Rakentaminen ilman lupaa

“Seuraavaksi Libertaali alkaa varmaan vääntämään, jotta hänen täytyy saada ajaa OMALLA autollaan ilman ajokorttia ja jopa kiellettyyn ajosuuntaan.”

Aika typerä väite. Tietysti en saa ajaa julkisella tiellä ilman ajokorttia eikä kiellettyyn ajosuuntaan. En omista tietä, ja omistaja laati säännöt. Mutta jos olen itse rakentanut tiepätkän jonnekin korpeen niin silloin saan ajaa ihan miten huvittaa. Siinä on aika iso ero. Ja taas tullaan tähän, jos omistan tontin niin silloin minulla pitäisi olla oikeus rakentaa siihen kodin. Viranomiasiet eivät saisi estää minua koska he eivät omista sitä tonttia piste!

Libertaali on ihan oikeilla linjoilla, määräyksillä ja luvilla pidetään asuntojen hinnat ja rakentamiskustannukset keinotekoisesti tapissaan.
Mitään et saa "omalla" maalla tehdä ilman kunan isin ja äidin lupaa. 

Hönlöpönlöplöp! Proletariaattienkin on syytä olla lojaaleja ainakin toisilleen, niin varmasti hinnat humahtaisivat alas, että kaamea kolina kuuluisi. Silloin olisi parantava vaikutus hyvinvointiimme, jolloin jäisi enemmän ostaa purjeveneitä ja muita tarpeettomia krääsiä sekä hakea lämmintä extreme-seikkailuin. 

Ei hinnat ole "kunan isin ja äidin" määrättävissä. Kyllä se on se maaginen laki: kysyntä ja tarjonta ts. pääsääntöisesti hölmöt ostajat! Tuonhan osoittaa näilläkin palstoilla se kaamea parku, kun tuli ostetuksi kalliilla pas…aa ja huudetaan yksipuoleista maakaarta apuun oikein vielä kalliimman eli "rosiksen" kanssa. 

Mä vaan tarkoitan sitä, että asuinrakentaminen on kaikialla ja joka paikassa luvanvaraista eikä asia muuksi muutu. Paras vaan sopeutua vallitsevaan käytäntöön.

Aika typerä väite. Tietysti en saa ajaa julkisella tiellä ilman ajokorttia eikä kiellettyyn ajosuuntaan. En omista tietä, ja omistaja laati säännöt. Mutta jos olen itse rakentanut tiepätkän jonnekin korpeen niin silloin saan ajaa ihan miten huvittaa. Siinä on aika iso ero. Ja taas tullaan tähän, jos omistan tontin niin silloin minulla pitäisi olla oikeus rakentaa siihen kodin. Viranomiasiet eivät saisi estää minua koska he eivät omista sitä tonttia piste!

Pieleen meni! Et voi verrata AJAMISTA ja rakentamista, vaan ajamista ja ASUMISTA. Voit asua aivan miten ikinä tahdot talossasi, kunhan et aiheuta ongelmia ympärillesi, aivan samoin voit ajella suljetulla yksityisellä korpitielläsi aivan miten haluat, jos et aiheuta ongelmia

Ja jos oikein rupeat uhoamaan, että MINUN maillani teen mitä haluan, niin eiköhän sitä löydy pykälä, joka mahdollistaa pakkolunastuksen. Että vaikka kuinka olet paperilla omistaja, niin se valta on kuitenkin jossain muualla.

Faktoja.

Rakentaa ei saa ilman lupaa.

Omalla tiellään ei saa ajaa humalassa, ei edes päältä ajettavalla ruohonleikkurilla nurmikolla.

Omalla tiellä ajaessa pitää olla ajokortti, jos aluetta ei ole suljettu aidoilla muistateistä.

Talon pihakin on yleistä aluetta humalassa ajamisen suhteen. Ajokortti pitää olla jos tonttia ei ole aidattu tulotien kohdalla.

Yhteiskunta asettaa rajoituksia, koska lapsesi saavat käydä ilmaiseksi koulua. On terveydenhuolto, ajat yhteiskunnan rakentamilla teillä, jne, jne.

Mietippä sitä.

Maasa maan tavalla, tai maasta pois.
Ennen mentiin saunan taa, jos ei muuten toennut. Nykyään meininki on sama, mutta viranomaisten säätelemien toimintamallien mukaisesti.

Jos on ihan pakko "kaivaa verta nenästään", niin valintahan on vapaa ja henkilökohtainen.
Ja hommaa ihmeessä se tontti ihan ensin, ja rakenna sitten se luvaton keksintö sinne purettavaksi tarjolle kerta haluat. Ja muista kertoa välillä kuulumiset.

Et sinä saa rakentaa edes tietä sinne omistamaasi korpeen ilman viranomaisten lupaa.

Et myöskään ajele siellä miten haluat. Sillä omistamallasi tiellä saavat kävelijät, pyöräilijät ja ratsukot kulkeat jokamiehen oikeuden perusteella, etkä sinä saa aiheuttaa heille varaa omalla liikkumisellasi, esteillä tms.

Lisäksi minäkin voin saada liikkua siellä omalla autollani, mikäli viranomaiset katsovat, että se oikeus on tarpeen minulle, eikä siitä aiheudu sinulle kohtuullista suurempaa haittaa. Minun tietysti pitää silloin myös osallistua tien kunnossapitoon. Mitään korvauksia tien rakentamisesta et kuitenkaan saa, mikäli tie on yli kymmenen vuotta vanha.

Tämä nyt on niin offtopic kun voi olla, mutta pakko kommentoida, pahoittelen.

Lapset eivät käy ilmaiseksi koulua. Terveydenhuolto on ajettu alas jo ajat sitten. Auton hinnassa ja p-aineessa on pikku vero ja omistaminen maksaa, vaikka ei ajaisi metriäkään. Maanteiden kunto on mitä on. Kaikista edellisistä hyvistä maksetaan veroja aika rankasti siinä missä monesta muustakin asiasta.

Mitä tulee rakentamiseen, ymmärrän hyvin, ettei naapurin tontille saa rakentaa. Mutta tajuan aloittajan näkemyksen siitä, mitä tulee omaan maahan ja sille rakentamiseen. Periaatekysymys, mihin sitä muilta maksullista lupaa tarvii omiin tekemisiinsä, elleivät teot kosketa muita ihmisiä tai vahingoita ympäristöä?

No tuohan se vasta offtopicia on, "mutta pakko kommentoida", en pahoittele.

Jos ei mitään controllia ole, niin sehän olisi täysin järjetöntä viritystä eli olisi kaikenlaisia harakanpesiä ja havumajoja, joita sitten myydään muille hölmöille ja ecolaisille, jos ei heti parin vuoden päästä, niin sitten vähän myöhemmin. En puhu nyt aivan "laitapuolen kulkijoiden" majoista, vaan aivan muittenkin hörhöjen.

Nii-in! "omiin tekemisiinsä" Kunpa se olisi ja pysyisikin hamaan tappiin "omina", mutta kun ei, niin silloin oltaisiin vielä enemmän huutamassa rosiksessa sitä yksipuoleista maakaarta apuun. "kun toi myyjä petti mua. Se oli rakentanut havumajan ja minä ostin sen aivan ite pähkäillen luksuksena: pyääh! pyääh! tahon hinnasta pois ja paljon! pyääh! pyääh!"

kontrollia on, mutta vastuu puuttuu, näiltä luvan haltijoilta ja maksutaulukotkin on kaikkien nähtävillä, mutta vastuu puuttuu. Rakentamaan ryhtyvä aina vastuussa,viimekädessä ei puutuu vastuu, ei voi myöntää lupaa. Loppukädessä aina maksaa. Aina vastuu.

Ompa sekavaa tekstiä…?

"Jos ei mitään controllia ole, niin sehän olisi täysin järjetöntä viritystä eli olisi kaikenlaisia harakanpesiä ja havumajoja, joita sitten myydään muille hölmöille ja ecolaisille, jos ei heti parin vuoden päästä, niin sitten vähän myöhemmin. En puhu nyt aivan "laitapuolen kulkijoiden" majoista, vaan aivan muittenkin hörhöjen.

Nii-in! "omiin tekemisiinsä" Kunpa se olisi ja pysyisikin hamaan tappiin "omina", mutta kun ei, niin silloin oltaisiin vielä enemmän huutamassa rosiksessa sitä yksipuoleista maakaarta apuun. "kun toi myyjä petti mua. Se oli rakentanut havumajan ja minä ostin sen aivan ite pähkäillen luksuksena: pyääh! pyääh! tahon hinnasta pois ja paljon! pyääh! pyääh!"

Tällöin vallitsisi mainitsemasi terve maaginen kysynnän ja tarjonnan määräävä hintataso.

Kumpi on arvokkaampaa?
kaavoitettu 1000m2 pellonpala espoossa vai kaavoittamaton 1000m2 pellonpala espoossa?

Kyllä se on se kaavoitettu pellonpala:

1. siinä on yleensä jo kunnallistekniikka ja pitemmälle “asemoitu”
  2. siihen naapuriin ei sitten voi kaikenlaisia rötisköjä rakennella eli siinä on jonkinlaiset määräykset, jolloin tiedät etukäteen hieman naapureistakin, vaikka niitä ei ole vielä.
  3. Ei välttämättä “maaginen kysynnän ja tarjonnan määräävä hintataso.”

Jos hinta on korkea, niin jätetään ostamatta. Kyllä se tulee alas, mutta ainahan on niitä hölmöjä, jotka maksavat. Eihän hölmö ole se, joka pyytää.

Ei sille kunnallistekniikalle mitään arvoa tarvi laskea, oman kaivon ja jätevesisysteemin kustantaisit kevyesti jo pelkillä liittymismaksuilla.

Jos naapuritontille sattuukin muuttamaan kunnanjohtajan kaveri (todennäköistä koska tontit jaetaan ainakin täälläpäin

ensisijaisesti hyväveliverkoston kautta ja loput jäljelle jäävät tulojen mukaan) ei kaavasta poikkeaminen ole mikään ongelma joten et edes tiedä mitä naapuriin on tulossa.

Tuolla lisää aiheesta: