Ongelmamme liittyy kalliisiin valokuituholkkeihin. Olemme suunnitelleet 200 kuidun tähtitaivasta saunaan . Kyseltyämme tuotteiden hintoja totesimme että kuidut ja projektorit maksavat yhtä paljon kuin 21 kuidun setti mutta holkit arveluttavat.
Cariitin ohjeissa on liima ja holkki kiinnityksiä mutta kuitenkin valmistaja sanoo että holkilla.
Onko kenelläkään kokemuksia tähtitaivaasta saunan katossa ? Tai tietoa mistä holkkeja saisi edullisesti.
Cariitin 200 kuidun sarjaa ei suositella saunaan.Se kun on muovikuidulla.
http://www.tahtisaunat.fi/kuituvalot.htm
Voi kun heräsit vähän myöhään, juuri Rautia kaupoissa oli tarjouksena kuituvaloja, se loppui marraskuuhun. Ostin sieltä itselle Cello kuituvalot selkälautaan, 6 kuitua ja kiuasvalo, hinta 190 €.
Siellä olisi ollut muitakin, käy kyselemässä jos joku kauppias suostusi vielä joustamaa ? Tästä linkistä ainakin näkyy mitä malleja niitä yleensä on. Ainoastaan kuituvalot käy saunan kuumuuteen, sitä vastuin ledit ei käy, korkeintaan lauteiden alle, kaikki muuntajat ei myöskään kärsi kosteutta, silloin se on vedettävä esim. viereiseen tilaan. Tämä meidän Cello on saunan valaisimen kanssa samassa, säleikön takana. Se muuten ei ole kovin ihmeelinen laittaa paikalleen itse ja jos on katto vielä tekemättä, se käy helposti.
Tohon muovikuitujuttuun ei osaa ottaa kantaa, mutta tuskin liima-asennuksessa mitään ongelmaa on?
Kuidut täytyy saunassa olla lasitettu. Muovikuiduilla on kaputt.
Muovikuituja ei voi käyttä kuin selkänojissa ja lauteen etureunassa… kattoon tarvitsee lasikuidut
Mutta siis Cariitti sanoo, että niihin tarvitsee holkit jotta ne kestävät paikoillaan. Esitteessä heillä taas lukee ettei noita holkkeja tarvita. Ihmetyttää etteikö muka kuituja saa pysymään paikoillaan millään muka ilman kalliita holkkeja? (joka väh. tuplaa kuitujen hinnan). Riskiä ei uskalla ottaa, joten jos kellään ei ole kokemusta niin turvallisempaa on siis valita se perinteinen.
Olen tietoinen ettei muovikuitua saa asentaa saunaan :)
Mä en nyt ihan tajua…Ootte laittamassa 0.5mm kuitua kattoon 200 kpl??.Siis kuinka monta valopistettä sinne kattoon on tulossa.