Perään kuulutetaan asiantuntemusta!?

Kirjoitettu: 12.4.2007 07:22:38 Otsikko: Pitääkö vuorauspaperi vaihtaa?
alanne Käyttäjä on mies
Jäsennro: 132347
kirvesmies
Kysymyksiä: 1 kpl

Kyseessä on 20 luvulla tehty hirsitalo, mikä on vuorattu vaakalaudalla viimeksi 60 luvun alussa. Nyt on kuitenkin aika uusia ulkovuorilauta koska eteläseinä on haristunut, muut seinät suht hyvät. Laudoitusta purettaessa huomattiin, että tervapaperi on vuorilaudoissa kiini ja sitten sen alla ilmarako eli pystykoolaus hirttä vasten. Tietysti paperin paikka olisi hirttä vasten, mutta on aika ikävä ruveta repimään oikaisukoolausta paperin takia koska koolaus on suora. Siis onko haittaa jos paperin laittaa uuden ulkovuorilaudan alle niin kuin on ollut ennenkin. Uusi vuoraus olisi tarkoitus tehdä alaosa pystyyn ikkunanvälit vaakaan ja yläosa pystyyn, tämän takia joutuu tekemään päälle vaakakoolauksen, vai olisiko paperin paikka koolausten välissä, mikä olisi paras ratkaisu.

Käyttäjäprofiili

Kirjoitettu: 12.4.2007 07:22:38 Otsikko: Pitääkö vuorauspaperi vaihtaa?
Rakentaja.fi / vastaajat Käyttäjä on mies
kirvesmies

Todellisuudessa päin ulkovuoria ei tarvita paperia ollenkaan. Tuuletusrako toimii, eikä tuulensuojaa saa mitenkään enää asennettua päin hirttä. Jos mahdollista, niin voit asentaa päin hirttä ohuen kivivillan. Sekin jo auttaa tuulensuojana. Mitään rakenteita ei kannata alkaa purkaa.

Kysymys: Miten kivivilla toimii tuulensuojana?
Miksi kivilla hirren kaveriksi?
Vastaukset: ilman pikkuvanhaa saivartelua.

Parahin Meri. Taaskin kävi niin, että joku aloittaa ketjun vaivautumatta kertomaan kysyttyjä tarkennuksia. Viittaan tällä tuohon toiseen ketjuun, joka alkoi elää täysin omaa elämäänsä. Mutta perinteisen rakennustavan ylläpitäjänä ja puolestapuhujana en todellakaan voi ymmärtää, mitä ajat takaa ja ketä syytät saivartelusta.

Nuo sinun aloituksesi olivat sellaisia, ettei niistä heti käynyt ilmi,mikä on kysymystä ja mikä kommenttia. En minä ainakaan tyhmyyttäni osaa tulkita noita kopiosekamelskoja. Enkä viitsinyt enää jatkaa tuota toista ketjua, kun se on jo niin kaukana todellisuudesta. Mutta toivon, että vastaat itsekin kommentteihin tuoreeltaan, eikä viikon päästä.

Tähän asti olen pitänyt hengittävän ja ilmaa läpäisevän rakenteen määritelmiä aivan yksinkertaisena asiana. Enpä olisi uskonut, miten näin selvästä asiasta saadaan termien uudestimäärittelyllä näin vaikeaa. Mutta tämän eron hämärtämiseen pyrkii niin moni taho, ettei sinun, Meri, tarvitse niitä enää auttaa. Luehan kommentit tarkemmin ja osallistu itse aloittamaasi keskusteluun.

Foorumin omien vastaajien asiantuntemus on tosiaan kovin vaihtelevaa ja usein asenteellista. Mutta mitä muuta odotat palstalta. jota tietyt firmat rahoittavat, Itse olen ottanut sen linjan, etten juuri noita vastaajia kommentoi, vaikka kovin mieli tekisi. Tuo oma spesiaalialani, jätevedenkäsittely, on siitä hyvä esimerkki.Mutta täällä voi olla avuksi, kun ei lyö yli.

Olisi hyvä tietää, kaipaatko lisäeristystä ja rakenteen parempaa ilmatiiveyttä/lämmöneristyskykyä ja missä käytössä rakennus on.