Rakennusalaan liittyvä huijausko?

Vastaan vielä, vaikka en  oikein tulekkaan ymmärretyksi. Unohohtakaa nyt otsikointi.Tavoitteena oli huomio, sillä  alusta asti on vähän vaikuttanut, että kyseessä ei ole yksinomaan halpa lahjus ja huijaus sen avulla. En ole  myöskään pyytämässä rahoja takaisin tai tekemässä rikosilmoitusta, en edes kuluttajasuoja-asimiehelle. Sen mittarin arvo ei edes riitä niihin tappiohin, joita syntyi kun odottelin ja odottelin, kun laitteen piti koko ajan tulla tuossa tuokiossa. Remonttimiehen (urakoitsijan) mittaus maksoi 30  euroa kerta ja kosteuskonsulttien hinnat ovat jo ihan toista luokkaa. Minun olisi kannattanut alkuvaiheessa ostaa jopa 500 euron mittarikin itselleni tai ainakin taloyhtiön. taloyhtiö maksoi osan kustannuksista. Minulta oli mennä maine ja olin saada valehtelijan maineen, kun kerroin taloyhtiön edustajille  koko  prosessin ajan että saan pian mittarin.

Kyse ei ole pienestä asiasta vaikka itse "lahja" on halpa.

Vieläkin ihmetyttää seuraavat seikat asian tiimoilta:

1.Rakennusalan ammattilaiset  suuttuivat heti alkuunsa ko. mittarin olemassaololle. Oli mittari sitten kylkiäinen tai myynnissä myymälöissä. Tietysti ymmärrettävää, kun oma on maksanut 200-500 euroa ja sitä ei tarvitse kuin näyttää ja kävellä ympäriinsä ja nauttia korkeaa palkaa.

2. Eihän kukaan maksa palkkaa kosteuskonsultteille jos  halvalla saa ostaa tai hankkia mittarin. Kuntotarkastajaksi itseään mainostavat ammattilaiset kävivät asunnossani  vuosi sitten ja taloyhtiössämme pintamittari kädessä kiertämässä 2-5 minuttia/asunto. Pintamittarin näyttöön ei edes kunnolla vilkaistu ja vaadittiin mittarin näytön perusteella koko kylpyhuone saneeraukseen. Mittaus kahdesta kohtaa toinen seinästä ja toinen lattiasta. NÄIN TOIMI AMMATTILAISET. Kuka tarkastaa heidän ehkä pitkäänkin käytössä olleiden mittareidensa  lukuarvojen toimivuuden? Kuinka hyvin vauriot on arvioitavissa  kahdella pikamittauksessa?

3. Tuntuu oudolta ettei kukaan ole käsittävinään että mittaria olisi tarvittu kuivatuksen aikana testaamaan joko on kuivaus tehonnut. Ei alkumittaukseen joka oli vielä paljon epämääräisempi  kun huonolla lelulla mitattu arvo olisi ollut.Yksi tuikkaus  seinään , mittaajan katse kattoon eikä mittariin päin ja väite että lukuarvo oli sekä seinässä että lattiassa 100.

Kylpyhuoneen korjaajan  mittaukset tukivat lattian arvoja, mutta pahimmat lattian arvotkin löytyivät ihan muualta kuin suihkutilan kohdalta uusintamittauksissa. Seinässä oli koko ajan lähes ylikuivaa osoittavat arvot uusintamittauksen kohdalla. Mittarina oli 500 euron mittari.

Älkää kiltit  lukijat ja vastaajat viitsikö saivarrella sanakäänteillä ja toistaa jo moneen kertaan kuultuja fraaseja, nyt on joulu tulossa.

Haluaisin silti tietää minne ne ensimmäiset tilatut mittarit joutuivat joista oli kuvakin ja jotka oli tarkoitettu kosteusvaurioiden mittaamiseen ei puun? Onko kenties myyty venäjälle, toimittajien taskussa? Vai todella lähetetty takaisin.?

Minä en vaan tiedä mitä käyttöä minulla voisi olla puun kosteusmittarilla, jonka käytön yhteydessä on vielä rikottava rakenteita.

Tarkoitus ei ole saivarrella, vaan hakea perusteita edellä esitetyille väitteille. Siksi haluaisin paremmin ymmärtää jutun juonen, mutta tietyt epäselvyydet nävertävät varsin tehokkaasti loogista ajattelumallia.

a) keitä ovat nämä "rakennusalan ammattilaiset". Minäkin voisin puhua läpiä päähäni ja väittää kuluvani näiden armoitettujen joukkoon. Kuka määrittää ja totetaa tämän "ryhmän" ?

b) Miksi ihmeessä maksimissaan kolmen euron kappalehintainen johtokykymittari olisi tarjolla lehden kylkiäisenä 20 euron arvoisena. Jos tuote ei ole kaupan vapaasti, sille ei voi määrittää käypää hintaa tai vastaavaa tuotetta. Pelkällä johtokykymittarilla ei tee tuon taivaallista. Kastele vertailun vuosi puu merivedellä ja/tai tislatulla/ionvaihdetulla vedellä ja huomaat eron. Eri puulajit johtavat sähköä täysin toisistaanpoikkeavalla tavalla. Näinollen jotokykymittarilla ei tee mitään kosteusmittauksessa (rakenteita rikkomaton). Pintakosteus on täysin eri asia, kuin rakennekosteus.

c) Vähänkin rakentamisesta tietävä osaa etsiä kosteusvaurioita ensimmäiseksi lattiakaivon tienoilta. Kupruileva matto ei paljoa valehtele. Varsinkaan, jos se on 20 - 30 vuotta vanha. Kaikki kovimmalle kosteusrasitukselle joutuvat kohdat ovat riskialttiita. Silti jalkojesi alla suihkussa seisoessasi voi olla täysin kuiva kohta ehjän muovimaton alla. Saumat, läpiviennit, liitokset - kaikki epäjatkuvuuskohdat ovat niitä riskipaikkoja. Puolen tunnin kosteuskonsultin kurssinkin käynyt tietää nämä paikat. Tottakai konsultit aina löytävät jotain, jonka vuoksi rakenteet pitää repiä auki - miksikö ? Siksi että viimeisinkin vastuu poistuu konsultilta. Kun kuivataan ja mitataan myöhemmin on joko kuivaa tai ainankin kuivempaa kuin alkutilanteessa. Lisäksi nämä mittaukset voidaan tehdä eri tahojen toimesta, jolloin tulosten vertailu on mahdotonta.

d) Se, missä mittarit ovat jäänee arvoituksesksi. Jossain intian tienoilla kellunee väärään laivaan eksynyt kontti täynnä huippuluokan mittalaitteita. Tai onko niitä edes olemassakaan, paitsi se kuvassa ollut kappale. Taitaa lehden toimitus olla paras vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Missä on JimmyHoffan ruumis, entä JJ ja kosteusmittarit ? Saammeko koskaan tietää ?

Oma pointtini sarkasmin alta kaivettuna: Tuon hintaluokan päätöksissä ei kannata säästää satasta tonnien vahingon estämisessä.

K.L

Mitä maallikko tekee sillä tiedolla, että jokin rakenneosa on märkä? No eipä muuta kuin, että se on märkä ja se pitää todennäköisesti kuivata. Tai mitä tarkoittaa puun p-% kosteuslukema 40% tai 15%.
Milloin betoni on kuivaa tai märkää. Millä mittarilla betonin kosteus määritetään ja miten esim. mitattavan kohteen lämpötila vaikuttaa mittaustulokseen tai milloin mittari pitää kalibroida ja miten.
Minulle aivan yksi lysti miten kukin mittarinsa ostaa tai hukkaa tai millainen mittari on, koska maallikko ei ymmärrä mittarin antamista mittaustuloksista enempää kuin sika hopealusikasta.
Tämähän on tietysti sellainen palsta jolla saa esittää kuka tahansa melkein mitä tahansa, mutta jos arvostellaan ja nimitellään joitakin ammattiryhmiä niin silloin ne henkilöt asettuvat heidän yläpuolelleen. No mikäs siinä jos ko homman taitaa, mutta silloin pitää pystyä myös oikeaoppisesti perustelemaan asiat. Tämänkin mittausfarssin aikana on puhuttu paljon pelkkää sontaa.

En nyt ehdi skannata kuvaa alkuperäisestä lupauksesta, mutta kuvan mittari, joka on tullut esitteenä lähes joka kotiin on luotettavan näköinen. Sen hinnaksi arvioitiin 20 euroa ja sen piti mitata kaikista materiaaleista. Tilalle tulleen mittarin hinnaksi on mainittu 40 euroa ja se mittaa luotettavasti ohjeiden mukaan vain puuta. Paristokin on jo kyllä arvokas 12V:n miniparisto. en ole ennen nähnyt.

En löytänyt lehdestä toimittajien ammatteja ja koulutustasoa, mutta lehteä on toimitettu kymmeniä vuosia ja pidetään luotetetavana, lehden ohjeitakaan ei saa kopioida tai levittää edelleen lähdettä  selvästi mainitsematta.  Toimitusaika 2 viikon sijaan lähes 4 kuukautta tietylle luvatulle tuotteelle on sinänsä jo merkki luotettavuuden  vähenemisestä ja välinpitämättömyydestä, olisi kai voitu edes kysyä haluaako jonkin muun tuotteen tilalle, samalla kun kirjeellä lähestyttiin asiakkaita. Voi olla että ei alkuperäisellä mittarillakaan silti olisi kylpyhuoneen betonia mitattu. (huonosti tai hyvin) Mitä siihen sääasemaan tulee, omistan myös sellaisenkin ja näyttää se ainakin paljonko yöllä on ollut pakkasta, ulko ja sisälämpöyilan lisäksi.

Aiemmin saamani laservaakaakin  ( muutama vuosi sitten) olisi ollut ikävä käyttää vasta talvella kesämökin suoristamisen apuvälineenä. sellaisenkin kyllä voi  jättää hankkimatta vastaavassa tilanteessa ja odotella turhaan koko kesän. Lasevaaka toimi kyllä hyvin, tuli ajoissa  ja toimii edelleen.

Aion käyttää laittaessani peilihyllyn ja naulakot takaisin remonttin jälkeen kylpyhuoneen seinälle.

Ei tästä taida tulla loppua, mutta betonitohtori kyllä aliarvioi niinkutsutut maallikot.

Ei tämän näin raskaan prosessin aikana normaalin älykkyysosamääränkään omaava ihminen pysy kauaa pelkkänä maallikkona, saati sitten minkä tahansa teknisen alan koulutuksen saanut normaalia hieman älykkäämpi ja teknisempi henkilö .Olen jo kohta vuoden opiskellut ko. asioita ja omaan kahdenkin linjan teknisen alan koulutuksen.

Ei niiden mittareiden toiminnan ymmärtäminen kyllä  niin pitkää koulutusta vaadi, mutta sen pitäisi ymmärtää lapsikin, että pari hätäistä mittausta millä tahansa mittarilla ei riitä minkään niin kalliin remonttitarpeen arvointiin  kun esim. kylpyhuoneremontti nykyaikana on ainakin suurissa kaupungeissa, joissa työpalkat ovat korkeat ja puute alan ammattilaisista.

Rakennusala sinänsä on vaativa ja ko. alalla monien vuosien työkokemus on arvokas ominaisuus, en sillä kohtaa halua mitenkään aliarvioida esim. betonitohtoriksi itseään kutsuvan henkilön ammattitaitoa.

Mutta ei kukaan voi olla niin naivi, että voi väittää kaikkien alan ammattilaisten olevan  tunnollisia työssään ja edes ammatitaitoisia. Ko. Kosteuskonsulttin kurssi kestää omassa  kunnassani kokonaista kaksi päivää. Tosin pohjakoulutusta vaaditaan hieman, mutta kai 1000 euroa vaativan kurssin kohdalla voidaan koulutuspohjasta hieman tinkiäkkin jos kurssi ei tule täyteen.

Millä oikeudella ja perusteella väität kaikkia yleensäkkään maallikoiksi, jotka omistavat kylpyhuoneen tai kiinteistön? Olen itse tehnyt työtä usemallakin alalla, enkä pysty väittämään minkään alan korkeasti koulutettuja kolleekoitani varmuudella kaikktietäväksi, rehellisiksi ja luotettaviksi. Onpa aikamoinen väite betonitohtorilta omalla alallaan, varsinkin kun siellä voi olla minkälaisia yrittäjiä tahansa. Nimi ei tee miestä eikä naista .Rehellisyyden nimissä älkää huijatko.

Tämä palsta on keskustelijoiden , ei välttämättä ammattilaisten muutenkaan. Tärkeimpien asioiden kohdalla olen käyttänyt aina  kysy- vastaamme-palstaa.

Ei varmaan kannattaisi enää heittää bensaa liekkeihin, mutta pari kommenttia pistän minäkin. Ensinnäkin Älykölle: Et kai sinä nyt siis oikeasti laskenut kylpyhuoneremonttisi onnistumista sen varaan, että saat pian lehden kylkiäisenä sen kosteusmittarin? Lisäksi ihan yleisenä analyysina sinulle: korostat joka käänteessä sitä, kuinka mahdottoman monta tutkintoa sinulla on, ja kuitenkin tuhoat oman uskottavuutesi kaiken maailman salaliittoteorioilla ammattilaisista, jotka kateuttaan ovat vetäneet halvat ja huippuhyvät mittarit välistä.

Ja Betonitohtorille: En millään tavalla epäile ammattitaitoasi, mutta halveksun syvästi tuota asennetta, että "ei maallikolle tarvitse kertoa jotain tietoa, koska hän ei kuitenkaan ymmärrä sitä tai edes tee sillä tiedolla mitään". Minkään alan kiistatonkaan asiantuntija ei olisi tervetullut minun kynnykseni yli, jos asenne on noin ylimielinen.

Mutta joulurauhaa kuitenkin kaikille tasapuolisesti!

Tapanilalle. Itse asiassa laskin, että pääsen mittamaan uudestaan ko. alkuaankin hyvin epäilyttävät arvot. En lähtenyt hankkimaan vuokralaitettakaan, enkä ostamaan mittaria kun ko. laite oli mahdollista tulla postissa jo seuraavana päivänä. (yli 3 kuukauden ajan).Onko se tosiaan työprosessina niin vaikea ymmärtää, että parin kuukauden kuivatuksen aikana lattiaa olisi hyvä mitata itsekin. Kuivaajia olisi voinut siirrellä ongelmakohtien mukaan. Mitä lattiakaivoon tulee siellä on aina vettä ja mittari näyttää lähellä kosteaa. Korjaajakin jo kyseli puhelimessa että mitä se sinun mittarisi näyttää, ei hänenkään olisi tarvinnut turhaan ajaa 50km sitä mittaamaan.

Mitä koulutukseen tulee ja ammattiin, minulla on ikää jo siksi paljon, että nuoremmat eivät vain huomaa, että kahdenkin eri alan opiskelu on mahdollista. Opiskelin jo hyvin nuorena ensin kone- sitten sähköalan suunnittelijaksi viidessä vuodessa. Toimin tekniikan alalla eli sektoreilla 15 vuotta ja opiskelin ensin työn ohella yliopistossa. Sitten myöhemmin suoritin yliopistotutkinnon päätoimisesti, senkin hyvin laaja-alaisen. Sen enempää en halua tässä yhteydessä kertoa ja opiskelen vanhana yhä edelleen, meillä on yliopistoissa johtoajatuksena elinikäinen oppimismalli. 

Toisaalta ei betonitohtorinkaan ammatti ole julkinen. Miksi minun pitäisi omani juurta jaksaen selvittää. Tämä ei ole asiantuntijapalsta ja kuka tahansa voi esittää mielipiteitään. Betonitohtori sen sijaan kielsi jopa kerran minua kirjoittamasta esim homemikrobien terveyshaitoista. Kaikki mitä minä olen väittänyt, on todennettavissa myös ammattialojen kirjoista. Itse en usko yhdenkään ihmisen väittämään tarkistamatta asiaa myös alan kirjallisuudesta monen eri asiantuntijan  kirjoittamana, jos asia on hyvin tärkeä. Niin olen tehnyt myös kosteusvaurioiden, kosteusmittauksen ja mittareiden osalta. Eräs mittarin valmistaja antaa nettitietoina niin hyvät ohjeet oman mittarinsa käytöstä että kaikki tällä palstalla saadut tiedot ovat niiden rinnalla vain murusia. Tosin hyvään alkuun myös tämän palstan keskustelijoiden tiedoilla pääsee.

Lopetetaan jo ette te ainakaan minua tue  ja haluan joulunviettoon. Olen itse antanut parasta tietoani muille mm. ne homemikrobeihin liittyvät ohjeet. Olen opiskellut lääketiedettäkin ihan riittävästi kertomaan asiasta. haluan jo siirtyä nykyiselle alalllaeni ja kiittää kaikkia jotka tukivat raskaimpien ja pahimpien  ongelmien aikana.

En ole edes jaksanut lukea viestiketjua ihan kokonaan, mutta ehkä "älykkö" on tullut hieman väärin ymmärretyksi.

Kukaan ei varmasti tee remonttipäätöstä kylkiäisenä tulleen kosteusmittarin mukaan. Ymmärrän kuitenkin, että mittarilla olisi ollut kiva itse seurata kylpyhuoneen kuivumista ihan oman mielenkiinnon vuoksi. Lisäksi mittaria olisi ehkä voinut käyttää apuna siihen, milloin on sopiva aika kutsua alan ammattilainen mittaamaan, onko kylppäri jo kuivunut ja valmis seuraavaan työvaiheeseen. Näin olisi ehkä säästynyt turha ammattilaiskäynti (ettei tule liian aikaisin ja sitten joutuu tulemaan myöhemmin uudestaan) tai välttynyt turhalta odotukselta (paikat ovatkin jo kuivat, mutta ei raaski vielä pyytää ammattilaista mittaamaan, jos ei olekaan kuiva ja menee turhaan maksu. Tosin meillä ei "ammattalilaisen" mittaus paljoa maksanut.).

Ja onhan se harmillista, että jos jotain luvataan, niin sitä ei pidetä. Eli tässä viestiketjussa lienee hieman unohtunut pääasia eli se, että on kyseenalaista, että lehteä markkinoidaan kylkiäistuotteella, jota ei sitten pystytäkään toimittamaan ja kun toimitus vihdoin kuukausien päästä tulee, tuote onkin erilainen kuin mitä on luvattu. Sinällään on ihan hyvä saada tietoa tällaisesta toiminnasta.

Voitko "älykkö" kertoa koulutuksesi, kun sitä niin usein mainostat?

Oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille!

Vielä teille kilteimmille tiedoksi. Kosteusvaurion syynä voi olla rikkoutunut vesieriste tai ihan joku muu. Minun kylpyhuoneen kohdalla se perimmäinen syy oli se jokin muu. Kaikille muillekin tiedoksi, että mittaamalla useammasta kohdasta , ongelmakohdat ja niiden perusteella syyt löytyvät nopeammin ja ajoissa löydettynä ne helpottavat työsuunnitelmia ja nopeuttavat korjauksia.

Niitä muita syitä voi olla esim. halkeamat betonissa tai betonin saumoissa tai viemäri tai putkivuodot lattiabetonin alla tai puutteelliset eristeet lattian ja betonin välissä, kun kyseessä on maapohjainen lattia. Vaikka näkyvissä oleva vanha ja paikattu muovimatto kaipasi uusintaa, se ei ollut pääasiallinen tai pahin kosteuden aiheuttaja, vaan takaseinän halkeama jota oli ilmeisesti uutena jo paikattu ja paikkaine purkautunut alas lattialle seinän ja lattian yhtymäkohtaan ja  kostea massa piti yllä jatkuvaa  mitattavissa olevaa kosteutta.

Se millä laitteella ko. takasienän halkeamat olisi löytynyt on vielä selvittämättä. Koska kyse on kahden asunnon välisestä betoniseinästä, ei lämpökamerakuvauskaan tuo sitä helposti esille. Myös lattian betoni oli halki ja on saattanut venyttää muovimaton saumaa omalta osaltaan.

"Ammattitaitoiset kuntotarkastajat" kiinnittivät huomionsa lähinnä selvästi näkyvässä olevaan muovimaton  paikattuun osaan, ja neliviikkoisten kääpiörotuisten koiranpentujen tekemiin pintanaarmuihin kylpyhuoneen "kuivalla" osuudella eli WC:ntakaseinällä.

Asioihin ,jotka ovat kenen tahansa nähtävissä ja keskusteltavissa ja kylpyhuoneen maton ikä  ei varmaan ollut epäselvä asia. Odotin paljon enemmän ko. ammattilaisilta. enkä haluaisi maksaa tiedoista jotka olivat jo tiedossa. Eivät halunneet edes muita huoneita katsella, mutta sain heidät mukaani edes vilkaisemaan olohuoneessa oleva betoniseinän halkeamaa, joka on ollut nähtävissä koko talon iän ja tapetti halkeaa ko. kohdalla aina uudestaan. Enemmän olen huolissani silti ko. seinän lujuudesta, äänieristyksen puuttumisesta ja lämpöhukasta.

Eli ensimmäiset syytökset kohdistuivat alkuaan koiravainajieni   7 :n neliviikkoiseen vahinkovauvoihin,  Ironista kyllä.

Äly hoi, älä jätä.

PeJK: ellet muuhun pysty ole kiltti ja jätä kirjoittelematta. Millähän koulutuksella sinä kirjoittelet ja mistä asiasta?  Muuten ei ole muidenkaan ns. irvistelijöiden koulutustaustaa kyselty, niitäkin aina välillä esiintyy tälläkin palstalla, vaikka esim. tasavallan presidentti palkitsi tämän toimintamuodon kehittelijät. Ehkä lähinnä kuitenkin tarkoittaen asiantuntijapalstaa. Otin muuten siellä puheeksi jokin aika sitten myös asbestin olemassaolon mahdollisuuden ja siellä oli oikeat henkilöt myös vastaamassa kysymyksiini.  Tällä palstalla  ei ko. ongelmaa ei kyllä noteerattu miksikään ei siis myöskään kaiketi ymmärretty. Toivon epäasiallisuuden poistuvan myös tältä palstalta. Ihmisillä on usein todellinen syy kirjoitella. Jos ei ole mahdollisuutta, ymmärrystä ym neuvoa, voi olla kirjoittamatta kai ainakin.

Älykölle:

Pidetään tämä keskustelupalsta rakentamiseen liittyvänä keskustelupalstana. Jätetään ne tittelit ja stipendit pois jokaisesta tai jokatoisesta keskustelusta. Arvostus täytyy ansaita ja perustelematon näkemys on pelkkä mielipide.

Minulle itselleni rakentaminen on kädentaitojen osaamista, rakennusfysiikan ymmärtämistä sekä eri materiaalien yhteensovittamista kokonaisuudeksi. Kokonaisuutta pitäisi jossain vaiheessa pystyä kutsumaan kodiksi, tai ainakin vakinaiseksi asumukseksi.

Korjausrakentaminen on itseasiassa haastavampaa kuin uuden tekeminen. Netti on täynnä toinen toistaan hirveämpiä kuvia rakennevirheistä. En tiedä, onko ensisijainen syy säästäminen, tietämättömyys vai välinpitämättömyys. Väärässä paikassa säästäminen on kuitenkin aika tyhmää. Sen sisäistäminen ottaa tältä pohjoiselta kansalta vielä ainakin yhden sukupolven verran.

K.L

PS: Autoin tuossa toissapäivänä arviolta noin kuusissakymmenissä olevaa professorismiestä huoltoasemalla. Yrityksistä huolimatta kyseinen herra ei saanut uudehkon mersunsa konepeltiä auki pissapojan nesteen lisäystä varten. Katsoin samalla myös öljyt, kunnossa olivat nekin. Tarinan opetus on se, että vaikka yliopistossa opetat, voit olla arkipäivän tekniikassa täysi käsi. Mukava mies muuten ja olisi tarjonnut kahvit kiitokseksi, vaan oli kiire toisaalle.

Ymmärrän kyllä hieman tuota älykköä. Onhan noi ihan kivoja leluja mitä tulee noissa lehtitilauksien kylkiäisinä. Itsekin joskus aikoinani tilasin kyseisen teeseitse lehden ja kylkiäisenä tuli tuolloin etäisyysmittari. Kyllähän se etäisyyksiä mittaa, mutta en kyllä ole sitä käyttänyt nykyisessä rakennusprojektissamme.

En kyllä olisi kertaakaan halunnut mainita ammattiani , koulutustani, titteliäni enkä mitään muutakaan yksityisyyttäni. Jostain kumman syystä niitä on minun kohdallani vaadittu aina silloin tällöin. Nytkin ainoastaan tämän yhden asian tiimoilta toinen vaatii  koko työhistorian ja koulutustaustan paljastamista  ja toinen heti perään kieltää ja kokee ne leuhkimisena ja ylpeilemisenä. En ole ylpeillyt ja muutenkin haluaisin pysyä nimenomaan tällä palstalla täysin tuntemattomana ja pelkään jo identtiteettini pettävän kaikkien vaatimusten keskellä.

Totta on myös, että kätevyys ei kulje käsikädessä loogisen ajattelukyvyn kanssa. Kun opetin jonkin aikaa fysiikaa yläasteella, muutamat kokeissa  viitosen oppilaat kytkivät mallina olevat sähkölaitteet täysin oikein kädenkäänteessä, kun itse vasta mietin miten ne asettaisin.  Jostain täysin käsittämättömästä syystä.

Itse arvostan kaikkien alojen työntekijöitä, jotka tekevät työnsä hyvin ja tunnollisesti. Vähän johdonmukaisuutta osoittaisin kyllä teiltä kirjoittajilta. Onkohan se niin, että nainen saa vain kysyä tällä palstalla, mutta ei ymmärtää ja vastata. Olen minä kysymyksiäkin tehnyt ja odotellut itselleni tärkeitä vastauksia ja saanutkin. Tarvitsen autolleni korjaajan jo ergonomian takia ja muutenkin. Tutkin sillti viat ensin itse ja aika usein löydänkin, jotta korjaajien ei tarvitse ihan tyhjästä lähteä niitä etsimään.

Juutunut konepelti on kyllä ongelmallinen.

Rakennusalan palstahan tämä on ja rakentajien ja korjaajien nimenomaan. Itse tarvitsen todennäköisesti seuraavaksi apua kesämökin korjausongelmien parissa,tai keittiöremonttissa. Aina ei kaikille selviä, mitkä kaikki asiat ovat yhtydessä rakennusalaankin. Jos korjataan homeongelmaa, niin ongelmien aiheuttajatkin ja niiden  aiheuttamat terveysriskit ovat olennainen osa sitä sitä ongelmaa. Kun rakennusalan homeongelmia opetetaan uusille alan ammattilaisille opetuspakettiin kuuluu kyllä myös ne syyt miksi se työ on tehtävä ja kuinka vakavasta ongelmasta voi olla kysymys.

Läheskään kaikille ei selvinnyt todellinen syy , miksi pienestä lahjasta tuli iso ongelma. Siinäkin tärkeimmät asiat sivuutettiin ja jostakin muusta tuli tärkeämpi ongelma. Näinhän usein käy. Kaikki purkavat omia kokemuksiaan olettamuksiaan  Jäteteään se nyt jo lepämään. Aihe on vaan sikäli helppo, että siihen voi kaikki vastata jotakin.

Älykölle:

Tuohon provosoivaan viestiin vastasit: "PeJK: ellet muuhun pysty ole kiltti ja jätä kirjoittelematta. Millähän koulutuksella sinä kirjoittelet ja mistä asiasta?  Muuten ei ole muidenkaan ns. irvistelijöiden koulutustaustaa kyselty, niitäkin aina välillä esiintyy tälläkin palstalla".

Joko ymmärsin väärin, tai sitten asetit itsesi tämän provoviestin kirjoittajan yläpuolelle koulutustaustasi perusteella. Jos nikkinäsi käytät "älykköä" ja kirjoitat noin, voiko olla kysymys muusta? Sähkölaitteiden kytkentää "käsittämättömäksi" kuvaillessasi kerrot samalla sen, että et tiedosta lahjakkuutta olevan montaa lajia.  

En ole ensimmäinen, joka on huomannut tarpeesi korostaa koulutustaustaasi. Jos olet fysiikkaa opettanut, luulisi sinun käyttävän kylpyhuoneessa kosteudenpoistajia, eikä siirrettäviä puhaltimia (vai muistanko väärin). Jos siirrät kosteuden ympäröivään ilmaan, ei kuivaminen edisty mihinkään ennen ilmanvaihdon tehostamista. Poistamalla kosteuden huonetilan ilmasta, nopeutuu myös kosteuden siirtyminen betonista ympäröivään ilmaan.

Oletin, ettet alennu käyttämään tuota nainen-kyseessä-korttia. Tunnen naispuolisia maalareita, laatoittajia, arkkitehtejä jne. Tietävät varmasti ja osaavat minua enemmin rakentamisesta, niin teoriassa kuin käytännössäkin. 

K.L

P.S. Se mersun konepelti ei ollut jumissa, vaan isäntä itse ei osannut sitä avata. Huollossa ovat aina kuulemma täyttäneet säiliön. Kyseessä ei tosiaankaan ollut mikään automies, pisteet siitä, että ei edes esittänyt sellaista. Voi olla myös, että vaimo on lisännyt nestettä aina joskus. Eiköhän kuitenkin pannut merkille ja osaa operaation ensikerralla ihan itsekin.

Tällä palstalla on tietyt säännöt. Asiaton irvistely ym on kielletty ja lue aikaisemmat viestit, jossa nimenomaan minua on vaadittu kertomaan koulutustaustani. Jos kerron se on leuhkimista. En pysty. elämänhistoriaani muuttamaankaan.  Jos kerron jostakin asiasta se liitty aina johonkin tilanteeseen. Ko. aikaisempi nimimerkki on kirjoittanut mm. Montalle , että tämä on unohtanut lääkkeiden ottamisen jne.. Voi olla että hän ei silti irvistellyt minulle tai kenellekkään. lauseella äly hoi älä jätä, mutta rakennusalan vinkkikään se ei ollut. Hyvää joulua joka tapauksessa.

Lähden jouluksi muualle syömään . ja siivoan juuri, joten rakennusalalta ei mitään, paitsi laitoin peilit ja naulakot kylpyhuoneeseen juuri ja aion nauttia valmiista kylpyhuoneesta vihdoja viimein.

Älykkö hei, tämäkö oli se viesti (ja tarkempi yksityiskohta ko. viestistä), jossa sinua on "vaadittu" kertomaan koulutustaustasi?

Tapanila: "Lisäksi ihan yleisenä analyysina sinulle: korostat joka käänteessä sitä, kuinka mahdottoman monta tutkintoa sinulla on, ja kuitenkin tuhoat oman uskottavuutesi kaiken maailman salaliittoteorioilla ammattilaisista, jotka kateuttaan ovat vetäneet halvat ja huippuhyvät mittarit välistä."

Jos näin on, niin sinulla on kyllä jälleen kerran ollut polttava tarve kertoa omista opinnoistasi... Tämä nimittäin oli lähinnä sarkastinen toteamus, ei vaatimus kertoa itsestäsi.

Rakennusalaan liittyvä huijausko?”  oli alkuperäinen kysymys!! Lienee keskustelu lipsahtanut jo kauan sitten “telineiltä” eli keskustelijat palaataampa nyt oikeille raiteille; neuvomaan “ihmisiä tekineillä” ja keskustelemaan rakentamiseen liittyvistä asioista. “Paskan jauhamisella ei kirkkoja rakenneta”. Näille keskuteluille on ihan  eri “foorumit”. 

Tuolla alkuperäisellä kysymyksellä ilmeisesti haluttiin provosoida palstaporukka keskusteluun, onko lehtiyhtiö huijannut muitakin innokkaita kosteusmittaajia. Kukaan muu ei ainakaan ole vielä myöntänyt, tilanneensa lehteä tälläaisen lelun takia. Kysymyshän on yksiyishenkilön ja lehtiyhtiön ja lehtiyhtiön välisestä riita-asiasta.