Rakennusalaan liittyvä huijausko?

Tilasin alkusyksystä tunnetun rakennusalan lehden, joka mainosti että tulossa on seuraavassa numerossa kylpyhuoneen korjausohjeita ja tilaajalahjana saisi valita suhteellista kosteutta eri rakennusmateriaaleista  mittaavavan kosteusmittarin tai  laservaa´n  tai sääaseman.

Kun edessä oli kylpyhuoneremontti, joka vaati kosteusmittauksia  olin todella onnellinen lehtitilaaja.  saisin kosteusmittarin ja voisin itse päivittäin tarkistaa tilannetta. Lahja piti tulla kahden viikon kuluttua ensimmäisestä maksusta, joka kattoi vain postikulut. Lahjaa ei kuulunut, tuli ilmoitus että tilaajalahja tulee kuukauden päästä maksusta.

Sitten ilmoitus, että saatiin huonoja mittareita  ja uusi erä joka tulee jaetaan vasta 2 kuukauden päästä tietyllä viikolla. Kun tietyllä viikollakaan ei tullut peruin lehden. Tuli ilmoitus, että saatte vielä seuraavan lehden vaikka peruin alle  viiden päivän sisässä viimeisen numeron saapumisesta ja tiedon että mittarit on jo lähetetty. Ko. tiedosta on taas jo kulunut 2 viikkoa, eikä vieläkään mittaria.

Tunnen itseni petetyksi. Minun olisi kannattanut ostaa mittari (halpa jostakin liikkeestä) silloin heti, mutta odottelin ja odottelin lupausten täyttymistä. Pitkä kylpyhuoneremontti on ohitse , muttta mittaria ei näy eikä kuulu.

Ei edes joululahjaksi vielä elokuun lahjaa!!

Tuon tasoisillalla mittareilla sait ne sitten kylkiäisenä tai ostit ns. halpakaupasta et huijaa kuin itseäsi. Ainoa ja luotettava tapa  betonirakenteiden kosteusmittauksissa on ns. porareikämittaus ja sekin osaavan toimesta tehtynä. Kyseisen mittausmenetelmän mittarit ovat sen hintatasoisia, ettei niihin ns. kylkiäisarvo riitä nimeksikään.

Ammatisokeutta. Silloin kaikki lämpömittarit ja ilmapuntaritkin olisivat tehottomia.

Ko. mittarihan olisi ollut testattavissa 500 euron mittarin rinnalla. Tällä palstalla on todettu moneen kertaan, että mittareiden asteikot eivä ole standardoituja, kukin mittaa omalla asteikollaan ja on vertailukelpoinen vain verrattaessa esim. kyppyhuoneen kosteutta olohuoneen kosteuteen tai suhkuseinän kosteutta viereiseen seinään jne. Olisin voinut siirtää kuivaajaa ongelmakohtiin ja seurata tilanteen kehittymistä eli kuivauksen tehoa.

TKT ihan oikeassa.

Sitähän te yritetti minulle  totena syöttää jo silloin kun kerroin ylpeänä tulevasta mittaristani. Kukaan ei kyllä pysty väittämään mitään todellista ennen kunnon vertailua. Olette hieman subjektiivisia molemmat.

En kuitenkaan pysty iloitsemaan siitä että olisin saanut pelkkää roskaa ajoissa.

Todennäköisesti olisin jättänyt tilaamatta tai valinnut lahjaksi niistä kahdesta muusta "roskasta" toisen.

Olen aiemmin saanut toisen tyyppisen, kun nyt oli tarjolla laeser-vesivaa´n joka ainakin toimii hyvin.

Väittääkö älykkö minua valehtelijaksi?

Betonitohtorille !

Oletko päässyt testaaman ne mittarit rinnakkain?

Minä kysyin valehtelusta en testaamisesta.

Ja minä vastasin, että kukaan ei voi tietää miten hyvin sellainen mittari toimii jota ei ole saanut käyttöönsä. Aina ei pelkkä hinta ratkaise. Ymmärrän hyvin että ensimmäiset kosteusmittarit maksoivat maltaita, niin ensimmäiset kännykätkin, mutta nykyiset halvatkin kännykät toimivat paljon paremmin kuin ensimmäiset erittäin kalliit

Tällä palstalla etsin lähinnä muita, jotka odottelevat turhaan lehden lupaamaa mittaria. Siksi lähetin kysymyksen. Onhan moni omilla rakennustyömaillaan ehkä ollut samassa tilanteessa. Kyse on Tee Itse lehden lahjasta, ja lehteä toimitttaa ja laitteita testaa alan ammattilaiset.

Haluaisin myös tietää onko joku jo saanut omansa. Ensimmäiset lähetettiin takaisin koska ne eivät täyttäneet vaatimuksia, lehden mukaan se on syynä tuotteen viipymiselle. Tulossa on lehden mukaan  nyt mittari, joka on juuri testattu markkinoilla olevien rakennusalan mittareiden kanssa ja todettu hyväksi. Ehkä lehti valehtelee , ehkä ei.

Onko muuten "rakennusalaan liittyvä huijaus" ihan oikea termi, jos joku "hei me tehdään itse"-lehti tarjoaa kylkiäisinä jonkin pilipalipalikan, oli nyt mikä hyvänsä. Eikö tämä nyt liity enemmän ihan lehtimarkkinointiin, kuin rakennusalaan?

Ja mittareista, voin vakuuttaa, että 99% varmuudella kallis on parempi, kuin halpa. Pintakosteusmittari, kaiketi halpa varsinkin, mittaa pinnan sähkönjohtavuutta, eikö? Jos niin esim. viiden ledin nippu tuskin paljoa kertoo, jo pelkästään materiaalin pinnan puhtaus, itse materiaali, veden puhtaus sitä kautta vaikuttaa tulokseen. Tarkempaa tulosta kuin kuiva/vähemmän kuiva/märkä tuskin kannattaa odottaa. Kalliissa sen sijaan voidaan käyttää sähkökenttämittausta ja oletettavasti se on jopa _kalibroitu_ ennen liikenteeseen tehtaalta päästämistä. Suuntaa sillä silti vain saa, eikä tarkkaa, koska materiaalin kosteutta ei kerran pinnasta voi tarkasti yksinkertaisesti tulkita. Kuten tästä aiheesta on vännetty jo pari tusinaa kertaa tällä foorumilla, pintakosteus on pintakosteutta, siitä ei paljoa päätelmiä tehdä.

Lehteä toimittavat rakennusalan korkean tason ammattilaiset, tänä aikana on ollut esim. viimeisimmät tiedot lämpökamerakuvauksista, kosteusvaurioista ja talon-rakentamisesta yleensä, ei mitään hyllynkorjauksia, vaan nimenomaan rakentajalle tietoutta. (minulle yhden kylpyhuoneremonttin puitteissa vähemmän, ei edes mökille mitään mainittavaa) Nimi on ehkä väärä, mutta näillä palstoilla kirjoittelee paljon tee Itse ihmisiä, omakotirakentajia ja kylpyhuoneen ja kellaritilojen "itsekorjaajia".

Haluan ja halusin tietyää odottelivatko muutkin turhaa. Mitä  sen mittarin toimintakykyyn tulee. Se ei ole mielipidekysymys, se näytttää toimvuutensa vasta kun se on käytössä jos on koskaan. Arviointeja voi tehdä, mutta absoluuttinen totuus se ei ole.

Minulla olisi ollut tilaisuus verrata urakoitsijan mittarin kanssa lukemia ja tosiaan siirtää kuivaaja ongelmakohtiin mittarin avulla ja testata kuivuuko. Pelkkä pintamittari oli kuntotrakastajallakin joka käytti sitä vain yhdessä kohtaa lattiassa ja yhdessä kohtaa seinässä. Opiskelin ko. mittareiden toimintaa ja ymmärrän kyllä x-fysiikanopettajana niiden erot. Urakoitsija tulo toiselta paikkakunnalta mittailemaan ja hän teki muuallakin töitä, joten oma mittari huonompikin olisi ollut paikallaan käytössä väliaikoina.

Pintamittaria käytettiin myös  latttian kuivatuksen yhteydessä ja seiniäkin mitattiin, jotka olivat koko ajan kuivat laatoituksen kohdalta lukema muuttui 3:sta 2:teen, ko. prosessin aikana. Kukaan ei havainnut millään mittarilla todellista vauriota BETONISEINÄN KOKO SEINÄN KORKUISTA HALKEAMAA vielä kahta rinnakkain. kun SEINÄÄ EI EDES MITATTU MUOVITAPETIN KOHDALTA.  Se ei  olisi kai muutenkaan selvinnyt millään mittarilla.

Lisäisin vielä, että kyseessä ei ollut mittari joka sanoo kyllä tai ei, vaan kyse oli kalibroitavasta mittarista, alkuperäinen lahja , jonka piti tulla olisi mitannut suhteellista kosteutta ja nyt tilalle lähetettävä on testattu ammattilaisten käyttämien mittareiden kanssa ja todettu toimivan luotettavasti, asteikkoa en tiedä. Molemmat olivat  mainoksen ja tiedotteen mukaan kalibroitavissa materiaalin mukaan.

Oliko Sinulla niin vahva usko tällaiseen mainokseen, että menit tilaamaan lehden sen kylkiäisen vuoksi?.
Siellä lehtiyhtiön markkinnointiosastolla kyllä tiedetään paljon ihmisten ostokäyttäytymisestä. Uskotellaan että kylkiäislahja on usein arvokkaampi kuin itse tuote, tai sitä käyttämällä säästää rahaa.
Ks. tapauksessa sillä ei olisi ollut muuta tekemistä,kuin vertailumittauksia, ihan vain ns. huvin vuoksi.
Työtä se ei olisi missään tapauksessa nopeuttanut, päin vastoin, olisi tullut kiistaa siitä kumman mittaukset pitää paikkaansa. Toivon kovasti että saat joskus tuon mittarin ja viet sen johonkin puolueettomaan testipaikkaan tutkittavaksi ja testattavaksi. Vielä jos saisit mukaan muitakin “höynäytettyjä”, niin porukalla tuo kustannus testistä tulisi pienemmäksi. Joukkokannetta lehteä vastaan tuskin saat nostettua, laki taitaa olla vielä keskeneräinen. Rakennusalalle myydään jos vaikka minkälaista konetta, ja laitetta, niitä myy isot halpahallit. Niiden kaupan käynti perustuu siihen, että jokainen yksityinen ostaja, jos joutuu huijatuksi ts, jos laite ei vastaa toimivuudeltaan sitä mitä on mainoksissa luvattu, joutuu haastamaan myyjäliikkeen oikeuteen, saadakseen korvausta menetystä työajasta, matkakuluista, mielipahasta ym. muusta haitasta Usein on niin että mainokset korostaa jotain testejä, mutta ei kerrota missä läite on testattu, ja onko testi laitos puolueeton. Pääasia on halpa hinta, ja pitkä takuu. Olen nähnyt tapauksia, että ammattimiehetkin tuo joskus näitä laitteita tymaalle. Kyllä ne sieltä yleensä vähin äänin häviää, sen verran ne herättää yleistä hilpeyttä.

Piste kirjoituksen loppuun. Mittari tuli ja mittaa puuta asteikolla 0-60%. Mittasin kukkapurkista kosteutta. Muualta sitä ei löydy tällä mittarilla.

Alkuperäinen kosteusmittarimainos oli seuraava: Digitaalinen kosteusmittari on oivallinen työkalu,kosteuden mittaamiseen kaikista materiaaleista, jos ostat kiinteistön, voit heti tarkistaa, onko siellä rakenteissa kosteutta. Se on tarkempi kuin aikaisemmat vanhat analogiset mittarit. Asteikko on 0-100%.

Kosteusmittarissa mittarin mitta-asteikko on  0-100% Mittarissa on selkeä näyttö se on ihanteellinen työväline niin kotinikkarille kuin ammattilaiselle.

Kotiin tulleessa pahoittelukirjeessä: Valitettavasti mittari ei läpäissyt laatuvaatimuksia. Olemme tilanneet uuden erän, uusi kosteusmittari on kätevämpi ja pienempi ja kilpailukykyinen johtavien tuotemerkkien kanssa.

Se on vaan niin että se mittaa ainoastaan puuta, kun työntää piikit puun sisään.

Ei kai vaan alan ammattilaiset ole vieneet ne ensimmäiset, jos ne olivatkin liian hyviä. Olisi  se kai  ollutvähän liikaa jos kaikki mittaisivat kotonansa hyvällä mittaririlla itse kosteuden tai asuntojen ostajat.

Saahan amamttimiehet palkkaa pelkästä mittarin kädessä pitämisestä ja tökkäämisestä pariin kohtaan.

Saahan näitä leikkikaluja olla meillä kaikilla, mutta kun puhutaan rakenteiden kosteusmittauksesta tosielämässä ei näillä ns. kotimittareilla ja mittauksilla ole siellä mitään arvoa. Jos halutaan luotettavia mittaustuloksia raknteiden kosteutknisestä tilanteista on ne tehtävä tietysä jäetykssä ja oikeilla mittalaitteilla. Ns. pintamittari (tunnistin) on vain mittaajan apuvälinen ei missään nimessä mikään kosteusmitari, koska sei pysty määrittämään paino-% eikä suhteellisia arvoja rakentesta.

Nyt haluan kyllä ainoastaan toivottaa hyvää joulua kaikille. Sanoisin silti vielä, että puhumme ehkä hieman eri asiasta. Todella varmakäyttöinen mittari vaaditaan silloin kun annetaan kirjallinen todistus kuntotarkastuksen yhteydessä ja etsittäessä oletettua  kosteusvauriota (alkumittaus).  Eli halpa lelu ei kelpaa silloin) Mutta vähemmän tarkkakin , mutta betonia mittaava mittari olisi ollut hyvänä apuna kuivatusten ajan. Olisihan se mitannut todennäköisesti  oman  skaalansa puitteissa huonoa ja parempaa arvoa ainakin. (Tällä korvaukseksi saamallani "puumittarilla" en tee todennäköisesti mitään).

Ammattimies tietää oman mittarinsa luotettavuuden ja raja-arvot , eikä omat mittaukset korvaa tietenkään tarkalla hyväkuntoisella tehtyä ammattimiehen mittausta, etenkin jos se tehdään huolella usemmasta kohtaa.

Kotimittauksella on se etu taas, että mitata voi niin monta kertaa kun haluaa ja kaikista mahdollisista kohteista ja seurata tilanteen kehittymistä. Minulla oli kyllä käytössä hyvä ilmankosteusmittari ja sekin jo ilmoitti jotakin.

Aluksi kun laitoin sen kylpyhuoneen lattialle, arvot nousivat heti myöhemmin ei.

Mittailin myös ulkoilman vaikutusta sisäilman kosteuteen ja totesin, että aika yleinen kosteusarvo (ellen käyttänyt kuivaajia )rivikodissani oli kostealla ilmalla noin  60% ja alle 40% en päässyt jatkuvalla  kuivatuksellakaan missään huoneessa, ainakaan jos ulkona oli hyvin kostea ilma tai satoi.

Onkohan kysymyksessä sama lehti, joka tarjosi tilaajalle keittiöremonttiopasta 1,90 euron hintaan? Maksoin tuon summan, eikä kirjaa ole vieläkään tullut. Pari kertaa olen soittanut ja sen on kerrottu myöhästyvän, mutta ei ole vieläkään näkynyt, vaikka sen piti saapua jo muutama kuukausi sitten. Viimeksi se luvattiin saapuvaksi marraskuussa. Liekö syynä kirjan lähettämättömyyteen peruutettu lehtitilaus???

En tiedä, (nyt on joulukin hidastamassa),tilasin samalta "lehtiperheeltä" toisen lehden samaan aikaan ja kaikki toimi moitteettomasti, sain lahjana USB-muistitikun ajoissa lupausten mukaisena. Molemmissa lehtitilauksissa minun valitsemani lahja oli lahjoista ilmoitetun hinnan perusteella "halvin" . Mutta valitsin sen , jolle minulla on käyttöä, enkä sen perusteella, että hyötyisin itse eniten hinnassa. Ainakaan lehden leviikille ei ole plussaa tämän suuruusluokan pettäminen. Tarkoitan sitä, että lupaama tuote ei ole sama ja aikaväli on venynyt 2viikosta  3 kuukauteen. Olen aikasemminkin tilannut saman lehden joksikin aikaa ja saanut kaikki luvatut tuotteet ajoissa ja olisin todella ottanut sen alkuperäisin mittarin silloin kun sitä tarvitsin huonompanakin. Tämä uusi on todella pelkkä pintamittari, ja piikit tulee työntää materiaalin sisälle, paristo puolet AAA patterista ja silti 12V, eli kallis vaihtaa.

Olen tutkijasielu ja suvussani on tekniikan alankin keksijöitä. Olen kai siksi niin optimistinen tekniikan kehityksen suhteen, että uskon ko. mittareiden sekä halventuvan että tekniseti kehittyvän kuten kaikki muutkin tekniset laitteet, joten uskoin mainokseen, jos en ihan täysillä niin uskoin mittarin löytävän kosteimmat kohdat. Monet tuottajat saavat ensimmäiset tuotteensa tällä tavoin markkinoille ja yleisön tietoon.

Nyt kyseessä on kyllä selvä petos siltä osin, että alkuperäistä mittaria mainostettiin nimenomaan  kosteusvaurion mittaamiseen soveltuvana ja mittaavan kaikista rakennusmateriaaleista. Onkohan syynä, että nimenomaan rakennusalan ammattilaiset ovat myös tilanneet lehden, saanet ensimmäiset mittarit ja vaatineet niiltä liikaa. On se itsestään selvää, että 20 euron mittari ei ole samaa luokkaa kun 500 euron mittari. Ammattilaisen ei ainakaan luulisi menevän vipuun.

Lainaa:

"Nyt kyseessä on kyllä selvä petos siltä osin, että alkuperäistä mittaria mainostettiin nimenomaan  kosteusvaurion mittaamiseen soveltuvana ja mittaavan kaikista rakennusmateriaaleista. Onkohan syynä, että nimenomaan rakennusalan ammattilaiset ovat myös tilanneet lehden, saanet ensimmäiset mittarit ja vaatineet niiltä liikaa. On se itsestään selvää, että 20 euron mittari ei ole samaa luokkaa kun 500 euron mittari. Ammattilaisen ei ainakaan luulisi menevän vipuun."

Lähtökohtana pitäisin, että mahdollinen petos liittyy kustannusalaan, eikä suinkaan rakennusalaan. Toiseksi epäilen vahvasti, että rakennusalan ammattilaiset eivät tilaa tee-se-itse-lajityypin lehtiä. Lähes salajuonelta vaikuttaa myös arvelu mittareiden päämäärästä; miten juuri ammattilaisille onkin päätynyt noita mittareita ? Nuo lehdet ovat puhtaasti populismiin perustuvia julkaisuja ja potentiaalinen asiakaskunta on todella laaja. Asuvathan kaikki jossain, paitsi kodittomat, jotka eivät kaipaa kosteusmittaria mitatakseen lehtilaatikon atmosfääriä tai rakennetta. Hyvässä muistissa on myös TM:n "ikkunatesti".

Uteliaisuus ja halpuus vetoavat suomalaisiin, lidlissäkin myydään halpoja koneita kolmen vuoden takuulla. Ostin itsekin "sääaseman", jossa on sisä-/ulkolämpömittari/kosteusmittari/sääennuste. Luotettavuus on lämpömittari poislukien konsulttitasoa; kaatosateella keskiyöllä laite näyttää aurinkoista =). Ei silti, oikeassahan tuo oli, seuraavana päivänä oli aurinkoista.

Mittaaminen on helppoa, tuloksia saadaan mistä vain ja miten vain. Tulosten luotettavuus ja tulkinta onkin sitten toinen juttu. En kyllä ymmärrä, kuka oikeasti uskaltaisi laittaa kosteuseristeen kylpyhuoneeseen (korkeintaan) kolmen euron mittarin antaman tuloksen perusteella. Tässä tapauksessa satasen säästöllä pahimmillaan tuhansien vahingot (vesieristys töineen, kuitunauhat, laatat, läpiviennit, saumaus). Siinä hukkaanmenneet materiaalit + työ. Sitten vielä päälle koko juttu uusiksi kuivauksen ja kosteusmittauksen jälkeen. Olisiko säästöä vähän väärässä paikassa ?

Suomalaisen mentaliteetin mukaan kuitenkin halvimmalla päässyt on se fiksuin. Hyvää ja halvalla, vieläpä nopeasti ja varmasti. Maksu jälkikäteen pitkällä maksuajalla ilman korkoa ja kaupanpäälle elinikäinen takuu. Muuta ei suomalainen tarvitse.

Vaikka myytäisiin luonnonkuusia kolmen vuoden takuulla, olisi joulun jälkeen pitkä jono ahneita asiakkaita pyytämässä rahojaan takaisin neulasten pudottua. Jos näille antaisi aina uuden kuusen tilalle, olisi silti jonottajia seuraavaan jouluun asti. Vaikka kuusenvaihtohin menisi satanen polttoaineisiin, se ei haittaisi. Takuu on takuu ja sillä sipuli.

K.L

Kyllä näitä halpa/pitkätakuu riittää joka lähtöön. Itsekin menin halpaan tuossa kyseisessä Lidlissä. ostin sellaisen akkukäyttöisen (ns. konesakset) nurmikon viimeistelijän, oli selkä niin pirun kipeä, ajattelin, että tässäpä laite jolla homma käy niinkuin elokuvissa, tai niikuin laatikon kyjessä olevissa kuvissa. 3-vuoden takuu, ja p…n marjat. Terät on niin huonoa terästä, ja hankalasti irrotettavissa teroitusta varten, ettei hommasta tullut mitään, pesasleikkuri vielä mukana!. Takuuta riittää varmaan ainakin 30 v!!!, myymälän kassa kohautteli olkapäitään ja hymyili osaaottavasti ja mumisi jotain näistä halpalaitteista, aikaa oli kulunut jo yli viikon, olis muuten ottaneet takaisin kuittia vastaan, ja maksaneet rahat takaisin, kuittikin oli mennyt yhteisen elitarvikekuitin kanssa roskiin. Olisi muuten ottaneet sen sinne takaisin ilman korvausta, ettei tarvitse mihinkään kierrätysmaksuja maksaa. Kerroin että pidän sen muistona itselle ja muille. Ehdin kertomaan siitä vielä ainakin tuhannelle tuttavalle. Ps.Saman tapaisia laitteita on muutkin kaupat hyllyt täynnä.