“Leds”: Mitä konsultti mielestäsi tekee?
Konsultti on rakentajan palkkaama alan ammattilainen joka kuuntelee, ehdottaa ja kertoo asiakkaalleen mitä hänen kannattaa tehdä. Hänellä ei siis ole lehmä ojassa kenenkään muun suuntaan kuin tilaajan eli asiakkaan. Tietysti, jos tarkoitat että kysellään nyt noita ilppejä, niin kysymyksessä on urakoitsija ei KONSULTTI. Ja urakoitsijalla on varmaankin se lehmä ojassa johonkin tuotemerkkiin.
Konsultin tehtävänä esim. LVI puolella on harkita kohteen lämmitystä kokonaisuutena, johon toki liittyy koko talotekniikka. Näiden mahdollisuuksien sekä taloudellisten resurssien pohjalta hän laatii suunnitelmat asiakkaan lukuun, ja tässäkään vaiheessa ei välttämättä ole vasta päätetty kuin lämmitystapa.
Mistä sellaisia “konsultteja” löytää, jotka ei olisi johonkin ratkaisuun kallellaan automaattisesti, tai muuten olisivat täysin puolueettomia?? Musta tuntuu että on lähinnä kauniita sanoja nuo…niinkun aika moni muukin asia rakennusalalla…
Kyllä mulla on luotto menny “ammattilaisiin” aikoja sitten…
niin… sitä saa mitä tilaa, eli jos ottaa sen ensimmäisen tai halvimman niin odotukset eivät saa olla kovin korkealla…
halvalla ei saa hyvää… eikä aina edes välttävää…
Hinnan perusteella viimeisenä menisin arvioimaan kenenkään ammattitaitoa!! Kaupallisella alalla olevana tiedän varsin hyvin, että monella yrityksellä on tapana hinnoitella itsensä ammattitaitoiseksi…Se että joku maksaa paljon ei tarkoita että se on hyvä.
Hei,
Enpä osaa juurikaan neuvoa, mutta itse tein vastaavan remontin (ellen suurempaa?) pistämällä yli 100k euroa kiinni pelkkään remonttiin.
Käytännössä purimme talon niin, että vain hirsirunko jäi näkyviin. Samalla nähtiin ~kaikki ongelmakohdat talossa, jolloin ne myös voitiin korjata. Taloon jätettiin siis kellari, hirsirunko, yläkerta (tämä jätettiin toistaiseks ivanhaan tilaan), vanha peltikatto ja piippu.
Lämmitys vaihdettiin öljystä maalämpöön (porakaivolla) ja ulos tehtiin salaojitus ja rännikaivot.
Talossa ei ole asuttu vielä kovinkaan kauaa, mutta budjetissa pysyttiin ja kaikki näyttää nyt hyvältä. Näillä näkymin olen tyytyväinen vanhan talon remonttiin.
Se tuosta ainakin selvisi, että yläpohja on varsin puutteellisesti eristetty. Ei muuta kuin lisää eristettä muhien päälle. Niistä vanhoista ikkunanpokista kannattaa tarkistaa huulloksen syvyys, että mahtuuko siihen lämpölasielementti.
En minä ainakaan tiedä, ketä muita asiantuntijoita siihen kannattaisi palkata kuin kokenut rakennesuunnittelija. Ota selville sellainen, jolla on kokemusta nimenomaan korjausrakentamisesta. Hän saattaisi toimia samalla myös vastaavana mestarina. Lisäksi hänellä on tietoa laite- ym. tavaratoimittajista.
Jonkunlainen korjaussuunnitelma siitä on joka tapauksessa tehtävä.
Olet edennyt asiassa hyvin. Olet käyttänyt kunnan rakennusmestarin asiantuntemusta talon kunnon arvioinnissa. Uskoisin sieltä edelleen saatavan olosuhteisiin nähden hyvää tietoutta. Ei ne kustannukset niin valtavia välttämättä ole jos vaikka itse teet sen työosuuden minkä pystyt. Maalämpöön kannattanee sijoittaa. Itse asennutin maalämmön tosin täällä etelässä. Kaivo 156 m. Avaimet käteen periaatteella 13880,-. Pumppu 8,5 kW, Nibe. Teille pitää kuitenkin laittaa selvästi tehokkaamat systeemit ja riittävän pitkä keruuputkisto on erityisen tärkeä.