Kiitos selkeästä ja rehellisestä budjetista! Tällaisia on hyvä lukea, vaikka kuinka itse haaveisikin halvemmalla pääsevänsä...
Jos haluat 176-neliöisen hirsitalon budjetin, tsekkaa Kuusamo Hirsitalo -keskustelu.
Tuo hinta siis ILMAN tonttia.
Niin.
Meillä ei ollut yhtään timpuria töissä vaan minä ja appiukko ja naapurin mies tehtiin kaikki itse. Siis rakenteelliset työt kattotuoleja myöten. Muurari ja LVIS tekijät oli koska niihin ei taito riittänyt.
Lisäksi jäi tuosta mainetsematta että tallin valmistuttua jouluksi, kierreltiin tammi-maaliskuu ympäri eteläsuomea tarvikkeiden perässä joita haalittiin käsittämättömät määrät. Siis uutta ylijäämätavaraa toisilta rakennuksilta. Kyllä tuli rakentajanpörssi ja huutonetti tutuiksi… Sääntönä oli että maksan korkeintaan puolet kaupan hinnasta. Monesti tämä kävikin koska rakentajat halusivat eroon ylimääräisistä tilaa vievistä tavaroista. Suosittelen kyllä muillekkin.
Kaiken kaikkiaan projekti oli melko raskas ellei todella raskas. Oman työn ohella oli pinna palaa loppuun tai ei ehkä palaa mutta oli jo niin väsynyt että kävi mielessä myydä koko hoito pois. En vieläkään tiedä kuinka sieltä suosta noustiin.
En halua missään tapauksessa pelotella mutta omaa intoa täytyy olla todella rutkasti ja muu maailma on hylättävä 2-3 vuodeksi. Soitellen ei tähän sotaan kannata lähteä. Ehkä se meidät pelastikin vaikka uupumus silti yllätti.
Kyllä se mahdollista on tehdä talo hintaan 1000-1100 euroa neliö mutta paljon se vaatii. Niinkuin oikea elämä yleensäkin.