Ovatko Paroc wps 3 ja Isover RKL-EJ vastaavia tuotteita. Mulle kerrottiin että Isover ois ihan vastaava ja 25mm on u-arvoltaan Parocin wps 3 30mm:n kanssa sama. Onko tietoa /kokemuksia??
Laitan vanhaan rintamamiestaloon (purueristeinen) lisäeristystä ulkovuoreauksen vaihdon yhteydessä. Mietin vaan mikä kannattaa laittaa.
Remppaaja-07 hyvä! Siinähän on se 5 mm:n paksuusero, joka kyllä korostuu noinkin ohuissa merkittävästikin vain teoriassa, käytännössä ei. Se on ratkaisevaa se työn laatu ja oikeastaan noissa jutuissa ainoastaan työn laatu. Jollakin on käytännön U-arvo 50 mm:llä paljon huonompi kuin toisella 30 mm:llä.
Epäilen noita vertauksia, että olisivat saman arvoisia eli vastaavia, mutta saattavat ollakin vain teoriassa. Teoriassa parocin on parempi, mutta mutta....se riippuu niin myös niistä "reunaehdoista" ja miten se on sattunut tulemaan siellä tehtaallakin.
Jos joku tällä sivustolla väittää, että ne ovat vastaavia tai toinen on parempi kuin toinen, niin noobelin ansaitsee (tarkoitan käytäntöä). Se 5 mm kyllä korostuu tai ei vaikuta kuin hyttysen k*si atlantissa, jos mennään toisiin paksuuksiin. Käsittääkseni ja myös väitän, että paroc on parempi sekä teoriassa että käytännössä, jos ohennetaan molempia 25 mm, mutta jos ohennetaan vähemmän, niin en väitä mitään.
Sinulla myös se 25- 30 mm lisäeristyksen teko on ratkaisevaa. Jos laitat sen ulkopintaan, niin väitän, että se remppa on täysin turha. Näin ammun pimeään, koska en tiedä sitä talosi seinärakennetta, joten väitteeni perustuu tuolla baanalla nähtyyn ja myös villatehtaiden mainoskuviin, että päin p***tä on tehty.
Hommahan on Sinun, ei minun, mutta siitä huolimatta säälin, joka on sairautta ja se on taas minun ongelmani.
Siis väitätkö Monta, ettei seinän ulkopuolelle voi lisätä eristettä kannattavasti? Ihan samalla tavalla se eristää siellä ulkopuolella, mitä sisäpuolellakin, mutta siihen en osaa ottaa kantaa, onko jompi kumpi parempi. Jos hinta on sama, niin valitsisin parocin, koska se on paksumpi. Melkein vielä väittäisin, että juurikin vanhoissa taloissa eristäminen on entistä kannattavampaa juuri siellä ulkopuolella, koska siellä on varmaan tuulen mentäviä rakoja.
Muuten oli kyllä Montalla taas runosuoni sykkinyt vanhaan malliin
En ole muistamani mukaan väittänytkään, etteikö lisäeristystä voi tehdä, vaan on hyvä, että tehdään. Se lisäeristys voidaan tehdä mihin osaan/kohtaan taloa tahansa, mutta se on tehtävä oikein.
Muuten varsinkaan sen, jolla on noita erivärisiä kaluunoita rintamuksisssaan, niin ei ole laisinkaan syytä puuttua henkilöön vaan asiaan.
Niinhän se on, kun ei muuta osaa sanoa, niin haukkuminen kyllä hallitaan kuin rakkikoira. Mitä tekemistä rakentamisessa on runosuonella ja mikä se on, sillä rakentamisen yhteydessä olen kuullut puhuttavan kyllä suonesta, mutta vain vesisuonesta, jota varpusmiehet parvissa, jossa tyhmyys tiivistyy, etsivät ja löytävät.
Jos sisäpuoli kaipaa remppausta kannattaa lisäeristys laittaa sinne. Uretaanikipsilevyllä saa sileän pinnan, höyrynsulun ja lisäeristeen samalla kertaa.
On vaikea arvioida tilannetta, koska ei ole nähnyt rakennetta, mutta lämpö / kosteusteknisesti ulkopuolinen eristäminen on paras ratkaisu.