haluaa: http://www.takkaarteco.com