Asun rintamamiestalossa ja ikkunat pitäisi vaihtaa... Mutta paljonkohan ne tulisi maksamaan, kun olen kuullut hirveitä hintoja kuin esom7000-10000 €... Minulla olisi asentajat kyllä... Esim. bauhaussissa katsoin että siellä on fenestran ikkunoita hinnasta 100-500€ Elli ovatko nuo bauhaussin ikkunat jotain huonoja vai miksi kuulen koko ajan, että hinta oikeasti kipuu johonki 7000 euroon... Aika kallista... Tietääkö kukaan noista ikkunoista tuolla bauhaussissa????
T: tietämätön
4-5000€ ilman asennusta,oli meille tiivin tarjous.asennettuna noin 7000€
Paljonko ikkunat tulevat maksamaan rakennukseen? Itselläni maksoi toiseen rakennukseen 300 euroa ja toiseen 7400 euroa.. Niin, toinen oli autotalli( 2 ikkunaa) ja toinen omakotitalo(29 ikkunaa).. Eli, vaikea sanoa kun ei tiedä ikkunoiden lukumäärää eikä kokoja.
Sitten asiaan. Itse toimin seuraavasti kaikissa materiaalihankinnoissa perustusharkoista alkaen pitkästä tekemääni taloon, aikaisempaa kokemusta mistään hinnoista ei ollut:
1. Katsele netistä ikkunanvalmistajien sivuilta, minkälaisia ikkunoita firmoilla on tarjota. Mieti mitä vaadit uusilta ikkunoiltasi
2. Tee tarkka lista tarvitsemistasi ikkunoista, mittoineen (pyydä asentajiltasi tarvittaessa apua)
3. Valitse esim. vähintään viisi firmaa, joille lähetät tuon listasi ja pyydät tarjousta..mitä useammalle lähetät, sitä enemmän näet hintahaitaria
4. Kun olet saanut tarpeeksi tarjouksia, katsot parhaat hinta/laatu ja alat kilpailuttamaan. Aina niistä hinnoista tippuu, koskaan ei ole ensimmäinen hinta ollut viimeinen
5. Kun olet valintasi tehnyt, auto tuo ikkunat asennuspaikalle. Ja sitten vaan asentamaan..Mutta asentajien täytyy osata hommansa.
Näillä yksinkertaisilla ohjeilla itse 0-kokemuksella pari vuotta tilailin tavarat omakotiprojektiini. Bauhausistakin voit ostaa, Fenestrasta ei kokemuksia.Onnea!
Riippuu u-arvosta myös. Mitä parempi u-arvo, sen kalliimmat ikkunatkin. Ja riippuu mitä kaikkea ikkunoihisi haluat (kaihtimet, hyttyspuitteet, tuuletusikkunat, yms.)
Kiitoksia vaan vinkeistä:D Mutta mikä ihme on u-arvo???
Lämmöneristävyyttä kuvvaava luku. Mitä pienempi luku, sen paremmin eristää lämpöä.
Selektiivi ikkunat täytyy olla.
Kun taas oli niin hieno aloitusviesti ettei ikkunan kokoja ilmotettu puhumattakaan lukumäärästä niin heitä tässä sitten jotain summia…
Meille makso Pihlan akkunat 5000€. Ja niitä ikkunoita tuli aika monta.