Pre cut -paketin pystytys?

Mistä tällaista päättelet?

"...kirjoittelevista rakentajista ei ole tehnyt perusteellista vertailua pitkän, pre cutin ja elementin välillä ennen rakentamispäätöstä"

On ja saletisti ja paljon. Kun itse teet, niin tee

1) pitkästä (kunnon tavarasta) ja pätki se/ne pitkät

2) pre cut:iksi, sitten panet ne pätkät lovettuina sopivasti pinoon lisäten sinne sitten sopivaa muuta tavaraa, niin saat

3) elementit jne ja vaivattomasti ja halavalla ja hyvää jne ja ajallaaan

4) Se on siinä! Eikä maksa maltaita muuhun tapaan verrattuna. 

5) sitten tarvitaan tietenkin vähän viimeistelyä ja kas talo on valmis! Ja eikun tyytyväisenä asumaan!

6) Eipähän tarvi tuomareita eikä viemäreitä (tietenkin vain vesiä varten) eikä muitakaan pintamittausmernetelmällä toimivia "kuntoilijoita".

Päättelen siitä, että kukaan ei ole osannut antaa hintaeroista arvioita.

Meillä PreCut-paketti oli noin 1300 egee halvempi kuin vastaava pienelementtitalo. Pitkästä tavarasta ei vertailua tehty. Siinä mielessä oli hyvä, että oli precut-paketti kun rakentamisen aikana rakennustarvikkeiden hinnat nousivat hurjaa tahtia niin kaikki pakettiin kuuluvat tavarat olivat vanhalla hinnalla. MM.kattopaneleita ei otettu paketin mukana ja jouduimme ostamaan ne kalliimmalla kuin mitä ne olisivat paketissa maksaneet…

Itse tein vertailun tuossa viime keväänä ja eroa pre-cutille tuli halvimpaan elementtitaloon n. 14,5 tonnia... mutta elementtitaloon muistaakseni kuului vielä esim. sähkösuunnittelu mukaan... mutta itse päädyin pre-cut ratkaisuun ja vaimon eno tekee sähkösuunnittelun ajankulukseen...

v. 2001 (mummonmarkka-aikana) omilla suunnitelmilla ja kutakuinkin samalla sisällöllä pyydetty/tehty vertailu; Pre-cut n. 33.000 € ei pystytystä, pienelementti n. 43.000 (suunnitelmat hivenen mukautuivat!), suurelementti n. 57.000€. Periaatteessa suhteen pitäisi olla vieläkin sama, mutta ainakin osa pre-cut toimittajista ainakin itseää johtavaksi mainostava on hinnoittellut noista ajoista itsensä ulos ja näämmä eurot “kiilu” enenevässä määrin heidän silmissään.

Valitsin silloin “pre-cut” - toimituksen (en kuitenkaan edellä mainittua; hinnoitteli jo silloin itsensä ulos) ja pystytin itse tietoisena kuitenkin, että ns. pitkästä tavarasta olisi saanut tehtyä hivenen edullisemmin joskin “hyöty” olisi jäänyt markinaaliseksi haalimiset, kuljetukset jne… huomioiden. Mitä todennäkösimmin tekisin saman valinnan/toteutusvaihtoehdon myös nyt jos valinnan eteen joutuisin. Pre-cut kuin myös “pitkätavara”-toteutus on mitä parhain vaihtoehto, jos tai kun kykenee, osaa, haluaa jne… maksimoida omaa työnosuutta. Mutta varoituksen sanana älkäää “yliarvioiko” omaa osaammistanne, resurssejanne yms.; niitäkin esimerkkejä on “enemmän kuin paljon”. Työn osuus näyttelee rakentamisessa kylläkin melkoista osuutta, mutta “sokeasti” siihen ei, edellinen kommenttini huomioiden, tule suhtautua.